Gazdaság

Üdülési támogatás – Ritka kényeztetés

Az üdüléshez való hozzájárulás jelenleg nem tartozik a gyakori munkahelyi juttatások közé, mivel e szolgáltatás nemigen ösztönzi a teljesítményt.

Mostanság kezd újraéledni az üdülés mint vállalati juttatás. A privatizáció során ugyanis gyakran leválasztották a cégekről az üdülőket, s az állam ezeket külön értékesítette. Ám ha ez nem történt meg, az új tulajdonosok többsége eladta az alaptevékenységéhez nem kapcsolható ingatlanokat. Így a vételárból is viszszanyertek valamennyit, s a foglalkoztatottak számát is csökkentették.

Üdülési támogatás – Ritka kényeztetés 1A multinacionális társaságok közül később sokan ráébredtek, hogy az üdülés anyagi támogatása nem elhanyagolható szempont, mert Európának ezen a tájékán jóval alacsonyabbak a fizetések, mint nyugaton, s számos családnak gondot okoz a nyaralás költségeinek előteremtése. Ez a kedvezmény azonban ma is csak a 11. helyet foglalja el a munkahelyi juttatások gyakoriságának rangsorában.

CSEKKEL. “Az üdüléshez való hozzájárulás nemigen sorolható a teljesítményösztönző eszközök közé, inkább a céghez tartozás érzését erősíti. Ahol létezik ilyen juttatás, ott a foglalkoztatási szinttől függetlenül rendszerint mindenki megkaphatja” – osztja meg tapasztalatait Bábosik Mária, a Hay Group Menedzsment Tanácsadók Kft. ügyvezető igazgatója. E támogatásnak több formája létezik, a leggyakoribb a saját vállalati üdülő, az üdülési csekk, s a kiegészítő üdülési hozzájárulás – a bérelt üdülőben történő elhelyezés viszont ritkaság számba megy. A Hay Group magyarországi cége évente készít országos jövedelemszint-vizsgálatot, melynek alapján úgy becsülhető, hogy a foglalkoztatottak harmada kap üdülési támogatást, s az ötöde kiegészítő hozzájárulást. Az egyéb juttatások közé sorolható, ha valakinek engedélyezik, hogy szabadsága alatt is használhassa a vállalati gépkocsit. “Előfordul, hogy a munkaadó a nyaralásra is ad üzemanyag-térítést. Ebben az első három foglalkoztatási szinthez tartozók részesülnek, de külföldön történő üdüléshez általában csak az első számú vezető veheti igénybe a cégautót” – fűzi hozzá Stettler Melinda, a tanácsadó cég elemzője.

Veres Rita, a Hewitt-Inside Consulting Kft. munkatársa arról számolt be, hogy a Figyelő Hewitt Legjobb Munkahely felmérés szerint a tavaly e címre pályázó cégek 40 százaléka adott üdülési csekk támogatást, s 31 százalékuk tartott fenn vállalati üdülőt. E körben azonban a dolgozók kényeztetése gyakoribb az átlagnál.

Üdülési támogatás – Ritka kényeztetés 2VÁLASZTÉK. Olyan vállalatoknál, ahol úgynevezett Cafeteria-rendszert alkalmaznak, a választható szolgáltatások között általában az üdülési támogatás is szerepel. A közel ezer főt foglalkoztató British American Tobacco Hungarynál az idén vezették be ezt a juttatási formát: minden dolgozónak egy évre szóló, azonos értékű kerete van, ez használható fel béren kívüli juttatásként, többek között üdülési, gyógyüdülési célra. A kínálatban üdülési csekk is szerepel – melyet közel százan igényeltek -, továbbá a vállalati üdülő is megtalálható a palettán. A társaság ugyanis a privatizáció után megtartotta a korábbi állami dohánygyárnak a Balaton északi partján, Ábrahámhegyen lévő ingatlanját, s az utóbbi öt évben jelentős összegeket áldozott a korszerűsítésére. A létesítmény év közben tréning-központként üzemel, ahol a vállalat a belső képzéseket, a műhelyfoglalkozásokat tartja, s csak a nyári hónapokban működik üdülőként. A cég valameny-nyi alkalmazottja és a vele egy háztartásban élő családtagja, partnere igénybe veheti önköltségi áron a komplexum szolgáltatásait. A nyári szezonban heti turnusokban, összesen mintegy 400 fő pihenését biztosítják (6 éjszaka, teljes ellátással). Az üdülőhöz sportpálya és játszótér is tartozik. “Amennyiben egy-egy turnusra túljelentkezés van, azok élveznek elsőbbséget, akik a Cafeteria-keretüket használják fel üdülésre. Egyéb kiválasztási szempont a szabadság munkáltató által kért, kötött időpontja, a vállalatnál eltöltött munkaidő hossza, illetve az, hogy az igénylő mikor nyaralt a vállalati üdülőben; a nem menedzseri munkakörben dolgozók előnyt élveznek” – tájékoztat Bede Rita, a társaság sajtószóvivője.

Léteznek cégek – főként a legalább közepes méretű külföldi, illetve nagy magyar vállalatok -, amelyek külföldi utazást is adnak az alkalmazottaiknak. Kurucz János, a Vista Utazási Irodák igazgatója arról számolt be, hogy jó néhány társasággal kötöttek már szerződést az ilyen utak lebonyolítására. A kedvezményezettek kapnak egy adott összegű kupont, amit szabadon felhasználhatnak, tehát az úti célt is maguk határozzák meg. A felhasználható pénz legalább 120 ezer forint; a munkaadók ügyelnek a színvonalra, mert az alacsony nívó ellenkező hatást válthat ki. Inkább egy közelebbi úti célt szorgalmaznak, ha takarékoskodniuk kell a költségekkel, ahová olcsóbban el lehet jutni, elvégre Cipruson vagy mondjuk Törökországban is találhatók kellően jó helyek. Az ilyen egyéni ösztönző (incentive) utakat általában nem a legfelsőbb vezetőknek ítélik oda, a csoportos túrákon viszont a csúcsmenedzsment is részt vesz, mert ezek a csapatépítést szolgálják.

ÚJ MÓDI. Az utóbbi egy-másfél évben a magyarországi cégek közül mind többen vásárolnak time share jogot, s ebben az is szerepet játszik, hogy a rendszerváltás első körében alapított magyar tulajdonú társaságok mára megerősödtek. Szabó László, a Hegyvidék SCH Szövetkezeti Üdülőszálloda-lánc elnöke szerint e juttatásban főként a menedzsment tagjai részesülnek. Ezt az üdülési formát azért is előnyösnek tartják a munkaadók, mert az ebben részesülők ellenőrzött módon, valóban regenerálódással, feltöltődéssel töltik el a szabadságukat. Borsik Gábor, a Holiday Club Hungary pr-igazgatója úgy tapasztalja, hogy a vállalatok általában 3-5 hét üdülési jogot vásárolnak – léteznek olyan cégek is, amelyek 18-20 hetet -, s ily módon az egyes területeken legjobbnak ítélt munkatársaikat jutalmazzák. Az igazgató úgy véli, a time share azért hódít, mert a cégeknek csak az arányosan rájuk eső időre kell az üzemeltetési és fenntartási költségeket kifizetniük, s a cserelehetőséggel élve 94 országban 3600 helyszín közül választhatnak. A vállalatok leginkább családi üdülőhelyeket és síelésre alkalmas helyszíneket igényelnek, de hazai szállodákban is vesznek time share jogot, mely szintén cserealapot jelent. Borsik Gábor elmondta, olyan nagy lehetőséget látnak a cégeknek történő értékesítésben, hogy e munkára hamarosan külön csoportot állítanak fel.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik