Gazdaság

Árak, fogyasztás – Újra lejjebb

Kmetty Ágoston Árak, fogyasztás – Újra lejjebb 1 a Kofakamara és a Kisosz budapesti szervezetének elnöke: “A zöldség- és gyümölcskereskedelemben egyáltalán nem érezzük azt a nagy növekedést, ami az élelmiszer-fogyasztás élénküléséről szóló statisztikákból következne. Bár a csarnokok standjain tíz éve alig változtak az árak – ma is két kilogramm régi krumpli áráért adnak egy villamosjegyet -, a fő piaclátogatók, a nyugdíjasok kevesebbet vásárolnak. Sőt, évek óta elmaradnak a nagy forgalmat hozó nyári befőzések, mert a nyugdíjasoknak nincs pénze többet venni akkor sem, amikor relatíve a legolcsóbb a paradicsom, a zöldborsó vagy a sárgabarack. Tehát nem a friss zöldség és gyümölcs drágul, hanem a feldolgozott élelmiszerek, mégpedig a felhasznált ipari anyagok és az energia emelkedő költségei miatt. Ez a folyamat az év hátralévő részében is folytatódik. Mindez vonatkozik a húsfélékre is, amelyeknél a nyugat-európai kereslet és az exporttámogatás együttes hatására annyira meglódult a kivitel, hogy valóságos hiány alakult ki belföldön, amitől szinte robbanásszerűen megugrottak az árak.”

Ez év során először áprilisban csökkent az infláció, a márciusi 12 hónapra visszatekintő 10,5 százalékról 10,3-ra. Az élelmiszerek 12 havi változását mutató index a januári 13,8 százalékról márciusra 16,3 százalékra nőtt, és áprilisban is ezen a szinten maradt. Mérsékelte az inflációt, hogy a tartós fogyasztási cikkek ára márciustól nem változott és a háztartási energiáért is átlagosan kevesebbet kellett fizetni.

Az infláció enyhe mérséklődése annak köszönhető, hogy a szolgáltatások ára a vártnál lassabban nőtt. A maginflációs mutató is javult. Feltehetően két-három hónapon belül az árfolyamsáv-szélesítés hatása már az inflációban is érezhetővé válik, s tartósan egyszámjegyűvé válhat a drágulás üteme. A sávszélesítés inflációcsökkentő hatása az élelmiszerek és a szolgáltatások körében kevésbé, az üzemanyagáraknál viszont nagyobb mértékben jelentkezhet.

Árak, fogyasztás – Újra lejjebb 2 A mezőgazdasági termelői árak éves szintű növekedési üteme már 9 hónapja 20 százalék feletti. Tavaly októberben a termelői infláció már 32 százalék felett volt, azóta kisebb-nagyobb mértékben folyamatosan csökkent. Így márciusban 20,4 százalékkal volt magasabb, mint egy évvel korábban. Az elmúlt egy évben a gabonafélék, valamint a sertés és a baromfi drágultak leginkább.

A kiskereskedelmi forgalom az első negyedévben 7,2 százalékkal bővült. Kiugróan, több mint 20 százalékkal a gépjárművek és alkatrészek értékesítése emelkedett, de élelmiszerekből is 8 százalékkal többet adtak el, mint egy évvel korábban. Az üzemanyag-eladások viszont 5 százalékkal visszaestek.

PRICES AND CONSUMPTION – Lower again

Árak, fogyasztás – Újra lejjebb 3 Inflation decreased for the first time this year in April: from the March annual rate of 10.5 percent it was down to 10.3 percent. The 12-month index for food products grew from 13.8 percent in January to 16.3 percent in March and stayed at that level throughout April, too. The inflation rate was moderated by the fact that the prices of durable consumer goods have been stable since March and also by a slight drop in average household energy costs.

The prices of services grew slower than expected and thus contributed to this modest deceleration of the inflation rate. The core inflation index also improved. The aftermath of wider currency band movements will probably start affecting the inflation rate within 2-3 months and the rate could stay in the single-digit range persistently. The anti-inflationary effects of the wider currency band are likely to influence food and service price to a lesser, fuel prices to a larger degree.

Árak, fogyasztás – Újra lejjebb 4 The annual agricultural producer price index has stayed over 20 percent for the past 9 months. Producers’ inflation was already more than 32 percent last October, but has since then been more or less consistently slowing down. Thus the index was 20.4 percent higher in March than the year before. During the past year grain, hog and poultry prices went up the most.

Retail turnover was up 7.2 percent during the first quarter. Apart from the spectacular, over 20 percent rise of car and spare parts sales, the volume of food sales was up 8 percent as well, from the year before. Fuel sales, on the other hand, dropped 5 percent.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik