Gazdaság

A HBW Expressz stratégiája – Fiók és háló

Miközben a legnagyobb hazai bankok is egyesítik erőiket, egy kis takarékszövetkezet külön utakon jár: a fiókeladások után az internetre tesz...

Fiókhálózatának pontosan a felét adta el egyik napról a másikra a hazai pénzügyi szektor egyik furcsa szereplője, a tavaly 12,2 milliárd forintos mérlegfőösszeggel bíró, összesen 18 ezer lakossági és 17 ezer vállalati ügyfelet gondozó HBW Expressz Takarékszövetkezet. A “fele” királyság eladása persze nagy lépés volt a hat évvel ezelőtt alakult és mostanra tíz kirendeltséggel rendelkező pénzintézet életében, de az összesen öt, Budapest vonzáskörzetében és Cegléden elhelyezkedő fiók értékesítése aligha rengette meg a bankszektort.

A HBW Expressz stratégiája – Fiók és háló 1Az 5 ezer betétszámlán lévő 3 milliárd forint és – ha az ügyfelek az elkövetkezendő három hónapban a váltás mellett döntenek – 7 ezer folyószámla eladását is magában foglaló megegyezés még a vevő, az ütemes terjeszkedésben lévő Erste Bank számára is csak egy fontos, ámde apró akvizíciót jelentett. Érdekes inkább abból a szempontból volt, hogy miközben még a hazai piac “behemótjai” is az egyesülésben keresik a jövő útjait, addig az eladó, a piac egyik legkisebb szereplője, fenntartja az önállóságát és abból jottányit sem enged.

VÁLTÁSOK ÉS VÁLASZTÁSOK. “Legfeljebb középtávon szerepel a tervekben egy esetleges szakmai befektető bevonása, de a tulajdonosok nem az eladásban érdekeltek” – oszlatja el a fiókeladások után esetlegesen felmerülő találgatásokat a vezérigazgató, Salamon János. Szerinte a jelenleg 23 tulajdonos tagból álló takarékszövetkezet birtokosai továbbra is úgy látják: mint ahogyan minden fejlett bankpiacon, Magyarországon is van helye egy modern kiszolgálási módszereket alkalmazó, egyes speciális szolgáltatásokra szakosodott kisbanknak. Az eredetileg “banki babérokra” törekvő társaság a megalakulása után megkísérelte ennek a jogosítványnak a kivívását, de a törvényi feltételek szigorodása után már nem tudta teljesíteni a magasabb tőkekövetelményeket. Azóta is megmaradt tehát a takarékszövetkezeti formánál, habár az esetleges bankká alakulás nem került le végleg a napirendről.

Ugyanez a rugalmas hozzáállás jellemezte a céget a szolgáltatási paletta kialakításánál, vagy éppen a stratégia megfogalmazásánál is. Az eddigi váltásokat végignézve a talpon maradás titka talán éppen az volt, hogy amilyen gyorsan képesek voltak bevezetni valamit, éppen annyira nem voltak “szívbajosak”, ha fel kellett hagyni egy-egy tevékenységgel.

A HBW Expressz stratégiája – Fiók és háló 2Salamon János beszámolója szerint például már az elinduláskor, 1995-ben bevezették a telefonos ügyfélszolgálatot, melynek igénybevételével – a piacon akkor ritkaságnak számító megoldással – átutalási megbízásokat is le lehetett bonyolítani. 1996-ban az elsők között indultak el a használtgépjármű-finanszírozással, amelyet éppen most hagynak fel, mert túl kockázatosnak ítélik a piacot. Szintén érdekes választás, hogy a nagy bumm ellenére, az óriási konkurenciaharc miatt nem szállnak be a lakásfinanszírozásba.

A NET FELÉ. A home-bankinget 1997-ben vezették be, ami főleg a nagy számú tranzakciót bonyolító vállalkozások számára volt hasznos. Ugyancsak a piaci átlagnál korábban kezdtek bele az internetes bankolásba, az eBank honlapon egyenleg lekérdezésére és információk beszerzésére volt az ügyfeleknek lehetőségük.

A mostani fiókeladási üzlet is egy újabb stratégiaváltás jele a HBW-nél. Salamon János szerint az első internetes próbálkozások mérsékelt sikere után éppen azért döntöttek a sorozatos fióklétesítések mellett, mert azt látták, hogy a hazai piac még nem érett meg az új szolgáltatásokra. Főleg Budapesten és a főváros vonzáskörzetében nyitottak tehát fiókokat, hiszen az egyre gyarapodó, inkább kis- és középvállalkozói ügyfélkör forgalmának egy jelentős részét készpénzben bonyolította. Az 1999-re tíz fiókosra bővülő hálózat felének mostani értékesítése mellett azonban – a vezérigazgató elmondása szerint – azért határoztak, mert úgy vélik: elérkezett az idő az alternatív csatornák, így az internetes bankolás elterjedésére. Habár a bankpiac nagyobb szereplői a jelek szerint egyelőre még inkább a fiókhálózat bővítésére “esküsznek”, s az internetes szolgáltatásokat afféle kiegészítő kínálatként tartják fönn, a HBW-nél ezt a tevékenységet helyezik a középpontba. A NetBank néven induló szolgáltatástól sokat remélnek, többek között azt is, hogy a fiókeladás és a betétátadás ellenére sikerül megőrizni a méretüket, vagyis a tavalyi mérlegfőösszegüket.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik