|
A hazai vezetési tanácsadás a tendenciákat tekintve már együtt mozog a nyugat-európaival, amely egyre koncentrálódik: a bevételek több mint felét a 20 legnagyobb cég termeli. Az európai 11,5 százalékos növekedéstől a hazai piac 7 százalékos bővülése elmarad, s várhatóan ezt az ütemet sem lehet hosszú távon fenntartani. Hazánkban is további koncentráció várható, mégpedig stagnálás, legfeljebb enyhe bővülés mellett. Jelentős kereslet valószínűsíthető viszont a távközlésben, a banki és biztosítási szektorban, illetve általában a szolgáltatási ágazatban. Továbbra is keresettek lesznek egyes szolgáltatások, mint a CRM tanácsadás (customer relationship management – ügyfélkezelés), a kiszervezés vagy az IT-szolgáltatások. Bizonyos területeken viszont visszaesésre lehet számítani. A cégek zöme például már túl van az informatikai alapmodulok bevezetésén, s az erre fogékonyak többnyire már a folyamatok átszervezésén is átestek, tehát ezen szolgáltatások kereslete megcsappanhat.
Míg korábban a többféle tanácsadási szolgáltatást nyújtó nagyobb cégek remélhettek konjunktúrát (Figyelő, 2002/12. szám), addig most a kicsi, szakosodott társaságoknak jósolnak jövőt, azon egyszerű oknál fogva, hogy áraik általában alacsonyabbak, mint a nagy “szupermarketeké”. Legolcsóbban a legkisebb, 1-3 fős cégek vállalnak el feladatokat, sokszor azzal a céllal, hogy bejussanak az ügyfélhez. Baukovácz Krisztina, a KPMG Consulting Kft. ügyvezető igazgatója szerint azonban nem a napidíjakat kell összehasonlítani, hanem egy projekt teljes költségét. Lehet, hogy a “szupermarket” magasabb napidíjjal dolgozó tanácsadói végül összességben ugyanannyi pénzből oldanak meg egy feladatot, mint egy kisebb cég. Ő azt javasolja, hogy a nagyobb társaságoknak is érdemes a komplex szolgáltatások mellett szakosodni valamely területre, illetve iparágra.
Kulcsár Péter, az Ipargazdasági Kutató és Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója, a VTMSZ alelnöke szerint az EU-csatlakozás után a hazai kis- és középméretű tanácsadó cégeknek együtt kell működniük a nagyokkal, hiszen az uniós piac méreteihez képest még a hazai “óriások” is eltörpülnek. Egy programhoz akár több száz fős összefogásra is szükség lehet.