Gazdaság

Info-sztráda

A személyautókba szerelt modern technika nemcsak a szórakoztatást szolgálja: vészhelyzet esetén segítséget is nyújthat.


Info-sztráda 1
Futurisztikus szerviz. Virtuális, háromdimenziós használati utasítással.

Jó néhány újdonsággal szolgált az érdeklődők számára az idén bemutatott Audi A8-as. Radar-érzékelője figyeli az előttünk haladó kocsi távolságát és szükség esetén fékez vagy gyorsít. Tovább-fejlesztették a gépjármű navigációs rendszerét is: az útvonalakra vonatkozó adatokat ezentúl DVD-n tárolják, így Nyugat-Európa teljes térképe egyetlen lemez behelyezésével elérhetővé válik az autóvezető számára. A rendszer a rádiós közlekedési híreket figyelve több útvonalajánlatot is kínál. A DVD a szokásos adatokon kívül rengeteg viszonyítási pontot – mozikat, színházakat, bevásárlóközpontokat – tartalmaz, ami segíti az utcaneveket nem ismerő sofőr tájékozódását.

A BMW az autók gyártásán túlmenően számos hozzáadott értékű műszaki szolgáltatással segíti az autósokat. A BMW Assist néven futó intelligens navigációs rendszer leginkább az autó meghibásodásakor vagy baleseteknél mutatja meg legfőbb erényét. A rendszer vészhívó funkciója baj esetén sms-ben elküldi az autó földrajzi pozícióját és a hiba-diagnosztikát a BMW központjába, így a szerelők már felkészülve tudják elvontatni a gépjárművet. A vészjelző a légzsák felfújódásakor, vagy az ütközést érzékelő automatika bekapcsolódásakor azonnal aktiválódik és üzenetet küld. Ha az autóval lerobbantunk, ugyancsak a beépített mobiltelefon küld szöveges üzenetet a központnak, ahonnan aztán a sofőr telefonon kérdezheti le az adatbázisból az adott probléma elhárításának legjobb módszerét, amennyiben az helyben megoldható.


Info-sztráda 2

Az Assist kényelmi funkciókból sem szenved hiányt: az Information Plus szolgáltatás révén a központi szerverről egy 3 millió címből álló jegyzékből hívhatjuk le az autó monitorjára a legközelebbi hotel, étterem, színház címét, aktuális programját, vagy telefonszámát, amelyet a BMW telefonja aztán akár automatikusan el is kezd tárcsázni. “Ezek a rendszerek a legkorábban jövő év végétől lesznek elérhetőek a magyarországi BMW-tulajdonosok számára” – hűti le némileg a hazai autósok várakozásait Szőke Péter, a Wallis Motor Kft. vevőszolgálati igazgatója.

Eközben az IBM és a PSA Peugeot-Citroën konszern fejlesz-tésében napvilágot látott az az internetes szervizrendszer, amelytől a szakértők az autójavítás forradalmát várják. A szisztéma az internet és a számítástechnika legújabb eredményeit egyesítve, web alapú szervizrendszerével segít a bajban. “A hibák diagnosztizálásánál az első lépés, hogy a számítógépünkhöz csatlakoztatjuk az autó fedélzeti kompu-terét” – tájékoztat Balogh Péter, a monori Peugeot márkaszerviz műszaki tanácsadója. “Ha komolyabb problémával nézünk szembe, segítséget kérhetünk a Peugeot manchesteri szerviz-központjától. Az ott dolgozó munkatársak az interneten keresztül meg tudják vizsgálni a hibát, s adott esetben ők is el tudják végezni a szükséges beállításokat, egyenesen Angliából.”



Info-sztráda 3
Helyzetfelismerő rendszerek. Nemcsak a navigációban, javításban is segítenek.

Mindez valóban lenyűgöző, azonban az elektronikus berendezésekkel zsúfolt autók már csaknem egy repülőgép fedélzeti mű-szerfalára emlékeztetnek. Az autógyártók így azon törik a fejüket, hogy hogyan oldható meg a szórakoztató, navigációs és egyéb rendszerek integrálása. Az Audi A8-as Multi Media Interface fantázianevű megoldása egyesíti a telefont, a CD-lejátszót, az internetet, a navigációs- és információs rendszereket. Hasonló elven működik a BMW iDrive-ja is, amely leginkább egy joystick és egy ajtófogantyú kombinációjára emlékeztet. A több száz funkciós menürendszert így a sofőr egyetlen gomb mozgatásával vagy megnyomásával érheti el – már amennyiben átlátja azt. Ebbe a vonalba illik a head-up display megoldás is, amely a vezető közvetlen látómezőjébe vetíti ki a számára fontos információkat.
A navigációnál vagy segélyhívásnál alkalmazott földrajzi helyzetfelismerő rendszer (global positioning system – GPS) azonban olyan adatokat szolgáltat, amely iránt mások is érdeklődhetnek. A Georgia Institute of Technology kutatói jelenleg azt vizsgálják, hogy a GPS-t hogyan lehet hasznosítani a gépjármű-tulajdonosok vezetési szokásainak vizsgálata során. A kutatás hosszú távú célja, hogy a jövőben a biztosítási díjakat majd ezen adatok alapján, azaz egyénre szabottan állapítsák meg. Szakértők viszont arra figyelmeztetnek, hogy ezzel az információval vissza is lehet élni. Két éve már egy connecticuti bíróság el is marasztalt egy autókölcsönző céget, amely a GPS adatainak segítségével magasabb díjat számított fel gyorsan hajtó ügyfeleinek.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik