Gazdaság

Egy csésze kávé Paul Kennedy-vel

Öt éve él Magyarországon Paul Kennedy, a Tesco Global Áruházak Rt. vezérigazgatója, aki cégvezetőként úgy látja, nem lesz hatással a magyar munkaerőpiacra a státustörvény.

Egy nagy bögre “angol” kávét szürcsölünk, úgy tűnik, még nem tért át a sűrű magyar feketére. Mióta él Magyarországon?

– Több mint öt éve, a Pólus Centerben nyitottam meg az első magyar Tesco áruházat. Akkor száz alkalmazottja volt a cégnek, ma tízezer.

– A szilveszterkor indult szaharai Paris-Dakar verseny viszont francia találmány; az idén kiesett a magyar Szalay-Palik páros. Szereti az autóversenyt?

– Igen, hallottam mi történt velük. Tönkrement az automata sebességváltó. Figyelemmel kísértem az autóversenyt, az üzletben pedig a verseny a lételemem.

– Versenyhez is kapcsolódik, hogy annak idején a pécsi áruház nyitása előtti Tesco-tréningen állítólag az a jelmondat is elhangzott, hogy “Öld meg a versenytársakat!”. Tényleg megtörtént?

– Sajnálom ezt a túlfűtött mondatot, de ez csupán a nem megfelelő fordítás következménye volt. Azóta le is cseréltük ezt a menedzserek felkészítését szolgáló tréning-anyagban. Ezeknek a tréningeknek az a szerepe, hogy az alkalmazottakat a versenyre, a minél hatékonyabb helytállásra, jobb eredményekre buzdítsa, hogy mi legyünk a legjobbak. Mutatja, milyen éles a verseny, milyen elszánás kell ahhoz, hogy a fogyasztók érdekében színvonalasabb kiszolgálással, alacsonyabb árakkal jobbak legyünk a konkurenseinknél, hogy növekvő részesedést szerezzünk a piacon. A felkészítés tehát azt szolgálja, hogy létrehozzuk a “Tesco minőséget” a szolgáltatásban. Ebben olyan módszereket is használunk, mint a vevők rendszeres megkérdezését, s az ezek során szerzett tapasztalatokat hasznosítjuk a munkánkban.

– Orbán Viktor miniszterelnök a napokban tárgyalt Tony Blairrel, aki megerősítette, hogy 2004-ben az Európai Unióba “várja” Magyarországot. Adódik a kérdés, mit jelent a Tesco számára a magyar közeledés?

– A Tesco-csoport nem politikai szervezet, és Magyarország még nem is tagja az uniónak. Mégis nagy lehetőségeket rejt a csatlakozás, az is sokat számít, hogy a Tesco már évek óta itt van, s kereskedelmi kapcsolatban áll más tagjelölt közép-európai országokkal is.

– Öt éttermét bezárta nálunk a Pizza Hut. Ilyen rosszak lennének a magyarországi üzleti kilátások? Mire készül a Tesco?

– Bizakodom a jövőben. A fogyasztói visszajelzések jók a jövőre nézve, s a Tesco folytatja az erős növekedést, a “nyomulást” a magyar piacon. Jelenleg 21 hipermarketből és 30 szupermarketből, illetve kisebb üzletből áll a magyar hálózat, amelyet tovább bővítünk. Ezt az expanziós politikát bizonyítja idei építkezési tervünk is: Budapesten, Zalaegerszegen, Esztergomban és Hódmezővásárhelyen további hat hipermarketet nyitunk. Az pedig magyarországi történelmünkről tanúskodik, hogy Székesfehérváron, Kaposváron és a budapesti Fogarasi úton felújítjuk a már meglévő hipermarketjeinket.

– Mi a véleménye a státus-, vagy más néven kedvezménytörvényről, no meg a körülötte kirobbant vitáról? A vendégmunkásoktól való félelemről, úgy tudom, Nagy-Britanniában sem ismeretlen érzés.

– Biztos vagyok benne, hogy a kedvezménytörvény bevezetése jól zajlik majd le, erre a megkötött szerződések adják a garanciát. A magyar kormány bizonyára megfelelően fogja kezelni a vendégmunkások foglalkoztatását, és a friss, szakképzett munkaerő megítélésem szerint mindenképpen hasznára is lesz a gazdaságnak. A törvénynek azonban magára a Tescóra kis hatása lesz, hiszen nekünk megvannak a saját, határozatlan időre szerződött, jól képzett munkatársaink.

– Bush elnök már nem tekinti mindenek feletti fontosságúnak Oszama bin Laden keresését. Hogyan fogadta ezt a döntést?

– Szerintem ennek a hírnek nem lesz hatása a saját életemre, de kívánom Bushnak, hogy legyen ambíciója folytatni a terrorizmus elleni harcot. Nekem azonban úgy tűnik, egyelőre nem sok befolyása van a helyzetre.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik