Gazdaság

Smart, a kisügyes – Új vonal


Smart, a kisügyes – Új vonal 1

Ha kicsit nehezen is, de Európa-szerte polgárjogot nyert a Swatch és a Daimler-Benz 1994-ben aláírt együttműködésének újhullámos, kétüléses “gyümölcse”, a Smart. A 1997-es frankfurti bemutatón az alaptípus megosztotta a szakmai közönséget: vagy nagyon szerették, vagy nagyon nem. Bírálói szerint a Mercedes-rokon furcsaság nem egyéb, mint a BMW Isetta és a Messerschmidt kabinroller megkésett, modernkori reinkarnációja. A piac kezdetben nem igazolta a stratégák várakozásait, félő volt, hogy az üzleti vállalkozás kudarcba fullad, ám az 1998-ban indított sorozatgyártás óta a “kisügyes” legyőzte az előítéleteket. Olyan népszerűvé vált, hogy a lotharingiai Hambachban lévő Smartville-ben már összesen 420 ezer Smart City-coupé és Smart Cabrio született. A kezdetben egyetlen modellből álló kínálat mára 24 modellváltozatát és számos különböző felszereltségű kivitelből álló termékpalettává terebélyesedett.


Smart, a kisügyes – Új vonal 2

Kiaknázandó a népszerűséget, Smartville-ben 100 millió eurós (25 milliárd forintnak megfelelő) beruházással már új gyártósort épít a DaimlerChrysler 1999-től 100 százalékos cége, a Micro Compact Car Smart Gmbh. Az új soron – a Smart City-Coupé és a Smart Cabrio mellett – januártól készül majd a Smart Roadster és a Smart Roadster-coupé is. A vállalat egy 8 ezer négyzetméteres csarnokban – az épülő Smart mallban – fogja továbbfejleszteni a Smartville-ben meghonosított újszerű termelési koncepciót, és még szorosabban integrálja majd a partnercégeket és a beszállítókat a gyártási folyamatba. A két új modell készre szerelését végző francia leányvállalat, az MCC France mellett valamennyi beszállító ebben az épületben kap helyet. A jól szervezett logisztikai és gyártási folyamatoknak köszönhetően mindössze alig három órába telik az autók készre szerelése. Smartville 1997. október 27-i felavatása óta már több ízben bizonyította teljesítőképességét, s az alkalmazott termelési rendszer rugalmasságát. Az újfajta termelési koncepció lényege, hogy lehetőleg a gyár területére, vagy annak közvetlen közelébe települjenek a beszállítók. Ezzel a megoldással gyors, hatékony, környezetkímélő a gyártás. Nemcsak a paletta és a gyár, a melósok is fiatalok. A Smartville területén lévő 11 üzemben mintegy 1900-an dolgoznak, átlagéletkoruk 31 év.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik