Gazdaság

SZEMÉLYIJÖVEDELEM-ADÓZÁS 2001-BEN – Szabályos csere

Némileg csökken az idén a magánszemélyek adóterhelése, különösen a gyermeküket családban nevelők járnak jól. Ugyanakkor vannak kellemetlen hírek is: nő az árfolyamnyereség adója, s drágul az üzleti reprezentáció is.

SZEMÉLYIJÖVEDELEM-ADÓZÁS 2001-BEN – Szabályos csere 1Ha új év, akkor új adószabályok – az 1988-as adóreform óta élő hagyományt a pénzügypolitikában több meglepő újítással is előálló Orbán-kormány sem törte meg. Ebben az évben (mindenekelőtt) a jövedelemadók vannak terítéken: a személyi jövedelemadó törvények 20-30 százaléka, míg a társasági adóról és az osztalékadóról szóló paragrafusok több mint fele cserélődött ki január elsejétől.

Bár a legnagyobb kormánypárt 1998-as választási programjában még jelentős adócsökkentést ígért a polgároknak (is), kormányra kerülése után hamar kiderült: a megvalósítás nem megy úgy, mint a karikacsapás. Az első teljes kormányzati évben, 1999-ben például még nőtt is a magánszemélyek átlagos adóterhelése, s mivel tavaly – a jelentős infláció ellenére is – elmaradt az adótábla valorizációja, az évezred utolsó esztendeje sem hozta meg a várva várt adómérséklést. Az idén viszont az adózók egy része számára már érzékelhető lesz a terhek enyhülése. Különösen jól járnak a gyermekesek, főleg a legalább három apróságot nevelők. Egy négygyermekes családapa jövedelme pedig – éves szinten – csaknem 1,7 millió forintig adómentes lesz, miközben egy hasonló jövedelmű, de gyermektelen keresőtől több mint 500 ezer forintot vonnak le személyi jövedelemadó gyanánt.

ADÓTÁBLA, ADÓJÓVÁÍRÁSA

sávok száma nem változott, de a sávhatárokat valorizálták. Az adójóváírás összege is változatlan – az idén is a bérjövedelem 10 százaléka, de maximum havonta 3000 forint -, a jogosultsági határ viszont 1 250 000 forintra nőtt.

• Jövedelem: 0-480000 Ft Adó: 20 százalék

• Jövedelem: 480001-1050000 Ft Adó: 96000 Ft és a 480000 forinton felüli rész 30 százaléka

• Jövedelem: 1050001 Adó: 267000 Ft és az 1050000 forinton felüli rész 40 százaléka

CSALÁDI KEDVEZMÉNY

Adómentességként fogalmazták meg. Családi kedvezmény a “kedvezményezett eltartottak” után vehető igénybe: idetartoznak a nevelési ellátásra jogosultak, a fogyatékos eltartottak, valamint a magzat is a fogantatást követő 91. naptól.

• Gyerekszám: 1 Adómentességi határ: 400000 Adóérték: 3000/fő/hó

• Gyerekszám: 2 Adómentességi határ: 642857 Adóérték: 4000/fő/hó

• Gyerekszám: 3 Adómentességi határ: 1350000 Adóérték: 10000/fő/hó

• Gyerekszám: 4 vagy több gyermekenként Adómentességi határ: 300000 Ft-tal nő az előző összeg Adóérték: 10000/fő/hó

ÖNKÉNTES KÖLCSÖNÖS BIZTOSÍTÓPÉNZTÁRAK

• adókedvezményre jogosító befizetések, jóváírások közé tartozik a saját befizetés, valamint az egyéni számlán történő jóváírások -támogatói adományok, alapok közötti átsorolás -, nem jár viszont adókedvezmény a munkáltatói hozzájárulás után

• a munkáltatók havonta a tárgyhó első napján érvényes minimálbér – jelenleg 40 ezer forint – értékével megegyező összeget fizethetnek be köztehermentesen a pénztártag javára, az a fölötti rész természetbeni juttatásnak minősül, vagyis 44 szja és 11 eho terheli.

ADÓELŐLEG-, VALAMINT ADÓBEVALLÁSI SZABÁLYOK VÁLTOZÁSAI

• ha a magánszemélytől nem vontak adóelőleget az összevont adóalapba tartozó jövedelmek után, akkor neki kell azt negyedévente megfizetnie

• nem kell adóelőleget vonni az önkéntes kölcsönös biztosító pénztár adóköteles jóváírásából

• a munkáltató akkor is elkészítheti az alkalmazottja adóbevallását helyettesítő munkáltatói elszámolást, ha annak 10 ezer forintot meg nem haladó osztalékjövedelme van, s abból a kifizető levonta az adót

TŐKEJÖVEDELMEK ÚJFAJTA ADÓZTATÁSA

• a tőkeszámlán tartott értékpapírok árfolyamnyeresége után 20 százalék adót kell fizetni

• továbbra is nulla százalék az adó a befektetési jegyek hozama után, akkor is, ha tőkeszámlán tartják azokat, ha viszont megszüntetik a tőkeszámlát, akkor a korábban igénybe vett befektetési adóhitelt vissza kell fizetni

• a portfóliókezelésből származó jövedelem tőkepiaci ügyletből származó jövedelemnek minősül – nem pedig egyéb jövedelemnek -, s 20 százalék adó terheli

• a tőzsdei származtatott ügyletek fogalmát és adózási szabályaikat is rögzíti a törvény.

TÁRSASHÁZAK ADÓZÁSA

• a társasháznak az szja-törvény szerinti, úgynevezett külön adózó jövedelmek után (kivéve a közös tulajdon bérbeadásából származó bevételt) a magánszemélyhez hasonlóan 20 százalékkal kell adóznia, az ily módon leadózott jövedelem magánszemélyek közötti felosztása esetén pedig már nem kell adót fizetni

• speciális szabályok vonatkoznak a közös ingatlanrész átruházása esetén keletkező jövedelemre: vagy a tulajdonostársak külön-külön adóznak, vagy a társasház adózik, mégpedig a bevétel 25 százaléka után 20 százalékos kulccsal

• a társasház a pénztárba befolyó összegekből levonhatja azokat, amelyek nem számítanak bevételnek, illetve amelyek adómentesek, s a maradék után 20 százalék adót fizet. Ha a tulajdoni arányok alapján kiosztják a jövedelmet, akkor további 35 százalék adót kell fizetni.

REPREZENTÁCIÓ, ÜZLETI AJÁNDÉK

• megszűnt a reprezentáció címen adott természetbeni juttatások adómentessége, ezentúl adóköteles az üzleti vendéglátás keretében biztosított étel, ital és az ezen felül nyújtott szolgáltatás, az üzleti ajándék, továbbá az állami ünnepekhez, évfordulókhoz és társadalmi eseményekhez kapcsolódó munkahelyi megemlékezésen, a taggyűlésen, a közgyűlésen, igazgatósági, felügyelőbizottsági értekezleten felmerülő költség – a diplomáciai események alkalmából tartott vendéglátás viszont mentes az új közteher alól

• a reprezentáció után magyar magánszemélyek esetében a cég 44 százalék szja-t, 11 százalék eho-t, míg külföldiek esetében 44 százalék szja-t fizet

• adómentes a kifizető által üzletpolitikai célból bárkinek azonos feltételekkel és módon, nyilvános körülmények között adott kedvezmény, árengedmény, visszatérítés, termék, szolgáltatás, ha az nem minősül nyereményből származó jövedelemnek, vagy vetélkedő esetleg verseny díjának sem

• nem kell adót fizetni az évente legfeljebb háromszor adott, alkalmanként maximum 500 forint értékű kis értékű ajándék után, függetlenül attól, hogy az éppen milyen eseményhez kapcsolódik

EGYEBEK

• megszűnik a biztosítások, a közcélú adományokra és a befektetési adóhitelre vonatkozó 50 százalékos korlát, vagyis ezek után is az összevont adóalap adójának teljes összegéig lehet majd adókedvezményt igénybe venni

• a külföldiek magyarországi munkavégzésekor keletkező jövedelem – a korábbiakkal ellentétben – nem minősül önálló tevékenységből származó jövedelemnek, tehát a 10 százalékos költséghányad figyelembevételével nem számítható ki az adóelőleg, hanem a teljes bevétel jövedelem lesz

• bővült az adómentes jövedelmek köre: idetartozik a kulturális intézményekben dokumentum vásárlásra kapott összeg, a fogyatékossági támogatás, az olimpiákon a 4-6. helyezetteknek adott pénzbeli jutalom, a katasztrófa sújtotta személyeknek kiosztott segély

Az adótábla valorizációja miatt egyébként a tavalyihoz képest mindazoknak csökken az adó- és járulékterhelése, akiknek éves bruttó jövedelme némileg meghaladja a 2 millió forintot. Ugyanakkor – hacsak a munkaadótól nem számíthatnak valamilyen kompenzációra – rosszabbul járnak a magasabb jövedelműek, hiszen megszűnik a 3 százalékos egészségbiztosítási járulék felső korlátja. Az ellensúlyozásnak egyik módja lehet, hogy a munkáltató emeli a dolgozó javára teljesített önkéntes pénztári befizetést, hiszen az idei összeghez képest mintegy 40 százalékkal növekszik az ily módon adó- és járulékmentesen adható pénzösszeg.

Az adózók többségét érintő kedvező változás a fentieken kívül nem nagyon lesz az idén. Némileg bővült ugyan az adómentes jövedelmek köre, de ezek túl sok személyt nem érintenek. Rosszabbul járnak viszont azok, akik tőkeszámlán lévő részvényeik árfolyamnyeresége után tavaly év végéig adót nem fizettek: 2001-ben már ezt is 20 százalék adó terheli. Hasonlóképpen, kedvezőtlen változás lépett életbe a Magyarországon dolgozó külföldi munkavállalókra is, hiszen most már az ő keresetük 100 százalékát kell jövedelemnek tekinteni, szemben a tavalyi 90 százalékkal. Nem kizárt, hogy a külföldieket egyéb kellemetlenség is sújtja. Mint Szabó Beáta, a PricewaterhouseCoopers Kft. (PwC) munkatársa figyelmeztet, elképzelhető, hogy a korábbi gyakorlattól eltérően ez évtől a külföldi munkavállalók számára biztosított lakást is adóköteles természetbeni juttatásnak minősítik. A jogalkotóknak ugyanis elvileg ez volt a szándéka, noha a törvényi rendelkezésekből ez nem vezethető le egyértelműen – állítja az adószakértő.

Szabó Beáta a személyi jövedelemadózásban történt változások közül azt is kiemeli, hogy januártól módosult az oktatási költségek elszámolása. Ahhoz, hogy az oktatásra kifizetett összeg a magánszemély számára az idén se minősüljön bevételnek, nemcsak munkaszerződést kell kötni, hanem tanulmányi szerződést is. Azaz, a megbízásos jogviszonyban lévőket 2001-től nem képeztetheti ily módon a cég. A társaság személyesen közreműködő tagjai számára pedig csak akkor biztosított ez, ha a képesítésre a cég alaptevékenységének ellátásához van szükség. “A probléma az, hogy ez utóbbi fogalmát már nem határozza meg a törvény, hanem majd az adóhatóság revizora dönti el, hogy az oktatás az alaptevékenységhez kapcsolódik vagy sem” – mutatott rá az adószakértő.

Azoknak a menedzsereknek is nő az adóterhük 2001-től, akik opció keretében részvényhez jutnak. Ez évtől ugyanis az ily módon keletkező jövedelem után még 11 százalék egészügyi hozzájárulást (eho) is fizetni kell.

A személyi jövedelemadó törvényben kapott helyet a természetbeni juttatások köre: a reprezentáció megadóztatása a vállalkozások adóterheinek radikális növekedésével jár, s közvetve persze a magánszemélyeket is érzékenyen érintheti. A szabályozás első nekifutásra azonban nem sikeredett tökéletesre, ezért a még hatályba sem lépett törvényt a költségvetési törvény keretében máris módosították. Eszerint a munkavállalóknak nyújtott repi után – szemben az eredeti szándékokkal – mégsem kell a 3 százalék munkaadói járulékot fizetni, s a diplomáciai események is mentesek az új közteher alól, utólag nem változtattak viszont azon a szabályon, hogy különböző mértékű adót kell fizetni a külföldi és magyar vendégül látott után. Mindez olyan adminisztrációt követel meg a vállalkozásoktól, hogy az adózók számára szinte lehetetlenné válik jogkövető magatartást tanúsítani – állítja Erdős Gabriella, a PwC cégtársa. A nemzetközi adójogot is jól ismerő szakértő szerint egyébként a fejlett országokban nem jellemző, hogy az üzleti reprezentációt pluszadóteher sújtaná. Mint elmondta: Angliában például aszerint tesznek különbséget a repi adóztatása között, hogy külső üzleti partnereknek vagy vállalati dolgozóknak nyújtják. Ha külső üzleti partnerekről van szó, akkor a nekik adott repi növeli a társasági adóalapot, és nem vonható le a 17,5 százalékos áfa, de pluszadó nem sújtja. A vállalati dolgozóknak nyújtott repi pedig elszámolható a cég költségei között, de természetbeni juttatásnak minősül, s így 40 százalék szja-val és 12,2 százalék tb-járulékkal terhelt. Hollandiában a vállalat üzleti tevékenységével kapcsolatos minden kiadás elszámolható a cég költségei között, nincs különadó, ám az adóhatóság nagy figyelmet fordít az ellenőrzésre.

Erdős Gabriella szerint Magyarországon ezeknek az új költségeknek a megjelenése különbözőképpen hat majd a cégekre. Vannak olyan tevékenységek, amelyek reprezentálás nélkül nem életképesek: a banki vagy a tanácsadói üzletágban például nem lehet úgy ügyfelet szerezni, ha nem találkoznak vele. Ezeknél a cégeknél tehát a reprezentálás szükséges üzleti kiadás, csökkenteni nem igazán lehet az ilyen költségeket, mert az az alaptevékenység kárára megy. Ésszerűsítésre azonban van mód: például pénzbeni költségátalány adható a magánszemélynek, ahelyett, hogy magát a reprezentációt fizetné meg a vállalat. Kibúvót a közterhek megfizetése alól nem igazán lehet találni – véli a PwC szakértője, de hozzáteszi azt is, hogy mivel a magyar ember igen találékony, az előfordulhat, hogy reprezentáció helyett másról szól majd a számla. Ez viszont már az adócsalás kategóriája – figyelmeztet.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik