Döbbenten fogadják az ingatlankereskedelemmel foglalkozók a Molnak azt a húzását, hogy ingatlanjait újabban az interneten keresztül értékesíti. Felkai György kommunikációs igazgató szerint ezek a szakemberek még nem nagyon találkoztak olyan megoldással, hogy minden információhoz és dokumentációhoz hozzáférhetnek a neten keresztül, s személyes találkozásra csak akkor van szükség, ha kiderül: kölcsönösen komoly az érdeklődés. Az internet üzletvitelbe való bekapcsolásának ugyanakkor egyelőre nincs komoly anyagi hozadéka a cég számára. Két fontos célt szolgál: rövid távon kommunikációs szempontból van jelentősége, hosszú távon pedig az elektronikus üzletvitel majdani megvalósításának kísérleti projektjeként értelmezhető.
GYEREKCIPŐBEN. Az online ingatlanértékesítés csupán egyik eleme a megújuló, még inkább meginduló internetes stratégiának. A legnagyobb hazai vállalat tavaly kezdett bele a világháló lehetőségeinek alaposabb kiaknázásába, amikor tendert írt ki erre a területre. A nyertes Web-igen Rt.-vel (amelynek fő tulajdonosai a Wallis Rt. és a PSINet Magyarország Kft.-vel.) egyre fontosabb projekteket valósítanak meg, amit jól tükröz a megújult honlap (www.mol.hu). E címen tulajdonképpen vajmi keveset találni, amit e-biznisznek lehetne nevezni, mégis, az informatikai társaságok körét leszámítva a legtöbb online szolgáltatást nyújtó magyar céges honlapról van szó. Ez pedig sajnos arról árulkodik, hogy itthon e téren még jókora a lemaradás.
A cégek túlnyomó többsége – s ez igaz a Figyelő TOP 200 rangsorában előkelő helyet kivívott vállalatokra is – csupán hirdetőtáblának használja az internetet, s nem él sem az interaktivitás, sem pedig az elektronikus üzletvitel lehetőségeivel. (Az Audi Hungária honlapján például kereső sincs, az információk nem épülnek egymásra, s az oldalak letöltését igencsak lelassítják a nagyméretű képek. A Magyar Villamos Művek honlapja nagyon informatív, logikus felépítésű, bár kereső ezen sincs, s a külcsíne elég kezdetleges. Szolgáltatások alig vannak a hazai honlapokon, a már említett Audién, az információkon kívül egyedül a mobiltelefonokhoz hasznos operátorlogót lehet letölteni.)
A Molnál az e-beszerzés jelenleg kísérleti jelleggel fut, s a tapasztalatokat csak ősszel fogják összegezni. A cég ügyfelei pedig egyáltalán nem vásárolhatnak, nem rendelhetnek online módon. Felkai György arra hivatkozott, hogy erre azért nem kerül sor, mert a hazai infrastruktúra és bankrendszer nem támogatja. Bár a különböző kenőanyagok és egyéb termékek árusításánál kialakult személyes kapcsolatok a vevők és az eladók között jelentős értékkel bírnak, Felkai szerint előbb-utóbb lesz áttörés. Kezdeti lépésként a társaság már lehetővé tette a flottakártyával rendelkező cégek számára, hogy elektronikus úton kérdezhessék le számlájuk adatait. Ezen-kívül tárgyalnak egy nyomdaiparra szakosodott e-bróker céggel arról, miként lehetne a nyomdai feladatokat elektronikus úton tendereztetni. A már említett elektronikus beszerzési pilot projekt párhuzamosan fut az SAP R/2 vállalatirányítási rendszerről R/3-ra való átállással, amely magával vonzza az üzleti folyamatok átalakítását, és amelynek egyebek között része a töltőállomások hálózatának fejlesztése, hogy össze tudják kapcsolni a pénztári és a raktári adatbázisokat. Az úgynevezett e-Procurement jelenleg 300 felhasználó és 10 beszállító részvételével zajlik. A beszerzést a kísérlet lezárását követően, az elektronizáltság élesben való bevezetése után is a beszerzési osztály fogja végrehajtani, bár a későbbiekben a folyamatok egyszerűsödnek, s csökken az adminisztrációs költség. A kísérleti projektekhez tartozik a Marketline elektronikus piactéren való egyre erőteljesebb jelenlét. Az Axelero Internet Rt., az Accenture, a Compaq, az SAP és az OTP Bank által működtetett piactéren a gáz- és olajipari társaság már végrehajtott egy több millió forintos beszerzést, s most felvetődött annak a lehetősége, hogy tulajdonrészt szerezne a cégben. Az egyszeri tranzakció alapján fontosabb következtetéseket még nem tudnak levonni, mégis praktikusnak látják a beszállást. Azt azonban, hogy hány százalékos árcsökkenést sikerült ily módon elkönyvelniük, nem hozzák nyilvánosságra. Tervezik további elektronikus tranzakciók szervezését.
STRATÉGIA HÍJÁN. Mint cseppben a tenger, az útvonaltervező térkép mutathatja a Mol internetes stratégiájának fejlődését. A jelenleg inkább érdekességként használható térképpel hosszabb távon megvalósítható például, hogy autóba is beszerelhető legyen, s a felhasználó az útvonal követése mellett könnyűszerrel jusson a Mol benzinkutakra vonatkozó különböző információkhoz. Reklámfogásnak egyébként már most sem rossz: néhány hetes működése óta nőtt az oldal látogatottsága.
Miközben látszik, hogy a hazai léptékkel mérve óriás vállalat igyekszik az e-biznisz felé orientálódni, az is feltűnik, hogy ezek még csak az első lépések és az ötletek kissé ad hoc jellegűek. Ezek a gyerekbetegségek ugyanakkor valószínűleg elkerülhetetlenek, főleg egy olyan hatalmas szervezetnél, mint a több ezer főt foglalkoztató Mol.