Gazdaság

AZ INTERMANAGEMENT KFT. FŐ TULAJDONOSA – Multik partnere

Építésznek indult, de komplex gondolkodása és óvatossága vállalkozóvá tette Babos Lászlót, aki csak azt sajnálja, hogy épületeket tervezni már nincs ideje.

Munkahelye felé autózva, a Duna-parton született meg a cégalapítás ötlete Babos Lászlóban. Úgy érezte ugyanis, hogy annál a cégnél, ahol akkor dolgozott – egy lakásirodában – nem tudja megfelelően fogadni és kiszolgálni azt a külföldi ügyfelet, akit korábbi németországi tartózkodása alatt ismert meg, s akitől jelentős megbízást remélt.

NÉMET MINTÁRA. Ez a megbízás ugyan kútba esett, de a reggeli autózás közben felmerült gondolat egyre inkább érlelődött benne. Hogyan tudna a Németországban tapasztaltakhoz hasonló stílusú tervező irodát létrehozni, olyat, amely a külföldi megbízókban is komoly cég benyomását kelti, szervezettsége és a technikai eszközök biztosítása révén lehetővé teszi, hogy a tervezők tényleg a minőségi munkára, a megrendelők minél szélesebb körű kiszolgálására koncentráljanak? A cégalapítás feltételeinek számbavételét és gondos megtervezését tett követte: három társával – egy magyar, egy német és egy osztrák befektetővel – 500-500 ezer forint befizetésével alakult meg az Intermanagement (IM) Kft.

A társak “felkutatása” nem volt nehéz feladat, hiszen Babos László az egyetem elvégzése után egy-két évi itthoni munkát követően 1989-90-ben a németországi Hockenheimben egy 800 tervezőt foglalkoztató építőipari cégnél dolgozott. Szerencséje volt, egy ismerőse nem tudott kiutazni, így helyette ő került be a csapatba. Először csak néhány hónapról volt szó, de aztán két évig maradtak. A német cég meg volt elégedve az ott dolgozó magyarokkal. Babosnak pedig nemcsak német nyelvtudása lett tökéletes, de megismerte a nálunk még akkor alig alkalmazott számítógépes tervezést, s nagy hatással volt rá az ottani munkaszervezés is. Emellett rengeteg kapcsolatra tett szert. Az Intermanagement német társalapítóját – aki Németországban ingatlanbefektetőként kereskedelmi létesítményekben többek között Penny Marketekben volt érdekelt – azonban Magyarországon ismerte meg

Az IM Kft. mostani kispesti tárgyalójából, az Ady Endre út elején egy magas tetős Penny Market áruházra látni, amely a szemben lévő Wekerle telep házainak kontúrjait idézi. A kétszintes épület a környező házak adottságait figyelembe véve némileg eltér a tipikus Pennyk megjelenéstől, amit Babosék cége alakított ki.

Első megbízásukat azonban a Plustól kapták, egy balassagyarmati áruház felépítésére. Ezeket a tárgyalásokat Németországban folytatták le, de következő ügyfeleiket már az IM Kft. által bérelt, minden szükséges technikai eszközzel – számítógéppel, fénymásolóval – felszerelt, nyugati mintára berendezett irodában fogadták. Igaz, a mintaként követett német tervezőirodához még akkor sem hasonlítottak teljesen, ugyanis mindössze ketten dolgoztak a cégnél – Babos Lászlón kívül egy asszisztens. A reménybeli ügyfelek megnyugtatására ez a létszám kevésnek tűnt, de szerencsére Babosék rokonságában több mérnök is volt, így ők mentek el megtölteni az irodát.

Az első referenciamunkákat követően rengeteg megbízást kaptak. Többek között Kaiser’s Tesco ás Baumax áruházak mellett terveztek logisztikai létesítményeket és bevásárló központokat is. Különösen büszkék az óbudai Eurocenter és a Miskolci Szinvaparkra. Nemcsak az épületek tervezését, hanem a beruházással kapcsolatos szervező munkákat és a kivitelezés felügyeletét is vállalták. Filozófiájuk az volt, hogy teljes körű szolgáltatást nyújtsanak a külföldi megbízóknak.

Babos László szerint a sikert három tényezőnek köszönhették: a cégalapítás évében, 1993-ban indult meg az igazán nagymértékű külföldi tőkebeáramlás; jó volt nyelvtudásuk; s végül, a német mentalitást ismerve bizalmat tudtak ébreszteni a főként onnan érkező befektetőkben.

ÓVATOSAN. Az üzleti siker nyomán azonban az építészből vállalkozó lett. Babos László szerint éppen a minden részletet összehangoló gondolkodásra való hajlama és az óvatossága tette őt vállalkozóvá. Döntést ugyanis csak akkor szokott hozni, ha már minden feltételt végiggondolt, s biztosítva látja megvalósulásukat. Hibájának is ezt tartja: ma, amikor cége évente már 10 milliárd forintnyi összértékű beruházás megvalósításán dolgozik, túlságosan elmerül a részletekben, a szükségesnél kevesebb döntést engedve át munkatársainak. Ezt az önkritikai észrevételét az őt közelről ismerők sem igyekeztek cáfolni, de elmondták, hogy a részleteket gondosan megtervező építésznek eddig minden üzleti húzása – még ha elsőre merésznek tűnt is – sikerre vezetett.

Az üzletemberré lett építész legjobban azt sajnálja, hogy a menedzseri feladatok mellett nincs ideje tervezésre. Pedig számos kidolgozásra váró ötlete van. A marketinget soha nem tanult Babos szerint ugyanis a részletek összhangja rendkívül fontos egy szolgáltatás sikere szempontjából.

Egyelőre egy fitneszklub-hálózat, a Body Box kialakításán dolgozik. Minőségi szolgáltatást nyújtó klubbal szintén németországi tartózkodása alatt találkozott először. Ott az egész napi irodai munkát követően kulturált környezetben nyílt lehetősége kikapcsolódásra, ami nagyon jó hatással volt közérzetére, teljesítőképességére. A sportot és testmozgást kedvelő építészt rémisztették az “izomagyúak” által uralt hazai központok. Irodaházuk felépítése után azonban mód nyílt arra, hogy saját igényei és külföldi tapasztalatai alapján saját klubot rendezzen be. Eredeti szándékaik szerint a Body Box névre keresztelt intézmény főként az IM Kft. dolgozóinak kikapcsolódását szolgálta volna, de röviddel a nyitás után olyan nagyfokú érdeklődést tapasztaltak, hogy a klubot önálló üzleti vállalkozásként kezdték működtetni. Magas minőségi szolgáltatást azonban csak profi szakemberekkel lehet nyújtani, ezért szakmai vezetőt, referenciákkal rendelkező trénereket és marketingest kerestek az irányításra.

KLUBÉLET. Hogy hálózatban, azon belül is franchise rendszerben lehet-e fitneszklubokat működtetni? Babos László szerint lehet. Ugyanis egyrészt a név a máshol már megtapasztalt magas minőség garanciája lehet. Másrészt, ha több klub együttműködik, hatásosabb és olcsóbb lehet a marketingmunka is. Ráadásul az újabb és újabb egységek bevezetésekor nem kell mindent elölről kezdeni, lehet a meglévő tapasztalatokra támaszkodni.

A hálózat ötlete igazából a második saját Body Box klub megnyitásakor merült fel. Az óbudai Eurocenter építésekor a kialakítható tetőkert ötlete ragadta meg az építész fantáziáját, miként fogalmazott: magától értetődő volt, hogy ott fitnessklubot kell létesíteni.

Babos László kevés szabadidejét szívesen tölti sportolással, vitorlázással lovaglással vagy éppen finom borok kóstolgatásával. De legnagyobb hobbija az építés, a részletek kidolgozása.

BABOS LÁSZLÓ 37 éves, 1987-ben végzett a Budapesti Műszaki Egyetem építészmérnöki karán. Ezt követően két évig a Novarat építőipari kisszövetkezetnél dolgozott építész tervezőként, 1989-ben pedig rövid ideig Ausztriában kapott munkát műszaki előkészítőként.

A Hockenheim SÜBA Consult GmbH építész tervezőjeként 1990-től két évet Németországban töltött. Hazatérése után egy darabig az Intercia Mérnök Kft.-nél dolgozott. Az Intermanagement Iroda Kft.-t 1993-ban három társával alapította. Jelenleg a cég főtulajdonosa.

Két évvel ezelőtt hozta létre a Body Box fitness klubot. Az első – kispesti – klubot ez év szeptemberében egy óbudai követte. A hálózatot franchise rendszerben kívánják működtetni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik