Gazdaság

Lézertámadás

A kis cégek számának növekedése és az árcsökkenés felfuttatta a belépő szintű printerek piacát.

Lézertámadás 1

Pár éve még elérhetetlennek tűnt számunkra egy vadonatúj lézernyomtató, az idén viszont kettőt is vettünk, mert szükségünk volt rájuk, s ezek alig kerültek többe a tintasugarasnál – meséli egy budapesti ügyvédi iroda vezetője. A négyfős cég alighanem csupán egy a számtalan hazai vállalkozás közül, amely nemrég szerezte be első lézerprinterét, mert az igényesebb otthoni felhasználók és a kis irodák – az úgynevezett SOHO piac – számára fejlesztett nyomtatók forgalma 2002-ben legalább 20 százalékkal emelkedett Magyarországon, az értékesített darabszám pedig elérte a 40 ezret. Mindez alighanem annak köszönhető, hogy a gyártók felismerték: óriási tartalékok rejlenek a hazai kisvállalkozásokban, bt.-kben, de a népesebb irodákban tevékenykedő kisebb munkacsoportokban is, ezért sorra jelentek meg a 10-20 lap/perc nyomtatási sebességű, 50-100 ezer forintért kínált készülékeikkel. Nem titok, hogy a gyártók befektetésként kezelik az alacsonyabb árakat, amelynek megtérülését a kellékanyagok fokozott értékesítésétől remélik. Ma már általánosnak mondható, hogy egy-egy olcsó SOHO nyomtató ára alig duplája, háromszorosa a működéséhez nélkülözhetetlen festéket tartalmazó toner-kazettáénak.

“Ezen az új piacon rendkívül fontos a termék ára, de a márka erőssége is. Ez utóbbi szempont pedig nekünk kedvez” – magyarázza Imre Zoltán, a SOHO szegmensben legalább 60 százalékos részesedéssel rendelkező Hewlett-Packard Magyarország (HP) Kft. termékmarketing vezetője. A nálunk tavaly legnépszerűbb lézerprinter, a HP LaserJet1200 is ebből a termékkategóriából került ki. Ebből a 100 ezer forintos, mára kifutott modellből a becslések szerint 2002-ben közel 20 ezret adtak el, és a legújabb zászlóshajóként emlegetett LaserJet 1300 esetében hasonló forgalomra számít a HP Kft. Ezt még olcsóbban kínálják, jelenleg nettó 85 ezer forintért.


Lézertámadás 2

E két piacvezető HP printer erőssége, és a gyártó szerint a felhasználó számára leghasznosabb tulajdonsága a megbízhatóság – az eladott termékek alig egy százaléka szorult javításra a garancia idő alatt -, valamint a gyorsaság: a nyomtatási parancs után 8 másodperccel már megjelenik az első lap. Mivel pedig a nyomtatott dokumentumok 70 százaléka általában egyoldalas, ez az adat Imre Zoltán szerint jóval értékesebb a felhasználó számára, mint a nyomtatási sebesség. A percenként kiprintelt oldalak számát tekintve egyébként már az összes valamirevaló márka – Xerox, Canon, Minolta, OKI, vagy Samsung – jóval túllépett a tapasztalatok szerint piac által minimálisan megkövetelt 10 lap/perces teljesítményen.

Egészen más paramétert emel ki marketingjében a Samsung Electronics Magyar Rt., amely az idén jelent meg a lézernyomtatók piacán. “A méret a lényeg – mondja Sallai Attila, a cég IT értékesítési vezetője -, a helytakarékosság a kisvállalkozások számára kulcskérdés.” Ennek megfelelően jelenleg a magyar piacon a Samsung kínálja a legkisebb lézernyomtatókat. A 60 ezer forintos ML1210-es, vagy a napokban megjelenő, ugyanennyiért kapható ML1510-es modell ráadásul egy, a felhasználók számára is szembetűnő funkcióval különül el a konkurencia termékeitől: ez a gép egyetlen, a printer tetején lévő gomb megnyomásával festéktakarékos üzemmódba állítható. Ugyanez más termékeknél általában csak a meghajtóprogram dialógusablakán végrehajtott módosítással érhető el.

Az IT világban az utóbbi években meglehetősen jó pozíciókat elérő Samsung legalább 10 százalékos részesedés elérést tűzte ki célul a hazai piacon. “Anyavállalatunk a jövő stratégiai fontosságú termékeként határozta meg a lézernyomtatókat” – tájékoztat Sallai Attila. A cég főleg a monitorok értékesítésére kiépített disztribúciós hálózatára támaszkodva igyekszik megvalósítani terveit.

A kisvállalatok növekvő dokumentumkezelési igényei persze alighanem más termékcsoportokat is felfuttatnak majd. Így egyre inkább számítani lehet a többfunkciós eszközök terjedésére is. Ezek a faxot, a fénymásolót és nyomtatót egyesítő lézer alapú készülékek már ma is 150 ezer forint körüli összegért elérhetők. A kombi printerek korábban azért nem nyerték el a felhasználók bizalmát, mert az a hír járta róluk, hogy összetettségük miatt egyik funkciójuk sem igazán jó minőségű, s egy esetleges meghibásodás az összes szolgáltatásukat megbéníthatja. “Ez a szemlélet mostanra változott meg” – mondja Imre Zoltán. A HP Kft. erre építve sokat vár a kombi LaserJet 3000-es sorozattól, s hamarosan a Samsung is megjelenik multifunkciós eszközeivel Magyarországon.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik