Míg pár hónapja a NABI a 2003-as év iegyik kitűnő spekulációs célpontjának tűnt, leginkább a főtulajdonos Első Magyar Alap pakettjének esedékessé váló értékesítése miatt, addig az elmúlt három hét eseményei erősen lehűtötték a befektetői kedélyeket. A rossz hírek sorát az nyitotta meg, hogy az első negyedéves buszértékesítés a tervezettnél lényegesen gyengébben sikerült, és olyan működési kockázatok kerültek ismét felszínre, amelyek súlyos menedzselési problémákra utalnak egy kritikus időszakban. A társaság teljesítménye beszállítói hibák miatt maradt el a tervezettől, holott a menedzsment az elmúlt évben komoly erőfeszítéseket tett e hátráltató tényezők kiszűrésére. Pedig a csökkenő beruházási volumen az idén tökéletes alapot biztosított volna ahhoz, hogy a társaság a termelési folyamatra koncentráljon, és a főtulajdonosi pakett értékesítése előtt látványos profitnövekedést mutasson fel a befektetőknek.
Ezzel szemben a tavaly január-márciusi 350 darabos buszeladást követő 277 darabos idei első negyedéves értékesítés azt vetíti előre, hogy ezt az időszakot veszteséggel zárta a társaság. Mindez rácáfol a menedzsment februári ígéreteire is, amikor a forint/dollár árfolyam kedvezőtlen elmozdulása miatt a költséghatékonyság javulásának folytatódását ígérték.
Az alig másfél hónappal ezelőtt kihirdetett 1600 darabos éves értékesítési tervet a társaság vezetése most 1500-ra volt kénytelen visszavenni, holott a NABI eddigi történetében még egyszer sem volt példa arra, hogy az első negyed teljesítésének ismeretében lefelé kelljen módosítani az éves kalkulációt.
A befektetőket így már nem érte meglepetésként az elmúlt napokban elhangzott bejelentés, miszerint a tőkeemeléssel egybekötött nyilvános részvényértékesítésre nem kerül sor. Ennek következményeként a tavaly meghirdetett új osztalékpolitika sem valósul meg. Az eredeti elképzelések szerint az adózott profit 25-33 százalékát fizette volna ki a társaság, de a tőkeemelés elmaradása miatt a belső források kiosztása immár nem jön szóba.
E temérdek rossz hír akár a részvény jelentős gyengüléséhez is vezethetett volna. Az árfolyamesés azonban nem következett be, ami annak a jeleként értékelhető, hogy a befektetők már a kedvezőtlen hírek előtt is óvatosak voltak a buszgyártó részvényeinek megítélését illetően. Ez az év várhatóan a főtulajdonos értékesítési döntésével kapcsolatos esélylatolgatások jegyében telik majd, még akkor is, ha 2003 hátralévő részében remélhetően stabilabb teljesítményt mutat fel a társaság. A NABI-papírok vásárlása ma mindenesetre a korábbinál nagyobb kockázatot rejt magában.