Gazdaság

Gondban az Index is – Vissza a földre

Az internetes szektor válsága az eddigi egyik legstabilabb szereplőt is utolérte. A piacon már az Index "halálhíre" is felröppent, valójában egyelőre nadrágszíjmeghúzásról van szó.

Fél évvel ezelőtt az Index.hu újságíróinak eszükbe jutott, hogy a nyári vízilabda Európa-bajnokságra érdemes lenne weboldalt csinálni. Korábban az ötletet úgy valósították volna meg, hogy nagy erőkkel nekiállnak a tartalomszolgáltatás kidolgozásának, majd az Eb előtt egy-két héttel a kész internetes oldal mintáját átadják a kereskedelmi osztálynak, akik vagy tudnak rá hirdetést szervezni, vagy nem. Ma azonban másképp működnek a dolgok: az oldal tervét már az ötlet megszületésekor átadták az értékesítőknek, s csak akkor kezdtek neki a kiépítésnek, amikor a hirdetésszervezők megkötött szerződéseket, azaz árbevételt tudtak felmutatni. Ez a példa jól érzékelteti azt a változást, amelyen az internetes iparág szereplőinek, így az Indexnek is át kellett esnie tavaly óta. Miként Braun Róbert, az Index.hu Rt. vezérigazgató-helyettese fogalmaz: míg egy évvel ezelőtt a befektetők a látogatottság növekedésében mérték a sikert, addig ma kőkeményen a bevételeket kérik számon. Az Index.hu célja az, hogy a lehető legrövidebb időn belül nyereséges vállalat legyen.

Gondban az Index is – Vissza a földre 1BÚCSÚ AZ AMBÍCIÓKTÓL.A dotcom lufi kipukkadása a realitások talajára űzi az internetes cégeket. A ViaNovo, a Globopolis vagy a Magazix oldalak bukása után a két legnagyobb tartalomszolgáltató egyikéről, az Index.hu-ról terjedt el piaci körökben: már csak heteik vannak hátra, mert elfogyott az a 800 millió forint, amelyet a Deutsche Balaton AG fektetett tavaly a cégbe. A piaci híresztelés túlzónak bizonyult. Az azonban tény, hogy az Indexnél is nagy arányú karcsúsításokra és racionalizálásra van szükség. Az első kézenfekvő lépés a marketingbüdzsé kurtítása volt. Február óta pedig a közel 140 fős létszám felét elbocsátották, s megválnak egy-két kevésbé sikeres szolgáltatástól is. Holott tavaly ilyenkor még úgy gondolták a cég vezetői és tulajdonosai, hogy a közép-európai regionális terjeszkedés révén olyan méretet tudnak elérni, amely megóvja az Index-csoportot attól, hogy erős környezeti hatásokat kelljen elszenvednie. A működést azonban a lehető leggyorsabban át kellett alakítani. Külön leányvállalatba vitték át a tartalomszolgáltatástól eltérő modellben működő vállalatközi (B2B) tevékenységet. Az Omnis Rt. a kiemelt ügyfeleknek nyújt üzleti médiaszolgáltatást: e-stratégiát készít, implementál, illetve üzemeltet. Tavaly az Indexnek még arra is futotta, hogy végrehajtson néhány akvizíciót, az idén azonban ezek a projektek leállnak. Az utazási irodák back-office rendszerében piacvezető FoxArtban például 25,1 százalékos részesedést vásároltak, annak reményében, hogy ezt az idén 50 százalékra növelik. Az idei befektetés azonban várhatóan elmarad. Az internetes technológiákkal való kísérletezés volt az Index Rádió, amely az állókép és betű típusú tartalom mellett a mozgóképet és hangot hozta a szolgáltatási palettára. Ma azonban a kísérletezésre nincs keret, s ne legyünk meglepve, ha hamarosan azt olvassuk: az Index Rádió új tulajdonoshoz került. Elmaradt a várva várt tőzsdére menetel is, a nyomott piacon a cég nem látja értelmét a nyilvános kibocsátásnak.

Gondban az Index is – Vissza a földre 2KEVÉS A HIRDETÉS. A tavalyi árbevétel 480 millió forint volt, ezt egészítette ki az a 800 millió forintos befektetés, amelyet a Net.IPO-n, illetve a Német Befektetési Társaságon keresztül azok tulajdonosa, a Deutsche Balaton AG kockázati tőketársaság vitt a cégbe, 25 százalékos részesedésért. (Ugyanebben az évben az Intel Corporation tulajdonában lévő Intel Capital is beszállt az Indexbe, de ez a cég a meglevő részvényekből vásárolt, méghozzá 8 százalékot.) A tavalyi veszteség 183 millió forintra rúgott, ezt kell az idén nullára lefaragni oly módon, hogy újabb érdemi befektetések nem várhatók. Az év elején készült 2001-es terv 1 milliárd forint körüli árbevételt jelöl meg célként (amelynek egynegyedét az Omnis Rt. hozná), s ebből az első negyedévben 124,8 milliót sikerült realizálni. Braun szerint mindebből nem következik semmi, hiszen ebben a szakmában az éves bevételek fele (főleg hirdetésekből) az utolsó két hónapban szokott befutni, s – bár a tavalyi bevételek nem voltak magasak – az idei első három hónapban háromszor annyi folyt a kasszába, mint egy évvel korábban. Sajnálatosan az online hirdetési piacon is érződik a kivárás, de talán a karácsony előtti szezonban megmozdulnak majd a hirdetők. Braun fájlalja, hogy az internetes iparág szereplőinek egyik bank sem ad kölcsönt, pedig a felhasználók és a bejáratott márkanév náluk legalább akkora értéket képvisel, mint egy üdítőital-gyártó márkaneve, illetve gyártósora. Az Index egy globális médiahálózat részévé kíván válni. A mai helyzetben azonban a cég eladása feltehetően előbb következik be, mint azt a tulajdonosok szerették volna.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik