Gazdaság

Terjeszkedik a Klub Petrol – Szerény eszközök

A 10 forintos árkedvezményt hirdető, egyre gyarapodó Klub Petrol a más területen már sikeres diszkont értékesítést vezeti be az üzemanyag-kereskedelemben.

Ugye, hogy lehet a kiskereskedelmi árnál 10 forinttal olcsóbban adni a benzint! Hiszen ahol megjelenünk, ott lemennek az üzemanyagárak – mondja leplezetlen büszkeséggel Berényi András, a Klub Petrol Kft. ügyvezető igazgatója. A 300 millió forintos törzstőkével tavaly alapított Klub Petrol januárban nyitotta az első, szerény külsejű diszkont benzinkútját, de máris versenyre kényszerítette a multinacionális olajtársaságokat sajátos üzletfilozófiájával. A Hungaronafta Kft. (75 százalék) és a Magyar Autóklub (25 százalék plusz egy darab részvény) tulajdonában lévő társaság – amely a napokban adta át első budapesti kútját – a mindenkori kiskereskedelmi árnál 10 forinttal olcsóbban kínálja az üzemanyagot a szerény tagdíjat befizető pártoló tagjainak.

Terjeszkedik a Klub Petrol – Szerény eszközök 1LEVITTÉK ŐK IS. A marketingfogás hatott, ahol megjelent, a kis kúthálózatnak sikerült versenyre kelnie még az Esso-val is. A székesfehérvári, a felszínen lévő óriástartályai miatt a régi Áforos időket idéző Klub Petrol kúttól alig 80 méterre lévő Esso 7 forinttal lejjebb engedte az árakat, és ugyanígy tett a közeli Total töltőállomás is. Thernesz Artúr, az Esso Hungária Kft. ügyvezető igazgatója a szabad piac velejárójának tartja az új szereplők megjelenését, a közvetlen közelükben nyitott Klub Petrolt is, de nem fél a versenytől. Bízik a vevők értékítéletében, a 29 itteni Esso-kút szolgáltatásainak (shopjainak és autómosóinak) színvonalában. “Az Esso Hungáriának hosszú távúak a magyarországi tervei, és ezek nem változnak meg. Az elmúlt tíz esztendő alatt minden évben növekedtünk, s ez így lesz a következőkben is” – állítja az igazgató.

Persze az autósok véleménye szerint a helyi versenyben, a magas színvonal mellett, az árcsökkentés is hat, amellyel június közepére 3 forintra sorvadt a Klub Petrol és az Esso árai közötti különbség. Az árversenynek a forgalmazók eredményére gyakorolt hatása viszont mindenképpen negatív, mert az üzemanyag-értékesítés árrése – alapesetben – 5 százalék körüli (Figyelő, 2000/47. szám). A fogyasztóknak azonban tetszik az ötlet, hisz egy év alatt százezerre növekedett a pártoló tagok száma, akiknek a személyautónként szedett 1,5 ezer forintos, illetve a teherjárművek után kért 3 ezer forintos hozzájárulásával bővül a hálózat. A tagdíjért cserébe az autós két évig korlátlanul az olcsóbb üzemanyagból vásárolhat. Literenkénti mínusz 10 forinttal és egy középkategóriájú autó 50 literes tartájával számolva három tankolással megtérül a befektetés.

Spórolós fogásokA Klub Petrol számba vette, miként lehet megszervezni a lehető legkisebb költséggel működő kúthálózatot. Az üzemanyag beszerzési ára megegyezik a többi olajtársaságéval, hiszen – hungaronaftás források szerint – ugyanonnan származik, ahonnan a többieké. A logisztikán sem lehet sokat spórolni, mert az üzemanyagot szerződéses alvállalkozók szállítják ki a tartálykocsikkal. Az autómosók és a shopok elhagyása viszont már komoly megtakarítás. A mosókhoz ugyanis környezetvédelmi kiegészítőket, szennyvízkezelőt kell építeni, a nem csak napi cikkeket árusító shopok építése és “feltöltése” pedig sok tízmillió forint. Igaz, a nagy kúthálózatok nyereségének tetemes része épp ezeken képződik, ám az árukészletbe fektetett pénz forgási sebessége lassú, akár 60-120 nap is lehet. A franchise partnerek állomásainak többségén van ugyan bolt, de ennek költsége nem a hálózatfenntartás kiadásait növeli.

GALIBÁK. Az üzleti siker árnyoldala, hogy a Hungaronafta nem rendelkezik hófehér mellénnyel. Az Offenzív Kft. cégbírósági döntéssel elrendelt törléséről van szó, amely miatt 1998-tól két évig látszólag tulajdonos híján volt a cég, és amely miatt a birtokában lévő Hungaronafta törlése is felmerült a cégnyilvántartásból. Nem egyértelmű ugyanis, mit is kell tenni, ha egy céget tulajdonló másik vállalkozást hivatalból megszüntet a cégbíróság. A Hungaronafta Kft. ügyvezető igazgatója, Bíróczky András elmondása szerint az egész ügyet egy joghézag okozta. A cégbíróság 1998. november 23-án törölte a Hungaronafta kizárólagos tulajdonosát, az Offenzív Kft.-t, miután a külföldön tartózkodó cégvezető nem vett át több cégbírósági iratot. Bíróczky tagadja, hogy a cég gazdátlanná vált volna, hiszen az Offenzív Kft.-nek szintén volt tulajdonosa, az Egyesült Államokban bejegyzett Globe Commerce and Industry Collaboration Co., amelyre egyidejűleg a Hungaronafta tulajdonjoga is átszállt. Tavaly augusztusban – egy év késéssel – a Hungaronafta hiánypótlásra beadta a tulajdonváltozással kapcsolatos kérelmét, amely alapján a Globe Co. lett a cég közvetlen tulajdonosa, töröltetve az Offenzív Kft.-t. A cégbíróság a jogi eljárás után az Offenzív jogutódjaként el is ismerte a Globe Co. céget, és elrendelte a bejegyzését a cégjegyzékbe.

Sívó Imre, a Mol Rt. lakossági szolgáltatásokért felelős ügyvezető igazgatója üdvözli az újonnan piacra lépőt. Azzal a feltétellel persze, hogy érvényesül az “egyenlő verseny”, a Klub Petrolra is ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint a többiekre, s a cég be is tartja azokat. Azt azonban nem hiszi, hogy a Klub Petrol a Mol konkurense lenne, mert “nem ugyanazt árulják” – utal a szolgáltatások színvonalának különbségére és az európai színvonalú Mol-Tempo üzemanyagra. A nemzeti olajtársaság hálózatának döntő része már most teljesíti a legszigorúbb – 2003-tól Magyarországon is kötelező – európai szabvány szerinti környezetvédelmi előírásokat. A Mol piaci részesedése folyamatosan növekszik, tehát nem veszít vásárlókat a Klub Petrol színrelépésével – állítják a cégnél. A diszkontlánc Sívó szerint inkább a szintén kis árréssel dolgozó márka nélküli – ahogy a szakmában nevezik: fehér – benzinkutaktól vonja el a kuncsaftokat. A Mol egyébként már nem is növeli lényegesen kúthálózatát, sőt néhány rosszul menő kutat be is zárt, de árbevétele ennek ellenére emelkedik. Sívó Imre túl egyszerűnek tartja a Klub Petrol “lehet olcsóbban is” jelmondatú üzleti filozófiáját. Szerinte ugyanis legfeljebb a fejlesztések vagy a szolgáltatások rovására lehet olcsóbban kínálni a benzint.

Terjeszkedik a Klub Petrol – Szerény eszközök 2A Klub Petrol vezetője szerint azonban a nyomott árból és pártolótagsági díjból sem lehetetlen kitermelni a hálózatfejlesztés milliárdos kiadásait és egyebek között azokat a környezetvédelmi beruházásokat, amelyeket az uniós csatlakozás idején a magyar üzemanyagtöltő állmásoknak is teljesíteniük kell. “Az a titok nyitja, hogy nem kell egymillió dolláros benzinkutakat építeni és óriási apparátust fenntartani” – tartja Bíróczky András a Hungaronafta ügyvezetője. A Klub Petrol Kft. és a Hungaronafta összesen alig 20 alkalmazottal dolgozik. Egy-egy újonnan épített töltőállomásuk bekerülési költsége pedig töredéke a multik legalább 300 millió forintos kútjainak: szakmai becslések szerint 20-30 milliót kóstálhat.

MOLKA. Épített Klub Petrol kút azonban a 17-ből mindössze kettő üzemel. Egy Tokodon, a Hungaronafta telephelyén, egy pedig Székesfehérváron, a Tesco parkolójában (igaz, még az idén továbbiak épülnek). A még kisebb költségek érdekében a Klub Petrol franchise rendszerben terjeszkedik. A jutalékos partnerekkel gyorsan gyarapodik a hálózat, Bíróczky szerint az év végéig akár a félszáz kút sem elérhetetlen. A lánchoz csatlakozott partnernek az üzemanyagpiacra tavaly belépett nagykereskedő, a Hungaronafta szállítja a benzint, gázolajat, amelynek eladása után jutalékot kap a kiskereskedő vállalkozó. Az állomáshoz kapcsolódó shop vagy panzió bevétele viszont a franchise partneré, aki a sűrű fillérekkel jobban jár, mint korábban, mert az addig márkátlan, az emlékezetes benzinhamisítások miatt fenntartásokkal fogadott “fehér benzinkútjára” felkerül a Magyar Autóklub bizalmat ébresztő emblémája, és az olcsóbb árak miatt meglódult a forgalma. A diszkont ötlet egyébként nem új. “Ahogy a Kaiser’s is létrehozta a Plusz diszkontláncot, vagy a Csemege a Jééét, úgy akár a Mol is létesíthetett volna modjuk Molka néven diszkontláncot, de ezzel bebizonyította volna a vásárlóinak, hogy lehet olcsóbban is tankolni” – véli Bíróczky. Miután a Klub Petrol a franchise rendszert választotta, a tervezettnél gyorsabban bővül a hálózat. Az idén januári indulástól az év végéig nem csak a 35-50 darabos hálózat, hanem a hosszú távú cél, a 150-200 kút kiépítése is elérhetőnek látszik. Berényi András a riválisok jóslatát sem tartja valós veszélynek; szerinte cége a kis haszonból is győzi majd pénzzel a környezetvédelmi, műszaki fejlesztést, s emiatt nem fog kiszorulni a piacról.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik