Gazdaság

Peugeot Gablini – A francia kulcs

A Peugeot Gablini a francia autógyártóval karöltve világpremierként nyitja meg február elején a Peugeot új arculatát bemutató, modellértékű márkakereskedését.

Megmutatjuk a franciáknak, hogy mit tudnak csinálni a magyarok – ígéri Gablini Gábor, a legnagyobb hazai Peugeot kereskedés, a Gablini Kft. ügyvezető igazgatója. A társaság februárban, a francia anyavállalat vezetőinek jelenlétében avatja fel az M3-as kivezető szakaszánál félmilliárd forintos beruházással létrehozott referencia autócentrumát.

Peugeot Gablini – A francia kulcs 1KEZDETEK. Akár csak Jack Cohen, a brit légierő leszerelt pilótája – aki harminc fonttal a zsebében fogott bele nyolcvanegy évvel ezelőtt a Tesco multinacionális lánc alapításába -, Gablini Gábor is alig néhány százezer forinttal vágott bele (harmadmagával) 1986-ban a vállalkozásba. “Keleti kocsik szervizelésével kezdtük egy 6 állásos műhelyben, amelynek még aknája sem volt” – emlékszik vissza a hőskorra a 4. számú Autójavító Vállalatnál komoly rutint szerzett gépjármű-technikus. A nagy áttörést a nyolcvanas évek végén a nyugati kocsik megjelenése hozta meg a szakmában. Szakosodni kellett, márkát kellett választani, de Gablini Gábornak nem fűlött a foga megnyitni a piacot eluraló német autók sokadik szervizét. Valami mást keresett. Így talált rá a Peugeot-ra, amely – különösen a híresen strapabíró dízelmotorjaival – minőséget jelentett a francia kocsik között is. Az 1989-ben létrehozott egyéni cég, a Peugeot Gablini Márkaszerviz 1989-ben elsőként szerződött a francia kocsik teljes körű javítására és értékesítésére a márkakereskedői hálózatát kiépítő akkori Peugeot-képviselővel, a Ramovill-lal.

Nem bánta meg, hogy a Peugeot márkát választotta, mert más importőröknél sokkal türelmesebb, megértőbb volt a képviseletet 1993-tól ellátó Peugeot Hungária. A Gablini vállalkozás így együtt nőtt az új importőrrel. Az eladott új és használt kocsik száma 1994-ben már meghaladta a százat, az alkalmazottaké pedig a húszat, ezzel a Peugeot legsikeresebb három hazai márkakereskedése közé került be a Gablini-szerviz. Akkorra a szomszédos utcák családi házainak a garázsát már mind a Gablini cég bérelte. Világossá vált, hogy ez így nem mehet tovább. Így a cég 1995-ben megvásárolta a felszámolás alatt álló Gelka Fogarasi úti telephelyét a forgalmas Gvadányi út kereszteződésében. Egy évvel később – abban az esztendőben, amikor a Gablini Kft. megalakult – átadták az importőr szakmai támogatásával, mintegy 150 millió forintos beruházással, a szigorú francia környezetvédelmi követelmények szerint épített Gablini Zugló autócentrumot.

Más, mint a többi. Barátságos a környezet, az emeleten sajátos hangulatot keltő macskaköves párizsi utcarészletnek, kávézónak berendezett autószalon várja az érdeklődőket. A recept bevált, a Gablini Kft. 1997-ben már 261 darab, tavaly pedig több mint 700 autót értékesített. A társaság évről évre 20-25 százalékkal tudta növelni eladásait. A Peugeot legnagyobb hazai dealere már több mint egy évtizedes tapasztalattal tízezernyi autótulajdonossal épített ki kapcsolatot, s többezres törzsvevői háttérrel rendelkezik.

Peugeot Gablini – A francia kulcs 2“Amióta elindítottam a céget, azóta nem álltam meg a fejlődésben – büszkélkedik Gablini Gábor -, még 1996-ban, a Bokros-csomag idején is növelni tudtuk az eladásainkat, amikor pedig minden márkának zuhant a forgalma.”

A cégtörténetben is új fejezet kezdődött, amikor az M3 kivezető szakaszánál, a Praktiker és a Metro mellett egy minden eddiginél nagyobb márkakereskedés építésére alkalmas – 7 ezer négyzetméteres – telket vett a társaság. Amikor ezt megtudták Párizsban – noha már megvoltak az építési tervek -, a

Peugeot francia vezetése ajánlatot tett: ha már épít, akkor a gyártóval együttműködve hozzon létre az új Peugeot arculatba illő referencia autócentrumot. A mintegy félmilliárd forintos beruházással 3300 négyzetméteres épületet – abban 800 négyzetméteres szalont, 200 négyzetméteres haszonjármű bemutató területet, 16 állásos szervizt – létesítenek, mintegy negyven alkalmazottat foglalkoztatva. A tervek szerint évi 750 autó talál majd gazdára.

Az alapkövet ugyan már tavaly májusban lerakták, az építkezés mégis csak júliusban kezdődhetett, mert közbeszólt a természet. Az alap kiásásakor a homokos, löszös oldalba beköltöztek a parti fecskék, és a költés idejére az árgus tekintettel figyelő természetvédelmi hatóság leállítatta a munkálatokat. Ráadásul a parti fecske egy nyár alatt kétszer költ, a két költési időszak között mindössze két nap telik el. Az építők ezért az első költés vége felé illő távolságból, távcsővel figyelték, mikor repül ki a fészekalja, hogy kíméletesen más helyválasztásra ösztökéljék a madarakat. Így is két hónappal később folytathatták a munkát, és szeptember helyett csak az idén február elején kerül sor az átadásra. A próbaüzem, a gépkocsi-értékesítés azonban már korábban elkezdődött. A mai német irányzatokkal, a csupa üveg, csupa alumínium “technós” hangárokkal ellentétben az oroszlános autócentrum kívülről puritán, mint az IKEA, vagy a Metro. Belül viszont olyan barátságos környezet fogadja a betérőt, mint egy pubban, – élettér, amelyben a gyerekpelenkázóval az édesanyákra, sőt még a kerekesszékkel közlekedőkre is gondoltak.

KONCENTRÁCIÓ. “Amikor Párizsban, a Peugeot vezetők lesöpörték a márkakereskedésem vázlatait az asztalról, és elém tették ezt a grandiózus tervet, megtetszett. Eldöntöttem, hogy még jobban is meg tudjuk csinálni, mint ahogy maguk a franciák gondolták. Sikerült” – mondja elégedetten az üzletember. Ám ezzel nem áll meg a fejlődés. A tervekben szerepel, hogy az egyes tevékenységeket különválasztva cégcsoporttá szerveződik a Gablini Kft. Sürget az idő, növekedni kell, mert 2002-től új szabályok lépnek életbe az unió autókereskedelmében. Bárki szabadon vállalkozhat majd az autókereskedésre, és a gyáraknak ki kell szolgálni őket. Várható, hogy még nagyobb lesz a verseny, az eddig más profilú multinacionális kereskedelmi láncok is bekapcsolódnak az autóüzletbe. Őrült tempójú koncentráció indult az autókereskedelemben itthon is. “A Gablini Kft. sem tehet mást, növekedni kell, de mi ezt is egy kicsit másképpen csináljuk” – ígéri a 2005-re már 3 ezer darab körüli Peugeot-eladásra számító Gablini Gábor.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik