Gazdaság

Egy csésze kávé Steiner Lászlóval

Steiner László, a Rába Rt. vezérigazgatója, a Magyar-Amerikai Kereskedelmi Kamara (AmCham) elnökhelyetteseként azt szeretné, ha nem tekintenék ellenségnek a multikat.

Szeptember 11-e óta még a kávénál is feketébb recessziós árnyak vetülnek a világgazdaságra, de nem lanyhul a magyarországi tőkebeáramlás. Ön is így tapasztalja?

Egy csésze kávé Steiner Lászlóval 1– Azt látom, hogy nem csökken az AmCham tagjainak száma, sőt növekszik. Nancy Goodman Brinker, az új amerikai nagykövet is nagy hangsúlyt fektet arra, hogy a befektetők érdeklődése növekedjen Magyarország iránt. A jövőben a tőkebeáramlás attól függ majd, hogy milyen lesz a befektetési környezet Magyarországon. Fontos, hogy ne tekintsenek például ellenségként a multinacionális társaságokra, ha kiviszik a tőke hozadékát, ehelyett örülni kell annak, ha profitot tudnak itt elérni.

– Nálunk mégis mintha megrohannák az országot a tengerentúli befektetők. A Hajdú-BÉT iránt állítólag érdeklődik az amerikai OSI, a Caterpillar pedig a Rábával tervez kooperációt. Mi ennek az oka?

– Szó sincs az amerikai befektetők rohamáról, legfeljebb néhány sikeres cég aktivitásáról, akik így védekeznek a piaci lassulás ellen. A recessziótól mi is félünk, ezért aktívabb a Rába is. A Caterpillarral egy haszonjármű-alkatrész közös fejlesztésébe kezdünk, de néhány ázsiai üzletet is kötöttünk.

– E jó hírek miatt javul végre a Rába tőzsdei árfolyama?

– Két hete mindennap történik velünk valami jó. De szerintem nem a hírek, hanem a hírek hihetősége miatt javul az árfolyam. Az elemzők elhiszik, hogy amit az új vezetés ígért, azt végrehajtjuk, amit le kell építeni, azt leépítjük.

– A benzin ára viszont csökken, már kétszáz forint közelében van. Ennek fényében Ön szerint hogyan alakul az infláció?

– Az előrejelzések szerint az idén 7-8 százalék lesz az infláció, ezt érzem is a zsebemen. Azt azért nem hiszen, hogy a pillanatnyi benzinárak ilyen szoros összefüggésben lennének a pénzromlás alakulásával. A benzinnél szerintem fontosabb, hogy az állam szigorú fiskális politikát folytasson.

– A repülőket is a benzin egy fajtája hajtja. A hírek szerint a Gripeneknél jóval kevesebbe kerülnének a kormánydöntés utáni legújabb amerikai ajánlat értelmében az F-16-osok. Melyik lenne a jobb vétel?

– Nem csak a vételáron múlik, hogy végül mi mennyibe kerül, hanem a fenntartáson is. De őszintén szólva nem tudom, hogy a beszerzési eljárásnak hol a vége. Azt sem, hogy milyen stratégiai, taktikai szükségszerűségek, gazdasági, politikai, katonai megfontolások játszanak szerepet a döntésben. Persze, ha a kormány döntött a Gripenek vásárlásáról, akkor késve érkezett az újabb ajánlat. Ha azonban nem döntött, akkor komolytalanná teszi, ha bejelentik, hogy már megszületett a döntés.

– Szálljunk le a földre. Medgyessy Pétert kifütyülték a 301-es parcellánál az október 23-ai ünnepségen, miközben a nemzeti megbékélésről beszélt. Mi erről a véleménye?

– Én fiatalon veszítettem el a szüleimet, tisztelem a temetőket, ezért neveletlenségnek tartom megzavarni a temetők csendjét. A kocsiban még a rádiót is kikapcsolom, ha nagy ritkán idős embert szállítva behajtok a temetőbe. Más kérdés, hogy szabad-e politikai célokra felhasználni egy kegyeleti megemlékezést, amely ellen az érintettek már nem is tiltakozhatnak.

– Nem okoz-e majd újabb vitákat, hogy az állam mint tulajdonos a Magyar Fejlesztési Bankon keresztül is egyre közvetlenebbül hat a gazdaságra?

– Az államnál rosszabb tulajdonost gazdasági szervezetben találni sem lehet, erre friss bizonyítékaim is vannak. Persze, ha egy jól működő cégnél csendes, a munka gyümölcsét élvező a tulajdonos, azt el tudom fogadni. Annak a cégnek azonban jó, amelynek állami vállalat a versenytársa a piacon, mert azt könnyű legyőzni. Persze csak akkor, ha nem közbeszerzésen kell versenyezni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik