Gazdaság

DaimlerChrysler – Közös gyerek

A Crossfire az elsô kézzelfogható bizonyítéka a sokáig csak vergôdô német-amerikai vállalat életképességének.

Alig egy évvel ezelôtt a Detroiti autószalonon sok látogató szívét megdobogtatta a Chrysler tervezôinek új remeke, a Crossfire névre keresztelt tanulmányautó. Bár a fogadtatás kiváló volt, a Chryslernél sokan úgy vélték, kevés az esély arra, hogy valaha is megkezdôdjön a kétüléses roadster sorozatgyártása. Miután éveken át sorban döntögette árbevétel- és nyereségrekordjait, a Chrysler eredményei hirtelen romlani kezdtek. A Chrysler elnökévé kinevezett Wolfgang Bernhard és a vezérigazgatói posztot elfoglaló Dieter Zetsche világos céllal érkezett Stuttgartból Detroitba: vissza kell fogni a kiadásokat.

DaimlerChrysler – Közös gyerek 1Ennek fényében érthetô módon nagy meglepetést okozott, amikor az egyébként vergôdô Chrysler a napokban bejelentette, hogy modellkínálatában 2003-tól a Crossfire is szerepelni fog. A döntés annál is inkább váratlan volt, mert egyébként az autógyár mintegy 10 milliárd dollárral, 25 százalékkal megnyirbálja öt évre szóló gyártmányfejlesztési tervét. Ráadásul a kétüléses kupék piaca elég kicsi, úgyhogy elemzôk szerint a Crossfire-bôl maximum 20 ezer darab találhat gazdára. Mindennek ellenére a Chrysler számára szimbolikus és pénzügyi okokból mégis a Crossfire lehet az utóbbi évek legfontosabb modellje.

A Daimler-Benz és a Chrysler 1998-as egyesülése óta a Crossfire az elsô konkrét bizonyítéka annak, hogy a két vállalat illik egymáshoz. Kinézetében Chrysler, a motorháztetô alatt viszont a Mercedestôl származó elemek vannak. Bernhard szerint a Crossfire “a fúzió elsô igazi szülötte”.

Érvek a Chrysler mellett

A Crossfire az elsô olyan modell, amely ötvözi a Chrysler stílusát a Mercedes motorjával. A jövôbeli kínálat is ígéretes:

PACIFICA

piaci start: 2003.• A sportautó a Mercedes hátsó felfüggesztését örökli

DODGE INTREPID, CHRYSLER CONCORDE piaci start: 2004.• A következô generációs szedánokban a Mercedes hátsókerék-meghajtását és elektronikáját használják majd

DAKOTApiaci start: 2005.• Ebbe a modellbe a Mercedes ötfokozatú automata sebességváltóját építik be

A 41 esztendôs elnök elérte, hogy a Crossfire rekordgyorsasággal, mindössze 18 hónap alatt valósággá váljék. A cél érdekében felhasználta otthoni tervezési kapcsolatait, megszerezve olyan Mercedes-alkatrészeket, amelyeket a Chrysler is felhasználhat. A pénzügyi forrásokról pedig úgy gondoskodott, hogy rábírta az amerikai mérnököket más járművek fejlesztési költségeinek 30 százalékos csökkentésére.

A DaimlerChrysler ígérete szerint tovább bôvül majd a “családon belüli” alkatrész-megosztás. A Chrysler következô generációs családi szedánjába a Mercedes hátsókerék-meghajtású erôátviteli rendszerének egy változatát építik be. A közös alkatrészhasználat kiterjed a DaimlerChrysler által ellenôrzött Mitsubishi Motorsra. A japán autógyár mérnökei a Chrysler gárdájával együttműködve dolgoznak kis- és középkategóriás autók közös alvázainak kifejlesztésén. A vállalat vezetôi szerint egyedül az 100 millió dollár megtakarítást eredményez, hogy a családi szedánokba a Mercedes erôátviteli rendszerét építik be.

A költségek leszorítása, ha tényleg megvalósul, nagy lépés lenne a DaimlerChrysler stratégiájában központi jelentôségű globális hatékonyságjavítás útján. A Chrysler tavaly közel 2,5 milliárd dolláros veszteséget produkált, úgyhogy most már legfôbb ideje, hogy a csoport valóra váltsa a szinergiákra vonatkozó régi ígéreteit.

DaimlerChrysler – Közös gyerek 2A felek összeboronálása nem volt egyszerű. A DaimlerChrysler féltékenyen ôrzi a Mercedes márka imázsát, s mindenképpen el akarja kerülni, hogy fogyasztók úgy tekintsenek a luxuskocsira, mint egy drágább Chryslerre. Jürgen E. Schrempp, a DaimlerChrysler vezérigazgatója szerint az amerikai “mérnökök szerettek volna többet elvenni a Mercedestôl a Crossfire-hez. De végül elô sem álltak ilyen javaslatokkal, mert tudták, hogy úgyis nemet mondanánk.”

Valamennyit azért mégiscsak engedni kellett német részrôl, mivel a befektetôk egyre erôteljesebben követelték a fúzió nyomán elérhetô megtakarításokat, köztük az alkatrészmegosztást. A Crossfire-ben 40 százalék a Mercedes-alkatrészek aránya. Ami az árat illeti, a Chryslernél errôl nem beszélnek, de elemzôk 35 ezer dollárra taksálják a kocsit. Ha a Crossfire segít abban, hogy a Daimler és a Chrysler a fúzió után rátaláljanak végre a közös útra, akár az is megérné, hogy ingyen adják.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik