Nem volt elragadtatva a részvénypiac ettől a fúziótól. A tőzsde rendesen helybenhagyta Önöket. Elképzelhető, hogy mindez megöli az ügyletet?
Fiorina: Nem. Ez egy nagyon stabil megállapodás. Az ember nem szánja rá magát egy ilyen lépésre úgy, hogy aztán a részvényárak rövid távú elmozdulása alapján mérje le annak sikerét.
– Miként akarják beadni ezt a fúziót a részvényeseknek?
Fiorina: Elsőre az emberek csak a költségcsökkentés szót hallják ki az egész történetből. S tagadhatatlan, hogy rövid távon hatalmas lehetőségek rejlenek ezen a területen. Ám arról sem szabad megfeledkezni, hogy a fúzió a gyorsabb és stabilabb növekedés előtt is szélesre tárja a kapukat. Ez azonban túlságosan sok új információ az embereknek. Időbe telik, amíg mindezt megemésztik.
– Milyennek képzelik el a fúzió nyomán létrejövő vállalatot? Az vajon egy növekedésre koncentráló cég lesz, mint a Dell, vagy a bevételekre összpontosít majd, mint az IBM?
Capellas: Ez a cég máris akkora, hogy aligha produkálhatja majd egy nála kisebb vállalat növekedési ütemét, ezzel szemben a kisebbeknél fenyegető árbevétel-ingadozásokkal sem kell számolnia.
Fiorina: Nézze meg az egyesített cég egyenlegének bevételi oldalát. Ha a társaság mindazon területeken javít a piaci részesedésén, ahol jelen van a termékeivel – s ne beszéljünk többről, csak 10 százalékos növekedésről -, akkor már önmagában ez sem lebecsülendő egy 87 milliárd dolláros vállalat esetében. De ez egyben azt is jelenti, hogy a cég negyedévente 1 milliárd dollár szabadon felhasználható bevételre tesz szert. Elég szép summa, nemde?
– Önök szerint mely szegmensek lesznek a motorjai a vállalat tényleges növekedésének?
Capellas: Mindenekelőtt ott van a szolgáltatási szektor növekedése; a teljes információtechnológiai piacon ez a legsebesebben bővülő terület. A vállalatirányítási szolgáltatások és az outsorcing növekszik a leggyorsabban. A magánfogyasztóknak nyújtott szolgáltatások piaca lassaban bővül ugyan, de nagyon nyereséges.
– A fúzió után továbbra is ott lihegnek majd a nyakukban azok a cégek, amelyek arra összpontosítanak, hogy egyvalamit jól csináljanak. Miként segíti ez az ügylet Önöket abban, hogy velük állják a versenyt?
Capellas: A fogyasztók az egyszerűt keresik. Nekik annál kényelmesebb, minél kevesebb partnerrel kell együttműködniük. Éppen ezért azt várják a partnerüktől, hogy az minél több területen otthon legyen. Meggyőződésünk, hogy rendkívül versenyképesek leszünk minden egyes termékszegmensben. Miközben arra is képesek vagyunk, hogy a hardvert és a szoftvert egybekapcsolva komplett felhasználói megoldásokat kínáljunk.
– Honnan tesznek szert szolgáltatási üzletágra?
Fiorina: Folytatódik az immár egyesülő két cég organikus belső fejlődése, különösen az outsourcing és a tanácsadói tevékenység terén. Emellett további stratégiai akvizíciókat is tervezünk. Mellesleg a tanácsadó cégek is tisztában vannak azzal, hogy szükségük van egy gyártókapacitással rendelkező partnerre, amely a műszaki infrastruktúrát megteremti. Ők vajon kihez fordulnak majd? Talán a Dellhez? Ugyan már.
– Miért tartanak ki továbbra is az otthoni PC-k mellett?
Fiorina: Az emberek azt állítják, hogy a PC-üzlet meghalt, csak mert a szegmensnek volt néhány rosszabb negyedéve. Ez hihetetlen rövidlátás. Világos, hogy a fogyasztóknak rendkívül fontos, hogy az otthoni számítógépükkel is komoly dolgokra legyenek képesek. Ott van a digitális képalkotás vagy a digitalizált zene – ez az, ami valami pluszt ad a fogyasztóknak. És az iparág egyelőre ezen a területen küzd hiányosságokkal. Ez a történet az innovációról szól. Erre a Dell nem képes.
– Lehetnek Önök valaha is olyan költséghatékonyak a PC-üzletben, mint amilyen a Dell?
Capellas: Teljesen nyilvánvaló, hogy létezik egyfajta egyensúly az innováció és a piacvezető pozíció, illetve a szimpla, nyers olcsóság között. Az a gyártási stratégia, amely nem áldoz az innovációra, hosszú távon életképtelen.