Úgy tűnik, a nagy felvásárlások idejét éljük: alig néhány héttel a HP-Compaq egyesülést megelőzően a Fujitsu megvette az Önök korábbi anyavállalatát, az ICL-t. Vonható-e párhuzam a két esemény között, annak ellenére, hogy e vállalatok más piacokon tevékenykednek?
– Igen is, meg nem is. Közös vonás – és valószínűleg minden akvizícióval együtt jár – a termékpaletta szükségszerű változása. Ez ránk is igaz. Korábbi arculatunk megváltozott: most új portfólióval jelentkezünk. Leginkább tudásmenedzsmentre, digitális aláírással kap-csolatos megoldásokra és a komplex informatikai infrastruktúrák tervezésére és üzemeltetésére törekszünk. Egyértelmű különbség azonban, hogy a HP-Compaq egyesüléssel szemben a Fujitsu nem hirtelen, hanem hosszú évek alatt, fokozatosan vásárolta meg a londoni székhelyű ICL-t. Ez pedig rendkívül átgondolt üzleti terv és stratégia kidolgozását tette lehetővé, nemcsak Nagy-Britanniában, hanem Magyarországon is.
– Mennyiben módosulnak ezek a tervek azt követően, hogy egyik legjelentősebb ügyfelük, a MÁV az új kormányzat döntése nyomán egy új felállású, a közlekedési tárcával összevont Gazdasági Minisztérium irányítása alá került?
– Nem sokban. Természetesen érdeklődéssel figyeljük a MÁV-ot érintő fejleményeket, de bárhogyan is alakul át a vasút minisztériumi felügyelete, az informatikai rendszerek fejlesztésére szükség lesz. Így a MÁV-hoz való viszonyunk csupán annyiban változik a jövőben, hogy a most kínált szolgáltatásokkal jelentkezünk. Ezekre pedig szükségük lesz, mert folyamatosan küszöbön áll a vasút modernizációja, amelybe az informatikai fejlesztések is beletartoznak.
– Ha viszont egy szolgáltató cég nem foglalkozik többé az ügyviteli rendszerek telepítésével, mit tud ajánlani egy olyan ügyfelének, amelynek éveken keresztül ilyen szolgáltatást nyújtottak?
– Óriási piacnak tartjuk a vállalati belső kommunikációt. Az otthoni számítógépeken már megszokottnak számít a windowsos világ. Képzeljünk csak el egy hasonló környezetet, amely azonban az üzleti felhasználók számára nyújt egy egységes ablakos felületet a különböző információk és alkalmazások elérésére. Ilyen portálrendszerek ma még alig léteznek.
– A napokban napvilágot látott adatok szerint a hazai gazdasági növekedés ötéves mélyponton, 3 százalék alatt van. Mi lehet a visszaesés oka?
– Úgy gondolom, a világgazdaságban tapasztalt események vezettek ide. Magyarországon ez a kedvezőtlen periódus reméljük, hogy nem fog sokáig tartani. Talán ezt bizonyítja néhány, éppen aktuális projektünk is, amelyek során kis-
kereskedelmi pénztári rendszereket építünk ki az Auchan, a Profi és a Csemege számára. Az üzlethálózatok növekedése az én szememben biztató jel. Ráadásul Magyarországot brit anyacégünk, a Fujitsu Services is stratégiai fontosságúnak tartja, éspedig éppen a gazdasági növekedés miatt. Ezért is gondolom, hogy a növekedési ütem gyarapodni fog. Ehhez ma itthon minden feltétel adott.
– Az Európai Bizottság egyik e heti jelentésében megállapítja, hogy a tudományos kutatás szférájában a nőknek még az Európai Unióban is egyértelműen hátrányos megkülönböztetésben van részük. Női vezetőként tapasztalt-e Ön ilyesmit az informatika világában?
– Nem volt részem diszkriminációban. A munkáltatókat, legalábbis ebben az iparágban, az érdekli, hogy a kifizetett pénzükért mit kapnak: munkát, ötleteket, és ügyeik előremozdítását. Én úgy látom, mindebben a nőkre is számítanak.