Gazdaság

Interjú Kovács Istvánnal – “Drága vagyok a magyar piacnak”

Nyári veresége óta furcsa mód tovább növekedett Kovács István marketingtekintélye.

Minek tulajdonítja, hogy a támogatói kitartanak Ön mellett? A vesztes mellől általában el szoktak futni.

Interjú Kovács Istvánnal – “Drága vagyok a magyar piacnak” 1– Szponzori szerződéseim az év végén járnak le, s úgy látom, nagy részüket meghosszabbítják. Még az is elképzelhető, hogy új támogatóim lesznek. A bennem lévő marketinglehetőség nem a verhetetlenség nimbuszának szól, hanem talán a személyiségemnek is. Azt gondolom, ezért tartanak ki mellettem a támogatóim. A szponzori lehetőségeket azonban nagyban befolyásolja, hogy németországi szerződésem – az ott meghatározott árfolyamom – miatt drága vagyok a magyar piacnak. Ezért nem tudtam például a Westellel sem megállapodni, holott kölcsönösen szerettük volna. De így is “történelmet írtam” a magyar sportban, mert nem tudok másról, akinek ilyen sokoldalú és szerteágazó támogatottsági rendszere lenne. Kevés sportolóval elégedettek a támogatók ennyire, de az is biztos, hogy én megpróbáltam maximálisan kiszolgálni őket. Tudom jól, hogy mit köszönhetek nekik, hiszen közülük sokan akkor álltak mellém, amikor még nem volt garantált a siker.

– Egy-egy szerződés előtt milyen szempontok alapján mérlegel?

– Megállapodásaimat a magyarországi Universum-képviselő, az aPLUS Sport Kft. készíti elő, én csak az aláírás előtt értesülök róla. A cég természetesen ügyel arra, hogy kizárólag nívós termékek kötődjenek hozzám.

– Nem tart attól, hogy visszaüt a sok reklám, s a közvélemény azt gondolja, a kirívóan magas honorárium “győzi meg” Önt?

– Mivel szinte csak világcégek termékeit népszerűsítettem, s népszerűsítem, nem áll fenn annak a veszélye, hogy a termékek minősége nem megfelelő. Sőt, azokat a reklámszerződések előtt is jónak tartottam.

– Hozott-e olyan gazdasági döntést, ami utólag nem bizonyult szerencsésnek?

– Igen. Egy-két kevésbé sikeres vállalkozásban fizettem már tanulópénzt.

– Élete legjobb döntése?

– Az, hogy az aPLUS Sport Kft.-re bíztam a menedzselési feladatokat. Jól sikerült üzleti vállalkozásnak tartom a Forrásliget lakóparkba való belépésemet. Az építkezés és az értékesítés is jól halad. Édesanyám lakik ott, s magam is tapasztaltam, hogy betartottuk, amit ígértünk.

– Ön nemcsak a reklám kedvéért vezeti évek óta Alfa Romeóját. A Fiat-csoporttal mennyi időre szerződött?

– A Fiat Autóház Magyarország Kft.-vel még 1996-ban kerültem kapcsolatba. Fantáziát látott bennem az akkori magyarországi igazgató, s sikerült mindkettőnk számára előnyös szponzori szerződést kötni. Nemrégiben vezetőségváltás történt a cégnél, de azt gondolom, nem merül fel probléma a további együttműködést illetően.

– Visszatérve a sportra, profiként mennyiben változott meg a gondolkodása?

– Kitartóbb lettem, s a cél érdekében átmenetileg le tudok mondani a polgári élet szépségeiről, például a családról, szabadságról, szórakozásról.

– Amikor 1997-ben a profik közé állt, két célt fogalmazott meg: hogy világbajnok legyen, s hogy legyőzze a profi boksz pehelysúlyú királyát, a jemeni származású, Angliában élő Hamedet. Meg akar még vele küzdeni?

– Ma már ő is hasonló cipőben jár, mint én. Mivel nem sikerült megőriznie veretlenségét, ebben a súlycsoportban már nem ő a világ vezető ökölvívója. Ettől függetlenül – el kell ismerni – még mindig az ő meccsei számítanak a legnagyobb show-nak. Milliók kíváncsiak rá, ezért az ő legyőzése hozhatja a legnagyobb pénzösszeget, s talán szakmai sikert is. A hatalmas pénzdíj ellenére azonban nem biztos, hogy ő a legértékesebb skalp ebben a sportágban.

– Az Ön klubja, a német Universum azért akar “betörni” az amerikai piacra, mert a tengerentúli bokszkultusz miatt dollár tízmilliókat hozó show- és tévéműsort lehet építeni a meccsekre. Mennyire adhatók el Amerikában az európai sportolók?

– Valóban nagy népszerűségnek örvend odaát a boksz, s milliók követik a tévén keresztül. Egy 1999-es adatot említek. Evander Holyfield és Lennox Lewis második visszavágó mérkőzését az HBO csatorna közvetítette. A kódolt adás megtekintéséért, úgynevezett pay per wiew-ért 49,95 dollárt kért, s a rajongók nem sajnálták érte a pénzt. Az HBO 2,5 millió pay per wiew-t értékesített, s összességében több mint 100 millió dollár bevételre tett szert. Ebből a tekintélyes summából pedig bőven ki tudta fizetni az ökölvívók 10-10 millió dolláros fellépti díját. Roppant nyereséges üzlet a profi ökölvívás, s ez Európára is igaz. Visszatérve a kérdésére, egy világklasszis európai öklöző és egy amerikai címvédő meccsére éppúgy kíváncsiak lehetnek a tengerentúli nézők, mintha két amerikai szupersztár vív meg egymással. A háttérben azonban szigorúan üzleti szempontok munkálnak.

– Álom vagy realitás, hogy Kovács István meccsét valamely nagy amerikai tévétársaság közvetítse?

– A júniusi budapesti Chacón elleni címvédő mérkőzésem előtt komoly szerződést ajánlott az egyik argentin csatorna. Chacón ugyanis igen népszerű Dél-Amerikában, s tekintélyes haszon származott volna abból, ha Argentínában mérkőzünk meg. Ma nem látok reális esélyt arra, hogy Amerikában közvetítsék a meccsemet. Már csak a korom miatt sincs idő a kifutásra.

– Hogyan tovább? Felvették a Pázmány Péter Katolikus Egyetem jogi karára és az International Business Schoolba is. Melyiket végzi el?

– Egyelőre az IBS-re koncentrálok, s intézem az üzleti ügyeimet. De nem mondtam le arról az álmomról, hogy egyszer majd sportdiplomáciával foglalkozzam.

– Az edzések mellett jut ideje a vállalkozásaira?

– A tanulással együtt kitöltik a szabadidőmet. Nem is tudom hirtelenjében megmondani, hány cégben van kisebb-nagyobb részesedésem. Általában két-három havonta ellenőrzöm őket, vagy kapok róluk jelentést, hogy melyik miként áll. Két cég személyes közreműködést is igényel a részemről, tehát nemcsak a pénzem dolgozik. Az egyik a Generali-Providencia Biztosító KoKo Klubja, amely, remélem, beváltja a hozzá fűzött reményeket. Olyan VIP ügyfélkört szeretnénk kialakítani, amelyben egyedi kárrendezést és biztosításkezelést kínálunk. A másik vállalkozásról nem szeretnék sokat beszélni: üzlettársammal vendéglőt nyitunk Budapesten. (A profi ökölvívó menedzserével, Dámosy Zsolttal hozta létre e célból a Ko-Ko és Zsolt Kft.-t – a szerk.) Már aláírtuk a szerződést a tervezőkkel, a kivitelezőkkel, sőt a vendéglátós szakemberekkel is. A jövő év elején szeretnénk nyitni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik