Gazdaság

Hatékonyságjavítási program a matávnál – Kevesebbel többet

Milliárdokat fordít hatékonyságának javítására a Matáv Rt. A cég az idén csaknem 2 ezer munkatársától válik meg.

Már csak a gyerekek fényképét kell a táskájába tennie, és elkészül a csomagolással. A Matáv osztályvezetője hét év után utolsó napját tölti megszokott helyén. Emberei közül azok, akiknek távozniuk kell a cégtől, a munkaerő-szolgáltató irodák segítségével próbálnak munkát találni. Miközben ezen morfondíroz, az osztályvezető lassan becsukja táskáját, s anélkül, hogy visszanézne, kilép az ajtón. Két emelettel lejjebb lévő új irodája felé indul. A tapasztalt, kvalifikált szakemberre új feladatok várnak a Matávnál.

Hatékonyságjavítási program a matávnál – Kevesebbel többet 1LEÉPÍTÉS. A legnagyobb hazai távközlési szolgáltató gondoskodik a számára értékes munkatársakról. Még akkor is, ha az év végéig összesen 16 százalékkal kell csökkentenie dolgozóinak létszámát. A racionalizálási intézkedések az idén csaknem 2 ezer matávost érintenek, köztük hozzávetőleg száz vezető beosztású szakembert. A régi posztjukon feleslegessé vált dolgozók többségét a vállalat igyekszik más munkakörben tovább foglalkoztatni. Az eddigi racionalizálási intézkedések tapasztalatai alapján a legkevésbé a műszaki, vagy gazdasági területen dolgozók lehetnek nyugodtak a munkahelyük felől. Tavaly közülük került ki a távozók több mint 60 százaléka.

A kilencvenes évek elején még veszteségesen gazdálkodó, és akkoriban kabarészerzőket megihlető színvonalú szolgáltatásokat nyújtó Matávnál természetesen nem az idén kerül sor először létszámcsökkentésre. Az elmúlt több mint egy évtized alatt a társaság folyamatosan karcsúsította szervezetét. Az időszak elején, 1990-ben 21 ezren dolgoztak a vállalatnál. A különféle intézkedések (köztük direkt létszámcsökkentések), cégalapítások nyomán ez a szám napjainkra a felére zsugorodott. De jócskán hozzájárultak az alkalmazotti létszám csökkenéséhez a helyi koncessziós telefontársaságok megalakulását követő hálózatátadások is. A Matáv ugyanis hálózataival együtt az azok üzemeltetési feladatait ellátó szakembereket is átadta az új helyi szolgáltatóknak.

Hatékonyságjavítási program a matávnál – Kevesebbel többet 2HATÉKONYSÁG. A társaság 2000. évi zárólétszáma nem haladta meg a 11,2 ezer főt; decemberig ezt kell 9,5 ezerre lefaragni. A karcsúsításra részben a távközlési piac átalakulása sarkallja a céget. A kilencvenes évek első felének hálózatfejlesztési lázában égő telefontársaságnak feladatai elvégzéséhez más összetételű munkatársi gárdára volt szüksége, mint a mai, telített piacon jobbára a szolgáltatások minőségének javítására, a szolgáltatási portfólió átalakítására koncentráló Matávnak. A társaság 1996-ra felszámolta a “telefon várólistát”, ezért ma már fontosabb a 2002 januárjában liberalizálódó távközlési piacon való érvényesülést segítő marketingtevékenység.

Az elemzők szerint a Matávnál a dolgozók létszáma alapján számított hatékonysági mutatók hagynak kívánnivalót maguk után. Az egy dolgozóra jutó bekapcsolt telefonvonalak száma 1999-ben 240, 2000-ben 265 volt. Az idei esztendőre előirányzott egy munkatársra jutó 300 telefonvonalas mutató eléréséhez pedig a már alig növekvő piacon kevés eszköz maradt a menedzsment kezében a létszámleépítésen kívül.

Mindehhez azonban hozzátartozik az is, hogy az idei racionalizálással a Matáv még nem éri el a vezető uniós távközlési szolgáltatók hatékonyságát. Szégyenkeznie azért nem kell. Az egy dolgozóra jutó bekapcsolt fővonalak száma alapján a társaság a megfelelő szlovák, görög, ír, dán, sőt belga telefontársaságot is megelőzte. A holland, a portugál, a német vagy a spanyol távközlési piac vezető cégeinek hasonló mutatóitól viszont még elmaradnak a számai (lásd a grafikont a 45. oldalon). A felzárkózáshoz a becslések szerint két-három évre lesz szükség.

Hatékonyságjavítási program a matávnál – Kevesebbel többet 3EMBERSÉGESSÉG. A racionalizálásnak a Matáv is megadta az árát. A 2001-es szerkezetátalakítás egyszeri költsége, a végkielégítésekkel, eszközleírásokkal együtt, 13-15 milliárd forintra rúg. A költségekhez hozzájárult az is, hogy a társaság igyekezett segítséget nyújtani elbocsátott munkatársainak az újbóli elhelyezkedéshez (Figyelő, 2001/9. szám). Számos munkaerő-szolgálati iroda, a Matávval kötött szerződés alapján átképzési programokat indított a távozók számára. A tanfolyamokon a vámjogszabályoktól a számítógépes ismeretekig számos piacképes ismeretet oktatnak. A vállalat létszámalapon számított hatékonyságának előbb-utóbb csoportszinten is kielégítőnek kell lennie. Az összesen 13,3 ezer főt foglalkoztató cégcsoportnál a gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az olyan dinamikusan fejlődő üzletágban, mint a mobiltávközlés, vagy az internetszolgáltatás, egyelőre nem kell tartani szigorításoktól. A Westel Mobil Távközlési Rt.-nél, vagy az Axelero Rt.-nél akár létszámbővülés is lehetséges. Mivel azonban a csoport cégei által foglalkoztatottak száma összességében nem változhat – sőt néhány éven belül mindenképpen csökkennie kell -, a mobil-, vagy az internetes üzletág létszámgyarapodásáért más területeknek kell majd áldozniuk. A valószínűleg előbb-utóbb eladásra kerülő Matávőr mellett a MatávKábel TV-nél, a MatávComnál és az Első Pesti Telefontársaságnál is fel kell készülni a nadrágszíj szorosabbra húzására.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik