Gazdaság

FEJVADÁSZOK MAGYARORSZÁGON – Toplistások és szerencselovagok

Csökkenő árakról panaszkodik számos fejvadász cég, miközben a piac nő. Az átláthatóság megteremtése azonban még mindig sokaknak nem érdeke.

Benkő István, az Egon Zehnder magyaroriszági irodájának ügyvezetője zakóját kardigánra cserélte, megmutatta a gyermekei fényképeit, majd karosszékében hátradőlve beszélni kezdett a cégről. Az, hogy mit mondott, nem közölhető, a beszélgetés ugyanis szigorúan háttér jellegű volt, célja pedig vélhetően az, hogy ne jelenjen meg még egyszer: lapunk becslése szerint az itteni iroda nem tartozik a nagyok közé (Figyelő, 1999/50. szám). Becslésre – amelynek eredményét egyébként nem cáfolták – azért volt szükség, mert e fejvadász cég az idei évig kereskedelmi képviselet formájában működött, s nem kellett mérleget beadnia a cégbíróságra, árbevételét tehát ott sem lehetett megismerni. Ez év február 25-én azonban bejegyezték az Egon Zehnder International Vezetői Tanácsadó Kft.-t, vagyis a 2000. évi mérlegadatok jövőre már hozzáférhetőek lesznek. Igaz, a fejvadász cégeket jellemző másfajta mutatók valószínűleg akkor sem.

A nemzetközileg igen jó hírnévnek örvendő Egon Zehnder világszerte azt a politikát követi, hogy nem szolgáltat magáról adatokat. Ez a gyakorlat a fejlett piacokon nincs különösebb hatással a piac átláthatóságára, a szereplők túlnyomó többsége ugyanis a nyilvánosság mellett van. Fejlődő gazdaságokban azonban – mint amilyen Magyarország is – nem segíti a piac tisztulását, mert hivatkozási alapot teremt a titkolózásra.

ÁTVILÁGÍTÓK. A Figyelő nagyon fontosnak tartja az átláthatóságot, ezért az idén is összeállította a fejvadász társaságok toplistáját a cégbíróságon ellenőrizhető árbevételi adatok alapján. Bár szerettünk volna ennél részletesebb tájékoztatást adni a rajta szereplő cégekről, többször megismételt kérésünk ellenére sem küldték vissza mindenhonnan kérdőívünket. Volt olyan cégvezető, aki úgy vélte, szigorúan bizalmas számokat firtatunk, pedig a nemzetközi toplisták összeállítói még ennél is részletesebb adatok alapján elemzik az egyes cégeket. A fejlett piacokon ugyanis nem újságok, hanem erre szakosodott tanácsadók végzik ezt a munkát: az Egyesült Államokban a Hunt-Scanlon Corporation, Európában pedig az Economist Intelligence Unit tekinthető a fejvadász piac legfontosabb elemzőjének.

A magyar fejvadász piac áttekintésekor gondot jelent, hogy a legtöbb cég nem tiszta profillal működik, vagyis egyaránt végez felsővezető-keresést direkt módszerrel, vállal kiválasztást – amikor a pozíciót meghirdetik -, előfordul, hogy munkaerő-kölcsönzés is szerepel a tevékenységek között, s a humán erőforrás tanácsadás különböző formái is egyre elterjedtebbek. Kiválasztás esetén a hirdetési költségek – amelyek “átfolynak” a cégen – növelik az árbevételt, hasonlóan a munkaerő-kölcsönzéshez, ahol a munkaerő költségével történik meg ugyanez. Ezt a a torzító hatást nem tudtuk kikerülni, de összeállításunknál nem vettük figyelembe azokat a cégeket, amelyek fő profilja a kölcsönzés.

A Figyelő toplistájának első helyén az idén is a felsővezető-keresést végző Korn/Ferry áll, amely magas bázisról ért el csaknem 50 százalékos növekedést. Az egy tanácsadóra jutó átlagos árbevétel e cégnél messze a legmagasabb. Ez a szám jelzi, hogy a legnagyobb vállalatok számára keresnek felső vezetőket. “Ebben a szegmensben magasak a honoráriumok, de nagyon magasak a követelmények is: esélye sincs annak, hogy olyan cég megkapaszkodjon, amely nem igazán színvonalas minden elemében” – mutat rá Forgács Péter, a Korn/Ferry ügyvezető partnere. Mint mondja, fontos a nemzetközi hálózat, az azon belüli szervezett kommunikáció, a jó imázs, az ennek megfelelő termékportfólió, a hiteles, tapasztalt tanácsadó. Hiteles pedig csak az lehet, aki ismeri az ágazatot, ezért gyorsan tud dolgozni és meg tudja szólítani a valóban legalkalmasabb jelölteket, s a megbízó számára a szó igazi értelmében tanácsadóként szolgál – vagyis meg tudja indokolni, miért pont azokat a jelölteket ajánlotta, s miért éppen azt a rangsort állította fel köztük.

ÉLMEZŐNYBEN. Második helyre került a Grafton Recruitment Kft., amely a Korn/Ferryétől gyökeresen eltérő piaci szegmensben dolgozik: elsősorban hirdetéses és adatbázisból történő keresést végző toborzó cégről van szó. Ha a hirdetési árbevételt levonjuk, s tekintetbe vesszük, hogy a tevékenység közel 40 százaléka munkaerő-kölcsönzés, a Grafton már kisebb a harmadik helyre került H. Neumann Internationalnál, amely felső vezetők keresését végzi direkt módszerrel. Így is megelőzi azonban a H. Neumann-csoporthoz tartozó, hirdetéses keresést végző Take it Kft.-t, amely 1998-ban még nagyobb volt a Graftonnál. Utóbbi igen jó évet zárt tavaly, amit az is mutat, hogy az írországi központú, 36 irodával rendelkező nemzetközi cégen belül elnyerte a legsikeresebb iroda címet. “Csaknem hatszáz embert helyeztünk el. Volt olyan nagy projektünk is, mint a Vodafone több mint 180 munkatársának kiválasztása” – mondja Berzéthyné Ruff Gabriella ügyvezető igazgató, hozzátéve, hogy igyekeznek minél gyorsabban, a nemzetközi cégek átlagánál alacsonyabb áron minőségi munkát végezni.

SZÁMOK ÉS SÚLYOK. Több mint két és félszeres növekedést ért el tavaly az Antal International. Mint Graeme Read működési igazgató (chief operating officer) elmondta, ezt részben a jó piaci körülményeknek, részben pedig annak köszönhetik, hogy itteni befektetéseik 1999-re értek be: az előző évben sokat hirdettek, építették a márkanevet, az adatbázist, s fejlesztették irodájukat. Érdekesség, hogy e nemzetközi cég magyarországi jelenlétét a versenytársak már korábban is jelentősebbnek ítélték meg, mint amekkorát az 1998-as árbevétel mutatott (Figyelő, 1999/20. szám), ám Graeme Read azt mondta, az árbevétel valós nagyságukat fejezi ki. Vannak olyan nemzetközi társaságok, amelyek hangsúlyozzák, hogy magyarországi jelenlétük nagyobb, mint amekkora az itteni árbevételből kiolvasható. Például a cégbírósági adatok szerint 1999-ben 130 millió forintos árbevételre szert tett PSP Siklóssy & Partner kérdőívünkre válaszolva azt írta, hogy “a PSP Holding csoportunkon belüli üzleti elszámolások és nemzetközi nyilvántartásunk szerint az 1999. évi árbevételünk meghaladta a 300 millió forintot”. Graeme Read szerint azonban nincs értelme külföldről végezni keresést Magyarországra, ők nem is teszik ezt, mert az ügyfelet a helyi irodából lehet a legjobb minőségben kiszolgálni, s ennek megfelelően a Magyarországra vonatkozó kereséseket innen is számlázzák.

ÁRVERSENYZŐK. A piac több szereplője is azt tapasztalja, hogy sok cég csökkenti az árait, illetőleg olyan új szereplők jelennek meg, amelyek rendkívül olcsón kínálják szolgáltatásukat. “Vannak, akik a közepesen drága cégek árainak csak töredékét kérik” – mondja Söpkéz Sándor, az EastEuroCo Vezetési Tanácsadó Kft. alapítója és ügyvezető igazgatója, aki úgy tapasztalja, hogy korábban jól pozicionált cégek is árcsökkentésre kényszerültek. Ez már csak azért is érdekes, mert a fejvadászok piaca nő: az 1998-as toplistára már 70 millió forint fölötti árbevétellel is fel lehetett kerülni, míg az 1999-esnél 90 millió forintnál húztuk meg a határt, s így is több cég szerepel rajta, mint az előzőn. A “toplistások” átlagos növekedési üteme 46 százalékos, vagyis jóval az infláció fölött van. Söpkéz Sándor szerint a bővülés nemcsak a díjtömeg növekedésének, hanem annak is köszönhető, hogy olyan új szolgáltatások jelennek meg, mint például a humán audit. A Korn/Ferrynél úgy látják, azért csökkennek az árak, mert a szolgáltatás átlagos színvonala alacsony, s az ilyen cégek csak árban tudnak versenyezni. “Van egy szint, amikor a megbízás elnyerése már nem árkérdés, hanem attól függ, hogy az ügyfél elhiszi-e, hogy az adott szervezet képes megoldani a feladatot” – állítja Forgács Péter. Úgy tapasztalja, nálunk sok a szerencselovag, aki egy-két év alatt igyekszik “lerabolni” a piacot, majd más területre megy át. Ezek rengeteget ártanak a szakmának és azoknak a cégeknek, amelyek építeni igyekeznek a piacot, s a hosszú távú siker érdekében hajlandóak sokat befektetni. “Előfordul, hogy nyugdíj előtt álló expatrióták az utolsó aktív éveikben még fejvadászkodnak egy kicsit, s azt a benyomást keltik, hogy a fejvadász partikra és ebédekre jár, közben pedig elhelyezi az ismerőseit” – érzékelteti a helyzetet Forgács. E jelenséggel párhuzamosan pedig bővül és egyre igényesebbé válik a piac: a gazdaság fejlődik, a cégek mind nagyobb követelményeket támasztanak a vezetőikkel szemben. Minden ágazatban felnőtt már néhány nagyon jó képességű ember, de kevesen vannak – a fejvadászoknak őket kell becserkészniük.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik