Gazdaság

A gála party service ügyvezető igazgatója – Az élményszervező

Tízéves fennállását ünnepli a főiskolás lelkesedéssel indult Gála Party Service, amely öt év alatt a hazai üzleti rendezvényszervező piac vezető vállalkozásává vált.

Ha felnő zsíros kenyér szeretne lenni. Ezt a szokatlan kijelenitést Novák László, a Gála Party Service rendezvényszervező cég ügyvezető igazgatója tette egy születésnapi mulatságon. Enyhítő körülmény, hogy akkor még csupán 5 éves volt. A család körében derültséget keltő kijelentés háttere, hogy Novákéknál – amikor fogytán volt a kosztpénz – csak kis lila hagymával megbolondított zsíros kenyér került az asztalra, amit a későbbi vendéglátós nagy örömmel fogyasztott.


A gála party service ügyvezető igazgatója – Az élményszervező 1

“Jobb ételeket keresztapám jóvoltából láttam először, aki az Olimpia Szálló étterem- és bankettfőnökeként gyakran magával vitt munkahelyére” – idézi fel Novák. A mindig kifogástalan öltözékű és modorú rokon, aki az étteremben szóló lágy zongoraszó mellett rogyásig megrakott asztalok körül forgolódott, korán megszerettette vele e fényűző világot. A főzés szeretete a szálló szakácsainak öröksége. “Ha egy csoport beállított a hotelbe, mindig nagy kiabálás, sürgés-forgás kerekedett, lángoltak a serpenyők, palacsinták repkedtek a magasba, s ez olyannyira lenyűgözött, hogy a pályaorientáció nálam már egész fiatalon kialakult.” Mivel protekció híján nem került be a vendéglátó-ipari szakközépiskolába, úgy döntött, szakácsképző szakmunkás iskolába megy. “Amikor otthon közöltem a tervemet, édesanyám sírva fakadt, apám, pedig szimplán arra kért, változtassak nevet” – emlékszik vissza az indulásra.

A szakmunkás iskolában töltött idő utólag nézve sem látszik problémamentesnek. Az ott tapasztalt színvonalat látva azt gondolta: nem lehet, hogy ugyanolyan papírral lépjen ki az életbe, mint az osztálytársai, ezért 1991-ben sikerült beküzdenie magát a Kereskedelmi és Vendéglátó-ipari Főiskolára. Ám a főiskola színvonala sem nyerte el a láthatóan maximalista Novák tetszését.

AZ EDDA UTAT MUTAT. “Nem is gondolkoztam volna az iskolaidő alatt semmiféle cégalapításban, ha 1991 decemberének egyik estéjén nem arra megyek haza, hogy anyám – aki akkoriban könyvtárosi főállása mellett az Edda Művek menedzsereként is dolgozott – a díványon fekszik és borogatja a homlokát.” Gondterheltsége okát firtatta, mire anyja elmondta, hogy az Edda 12. lemezbemutató koncertje után 140 fős állófogadást kellene levezényelnie, ám az alvállalkozó 48 órával az esemény előtt elállt a megvalósítástól. “Mikor közöltem vele, hogy a vendéglátós barátaimmal örömest levezénylem az eseményt, jajveszékelésbe kezdett, de mivel nem volt más választása, beleegyezett.” Tányért, poharakat, evőeszközt Novák a keresztapjától kölcsönözött.

Mai szemmel rémálom volt az esemény az időközben profivá vált Nováknak, de a fiatalos lendületük akkor mindenkinek tetszett. Olyannyira, hogy ezen az estén az akkor másodikos fiú két újabb megrendelést is bezsebelt, továbbá megkapta az Edda-bulik utáni rendezvények lebonyolítási jogát. “Hat-hét sikeres parti után 1992-ben gondoltam azt három vendéglátós barátommal, hogy erre a tevékenységre építve céget kellene alapítanunk. Hatezer forintból létrehoztunk egy bt.-t, készíttettünk egy prospektust, amelyen fekete öltönyben, csokornyakkendőben mosolyogtunk egy hidegtál előtt, és cégeket kezdtünk megkeresni azzal: tudunk olyat, hogy ők ülnek az irodában, mi odavisszük az ételt-italt, aztán elmegyünk haza, és a mosogatnivalót magunkkal visszük.” A Swissair, majd a Tschibo voltak az első komoly megrendelőik, akik bizalmat szavaztak nekik, majd később több multinacionális cég is felfigyelt rájuk.

FELFUTÁS. A Gála Party Service így megalakulásának évében 16, a következő évben 64, 1994-ben, pedig már 125 rendezvényt bonyolított le. Ez utóbbi esztendőt Novák a felfutás éveként tartja számon. Ekkor kezdték ugyanis az üzleti szféra tagjai keresni a személyes találkozásokat egymással és partnereikkel, illetve azok a cégek, melyeknek jól ment az üzlet, meg akarták mutatni a külvilágnak, mennyire sikeresek. “Eleinte csak ételt-italt szállítottunk a rendezvényekre, libamájjal, lazaccal, kaviárral gazdagon megrakott tálcákon, majd követve az igények változását, szórakoztató programokkal színesítettük a partikat. Pazar eseményeket vezényeltünk le egy irodának álcázott nyúlfészerből, amelyben a berendezés néhány székből, egy telefonból és egy Olivetti típusú írógépből állt” – emlékszik vissza a Gála hőskorára az ügyvezető.

 Novák László

 31 éves, 1995-ben végzett a Kereskedelmi és Vendéglátó-ipari Főiskola vendéglátó-szálloda szakán, illetve reklám szakirányán. A Gála Party Service-t a főiskolán, másodikos fejjel alapította. A baráti vállalkozásként indult céget egyenlő arányban tulajdonolja három egykori iskolatársával: Nagy Gáborral, Kőrössy Zoltánnal és Váli Péterrel.

Szeret színházba járni, szociálpszichológiai szakkönyveket olvasni és utazni. Évente minimum hatszor vág neki különféle kalandtúráknak.

A Gála Party Service 32 főállású embert foglalkoztat és 1,1 milliárd forintos forgalom mellett 65 milliós nyereséget könyvelt el 2002-ben, s a party service piac 30-35 százalékát tudhatja magáénak. E szektor 80-100 szereplője hozzávetőlegesen 3,2-3,5 milliárd forintos forgalmat ér el évente, közel 4500 rendezvény megtartásával. A Gála bevételeinek 40 százalékát produkciós szolgáltatások adják (helyszínbérletek, fény, hang, látvány, díszlet, dekoráció, fellépő művészek, kreatív munkák), míg a forgalom 60 százaléka vendéglátó tevékenységből keletkezik.

Közben nappal iskolába járt, délután németet tanított, ezt követően anyagbegyűjtést végzett, este rendezvényt szervezett, hajnalban a nyúlfészer mellett a szabadban mosogatott, reggel pedig visszaszállítmányozta a kölcsön tányérokat, poharakat tulajdonosaiknak. E munkatempó mellett 1995-ben, a diplomavédés évében Novákéknak már sikerült egy tisztességes irodát is bérelniük, ahová 100 tányér, 80 saját pohár és az első felvett alkalmazott társaságában beköltözhetett a cég. Amikor a négy fiú befejezte az iskolát és 5 ezer forintos ösztöndíjuk elapadt, 1995 őszén kiutalták maguknak első, egyenként 15 ezer forintos fizetésüket abból a cégből, amelybe három éven keresztül mindannyian pénzt tettek, illetve amelybe a bevételeket addig csak visszaforgatták.

Novák László tíz éve működő vállalkozásával saját bevallása szerint eddig nem élt meg “eget rengető” kudarcokat. Cégük soha nem keveredett peres ügyletekbe, soha nem voltak elválásig fajuló vitái a megrendelőkkel. Mindezt arra vezeti vissza, hogy ha az emberek finomakat esznek, utána nagyobb örömmel egyenlítik ki a számlát. “A konkurenciával sem voltak gondjaink. Noha piacra lépésünkkor olyan szállodák, éttermek és öreg vendéglátósok utaztak ebben az üzletben, akik 40-60 millió forintos forgalmat produkáltak évente, kezdőként mégsem számoltak a sikereinkkel.”

“Fiatalságuk azonban komoly fegyvertény lett” – mondja Görög Ibolya, az egyik legnevesebb magyar protokoll-tanácsadó, aki szerint a Gála kreativitása, ötletgazdagsága emelte ki a céget az egyszerű catering vállalkozások sorából. Mindezt Novák a cég sikerét firtató kérdésére azzal egészíti ki, hogy a szerencsés időzítés mellett a névválasztáson is sok múlt. A Gábor, László nevekből kreált Gála annak idején tetszett nekik. Volt benne nagyvonalúság, ami nagyszerűen kifejezte a tevékenységüket.

“Fontos sarokpont volt ugyanakkor – véli az igazgató -, hogy dinamikus növekedésünk kapcsán folyamatosan újjárajzoltuk a céget. Ahogy nőttünk, úgy vettünk fel egyre több embert. Újabb felelősségi köröket létrehozva adtuk át a tudásunkat és eresztettük ki kezünkből az apró-cseprő feladatokat, hogy a cégépítéssel foglalkozhassunk. Erre ugyan ráment a konyhánk, ami 1994 és 1996 között borzasztóan alacsony színvonalú volt, de azt mondtuk, nem ez a legfontosabb, hanem hogy meleg legyen az étel, hideg a sör, díszes a körítés, s mindezt egy nagy mosollyal adjuk át.” Ma az összhatás minden tekintetben pozitív, amit a 2002-ben szervezett 600 rendezvény 1,1 milliárd forintos forgalma igazol. Ezzel csak folytatódott a dinamikus fejlődés, hiszen a korábbi három év során évi átlagban 40 százalékkal gyarapodott a cég bevétele. Görög Ibolya szerint a Gála vezérei hajlamosak önmaguk túlvállalására.

Novák mindazonáltal nem szereti az állóvizet. Jövőbeli terve, hogy bevegye a német és az osztrák piacot is. “Ellátogatok az Európai Unióba, mielőtt az látogatna el hozzám, mert ha az EU jön ide, abból oltári harc lesz. Viszont, ha háborút indítok – spekulál -, kinti konkurenseink sokkal inkább azzal lesznek elfoglalva, hogy védjék a piacukat, semmint, hogy lerohanják Magyarországot.”

Ajánlott videó

Olvasói sztorik