Gazdaság

Keselyűk a cégnél

Legálisan hozzáférhető adatok feldolgozásával értékes üzleti információhoz lehet jutni, még piaci előrejelzés is készíthető.

Elküldték a CIA-nak is a filmkészítők A keselyű három napja című film forgatókönyvét, mivel abban a szereplők teljesen hétköznapi forrásokban – újságcikkekben, regényekben, novellákban és hasonlókban – talált információmorzsákat összegyűjtögetve adták le jelentéseiket a hírszerzési központnak. “A CIA hozzájárult a forgatáshoz, s a filmet rendszeresen vetítette is saját képzésein” – meséli Hajós Sándor, a Posys Információs Kft. szakértője.


Keselyűk a cégnél 1

IDŐTÉNYEZŐ. A mindenki számára hozzáférhető, önmagában értéktelen információhalmazból tehát még a CIA számára is értékes tudás nyerhető. Különösen így van ez üzleti hírszerzők esetében, akik nem használhatnak titkosszolgálati eszközöket. Ők tehát a legálisan beszerezhető információt ellenőrzik, válogatják és elemzik. Például a román légitársaság publikus éves terveiben a magyar nemzeti légi fuvarozási vállalathoz nagyban hasonló, regionális vezető szerepet célzott meg. “Mivel a régión belül két vállalat nem szerezhet ugyanolyan vezető pozíciót, a tervek hátterének vizsgálata is szükséges lehet” – említi Jasenszky Nándor, a Malév vállalkozásbiztonsági vezetője. Fontos az időtényező is: nem mindegy, hogy a konkurens termék kifejlesztéséről a tervezési vagy a piacra dobást közvetlenül megelőző időszakban értesülünk.

 

Üzleti hírszerzési feladatok

OFFENZÍV MEGKÖZELÍTÉS
• A stratégiai és operatív tervezés támogatása
• Ágazat- és konkurenciaelemzés
• Környezeti elemzés
• Külső források gazdasági előrejelzéseinek értékelése
• A defenzív hírszerzéssel kapcsolatos külső tényezők vizsgálata
• A szervezett bűnözés fenyegetésének felderítése, majd veszélyelhárítás a hatóságok bevonásával
• Kapcsolattartás az állami hírszerző szolgálatokkal, illetve bizonyos esetekben a piaci szövetségesek üzleti hírszerzésével

DEFENZÍV MEGKÖZELÍTÉS
• A gazdasági tervezéshez kapcsolódó információvédelmi kérdések
• Ipari kémelhárítás
• Belső vállalati csalások és gazdasági bűncselekmények megelőzése és felderítése
• Válságmenedzsment
• A belső információs rendszer védelme
• Személyi ellenőrzési feladatok
• A terror és szervezett bűnözés fenyegetésének elhárítása
• Együttműködés a nemzeti biztonsági szolgálatokkal és törvényvégrehajtó szervekkel
Forrás: Posys Kft., Üzleti hírszerzés jegyzet, BME Mérnöktovábbképző Intézet, 2001.

Az úgynevezett offenzív hírszerzés (lásd alább) a piaci veszélyek, fenyegetések feltárására összpontosít, s a felső vezetők számára információszerző, elemző és tájékoztató rendszert hoz létre. A rendszer azonban – az ipari kémkedéssel ellentétben – törvényes keretek között marad. Deák András, a Hungarocamion Rt. akkori üzletpolitikai vezetője egy novemberi üzleti hírszerzés-konferencián a tisztességes hírszerzés stratégiai szerepét hangsúlyozta. “Korábban, a Volán Tefuhoz való közeledés előtt sem alkalmaztunk tisztességtelen eszközöket a versenytárs-figyelésben, ezért nem fájt a fejünk a felvásárlást követően sem” – teszi hozzá. “Folyamatosan gyűjtjük a piac szereplőiről a céginformációs alap- és pénzügyi, felvásárlási, szervezetfejlesztési benchmarking-adatokat, használunk sajtófigyelést, megbízunk adatgyűjtő cégeket. Vannak adatfelelőseink, akik kapcsolatban állnak az elemzési és üzletpolitikai csoport munkatársaival. Így mód nyílik az adatok összevetésére, pontosítására, majd előrejelzésre és aktuális döntések előkészítésére is. A beérkező adatokat és adatbázisokat összekapcsoljuk, hogy az összefüggések kimutathatók legyenek.”

Pénzintézetekre különösen jellemző, hogy saját üzleti hírszerzőket alkalmaznak. “Gyanús esetekben a vizsgálatokat többnyire maguk végzik el, a presztízsvédelem okán a hatóságokat csak a legritkább esetben vonják be” – mondja Hajós Sándor. Kivételek azért akadnak. Az egyik banknál például két ukrán állampolgár jelentkezett, s 200 millió dollárnyi készpénzt akartak elhelyezni. A bekért dokumentumok jónak látszottak, mégis felkértek az azonosításra egy külső hírszerző céget, amely végül nem talált egyértelműen megnyugtató hátteret a kérelmezők mögött. Így a bank elállt az üzlettől. “Bár a bankok leginkább szervezetükön belül oldják meg a hírszerzést, a versenytársak megfigyelését már szívesen bízzák külső cégre” – teszi hozzá Hajós Sándor.

 

A versenytárs-információ forrásai

• Kormányzati szervek információi (értékes, de gyakran várni kell rá)
• Online adatbázisok (gyorsabb, ám drágább, és csak publikus adatokat tartalmaz)
• Vállalati és befektetői források (előnye, hogy az információ közvetlenül az érintettektől származik)
• Felmérések és interjúk (nagy mennyiségű és mélységű adat nyerhető belőlük)
• Helyi megfigyelés (például parkolóhelyek, ügyfélszolgálatok, teherautók figyelése)
• Versenytárs-benchmarking (a cégműködések összehasonlítása)
• Defenzív versenytárs-figyelés (a saját tevékenység vizsgálata külső megfigyelő szemével)
• Visszatervezés (a termék vagy szolgáltatás előállítási folyamatának rekonstruálása)
Forrás: Yogesh Malhorta, Brint Institute

JÖVŐBE LÁTÁS. Az üzleti hírszerzés képes arra, hogy a korábban már megtapasztalt események elemzésével azonosítsa az események előjeleit, s így a várható jövőről is adjon információt. Ehhez a proaktív szemléleten túl tapasztalat, elemzőképesség és nemritkán szerencse is szükséges. Az ElectroWorld áruházainak, de leginkább szokatlan marketingtevékenységének magyarországi megjelenése például meglepte a hazai kereskedelmi hálózatokat, annak ellenére, hogy semmi egyebet nem tett, mint amit más országokban is. “A versenytársak körültekintő marketing-válaszlépésekkel az ilyen, vásárlókat felbolydító kampányra idejében felkészülhettek volna” – hívja fel a figyelmet Jasenszky Nándor. Szintén használható előrejelzés céljából a nyelvi kifejezőeszközök elemzése. Árulkodó lehet ugyanis, hogy ki, mikor, mit közöl (és mit nem), hogyan, milyen nyelvi-grammatikai szerkezetben tálalja azt, s főként, hogy ez az idővel hogyan változik.

A megszerzett tudást védeni is kell a vállalat biztonsága érdekében. A helyzetet nehezíti, hogy a tudásáramlás serkentése (a tudásmenedzsment) fontos egy cég versenyképessége szempontjából. A szervezetek közötti együttműködés sem kedvez a titoktartásnak. A szervezeti pr is a környezettel kapcsolatos bizalom, átláthatóság megteremtésében érdekelt, ami információ-átadással jár. Érdemes tehát meghatározni, hogy mit, hogyan és mennyi ideig célszerű védeni, s az erőket a fontosabb területekre összpontosítani.

“Vannak cégek, amelyek inkább kifizetik az adatszolgáltatási kötelezettség megtagadásáért járó bírságot, minthogy mérlegadataikat közzétegyék” – említi Apró Antal vállalkozásbiztonsági tanácsadó. Ez azonban hibás magatartás; a titkolózás üzleti bizalmat aligha eredményez. S immár azzal is számot kell vetni, hogy az Európai Unió ajánlásai a mainál szigorúbb adatszolgáltatási kötelezettséget írnak elő.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik