Gazdaság

Árak, fogyasztás – Lélektani határon

Árak, fogyasztás – Lélektani határon 1Az éves szinten mért fogyasztói árindex, több mint egy évtized után, 2000-ben ismét egyszámjegyűvé vált#<#: 9,8 százalékot mutatott. Ezzel együtt a dezinflációs folyamat megtorpant, az árindex mindössze 0,2 százalékponttal mérséklődött. A lassulást elsősorban a kőolajárak emelkedése, az euró dollárral szembeni gyengülése, valamint az élelmiszerek drágulása váltotta ki. A kőolaj világpiaci átlagára 2000-ben 60 százalékkal emelkedett, ami közvetlenül 2 százalékpontnyival dobta meg az árindexet. Az ipari termelői árak mintegy 2 százalékponttal haladták meg a fogyasztóiakat. Az élelmiszerek – amelyek árnövekedése 1999-ben éves szinten nem érte el a 3 százalékot – 9 százalékkal drágultak. A monetáris és fiskális politika végig igyekezett fékezni az áremelési várakozásokat, s az év végére némileg a világpiaci eredetű inflációs nyomás is enyhült. Árak, fogyasztás – Lélektani határon 2A kiskereskedelem volumene 2000-ben 2 százalékkal bővült. A forgalom értéke 4821 milliárd forintot ért el, ez folyó áron 11 százalékkal magasabb az 1999-es értéknél.

Az infláció lefaragása szempontjából az idén kedvező lehet az euró dollárhoz viszonyított erősödése, amennyiben tartós tendenciának bizonyul, ám az inflációs nyomás továbbra is fennmarad a gazdaságban. Ezt erősítik a 2001-re előirányzott bérintézkedések, így a 40 ezer forintos kötelező minimálbér bevezetése is. A legerősebb nyomást a 2000-ben kialakult inflációs várakozások jelentik.

BIHARI VILMOS, a Pick Rt. vezérigazgatója: “A húspiacon tavaly csökkentek a fedezetek. Cégünk a fogyasztói kosár alapján számított inflációt némileg meghaladó mértékben drágította termékeit, így a decemberi fogyasztói árak 12 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbiakat. Ennél sokkal nagyobb mértékben emelkedtek azonban az alapanyagáraink. Tavaly a sertéshúshoz átlagosan 18-20 százalékkal, decemberben pedig 30 százalékkal drágábban jutottunk hozzá, mint egy esztendővel azelőtt. Ilyen mértékű drágulást persze nem tudtunk a fogyasztói árainkban érvényesíteni, amelyek alakításában amúgy is egyre inkább a hipermarketek diktálnak.”

Az idei inflációt – az energiahordozók mellett – a szolgáltatások és az élelmiszerek áralakulása, illetve a fiskális szigor valószínű erősödése fogja meghatározni. A jelenlegi tendenciák alapján 2001-ben a fogyasztói árindex 8 százalék körüli mértékben növekedhet.

Prices and consumption – Psychological milestone

After more than a decade, the annual consumer price index has again become a single-digit number: it reached 9.8 percent in 2000. Nevertheless, the deflation rate has practically come to a standstill as the price index had dropped a mere 0.2 percent. This was most of all brought about by rising oil prices, the weakening of the euro against the U.S. dollar and growing food prices.

Árak, fogyasztás – Lélektani határon 3The average price of crude oil rose 60 percent in 2000 on world markets which directly increased the price index by 2 percent. The prices of industrial producers were almost 2 percentage points higher than consumer prices. The annual price index of food products – after having increased less than 3 percent in 1999 – grew 9 percent last year. Official monetary and fiscal policy kept trying hard to calm inflationary expectations, and by the end of the year inflationary pressures exerted by international markets have also lessened.

The volume of retail trade was up 2 percent in 2000. Its value reached 4821 billion HUF, 11 percent more at current prices than in 1999.

Árak, fogyasztás – Lélektani határon 4A stronger euro may be a valuable asset in keeping inflation down this year, although it remains to be seen whether this is a lasting trend. Even so, the economy will be under substantial inflationary pressures – among them wage-related government measures, such as the introduction of the compulsory 40,000 HUF monthly minimum wage.But most of all, it is inflationary expectations dating back to 2000 that will play a most significant role.

This year’s inflation rate will depend on the price indices of fuels, services and food products, as well as a probably increasingly tighter fiscal policy. Based on current tendencies, the consumer price index is likely to grow about 8 percent in 2001.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik