Gazdaság

BRÓKERCÉGEK A HÁLÓN – Pangás online

Internet, telefon és sms - a hazai brókercégek egyetlen kommunikációs formát sem hagynak ki, hogy becserkésszék az ügyfeleket. Ám a tőzsde pangása miatt egyelőre a befektetők alig klikkelnek.

Valamiféle “új gazdaságos, új évezredes” iderűlátással vágtak neki a hazai értékpapír-kereskedők az idei évnek, amikor szinte kivétel nélkül jelentős felfutást reméltek az internetes tőzsdei forgalomtól. Optimizmusukat csak táplálták az olyan független felmérések, mint a Carnation Research kutatása, amely májusban még robbanásszerű fejlődést jósolt az online brókerszolgáltatások piacán. Azt várták, hogy az internetes kereskedési lehetőséget is kínáló cégek száma minimum megduplázódik, vagyis az év végére 9-10 ilyen vállalkozás közül választhatnak az érdeklődők, s a forgalom is hasonló ütemben növekszik. A felmérés idején a becslések szerint az összes tőzsdei tranzakció értékének 0,8 százaléka bonyolódott le a neten, a jövő év elejére az arány jelentős megugrását remélték, úgy kalkulálva, hogy a forgalom 2,1 százaléka terelődik a hálóra. És akkor közbeszólt az élet…

NÉHÁNY EZREN. Az idei év gyatra tőzsdei forgalma és mélyrepülésbe hajló árai – egyelőre legalábbis – beárnyékolják a kilátásokat ezen a téren. A korábban nagyban játszó ügyfelek közül sokan kivonultak a piacról, míg a reménybeli új befektetők – éppen a gyenge hozamkilátások miatt – egyszerűen távol maradtak a börzétől. Márpedig az online szolgáltatásoknak éppen ők lennének az első számú célcsoportjai, vagyis azok a magas jövedelmű fiatalok, akik a munkahelyükön rendelkeznek internet-hozzáféréssel és “stikában” – a napi munkájuk mellett – kiegészítő tevékenység gyanánt forgatnák a pénzüket. Mivel azonban a pesti tőzsde egyelőre inkább riasztja, mint vonzza a friss pénzt, az online kereskedők közül is csak a kemény mag maradt.

Pontos adatok nincsenek arról, hogy hányan és mennyi pénzt forgatnak a világhálós tőzsdei forgalomban a hazai befektetők közül. Abban azonban a piac szereplői egyetértenek, hogy legfeljebb 5-7 ezer emberről van szó.

“Most még javarészt csak a day traderek aktívak a hálón, akik a napon belüli árfolyammozgásokat lovagolják meg” – vélekedik Málits Gergely, az Equitas kereskedelmi igazgatója. Éppen ez az a cég, amely a közelmúltban új kommunikációs csatornát nyitott ügyfeleinek, és a Westel Mobil Rt.-vel valamint a Fornaxszal közösen sms szolgáltatást indított. Az új szolgáltatással a cégnél nem titkoltan két legyet szeretnének ütni egy csapásra: egyrészt a mostani, főleg day traderekből álló piacon minél nagyobb részesedést elérni, másrészt olyan rétegeket is megnyerni a tőzsdézésnek, amelyek eddig – éppen a technikai nehézségek, vagy a drága otthoni internet- és telefonköltségek miatt – ódzkodtak ettől.

Az Equitas derűlátása nem egyedüli a piacon, a többi résztvevő is azt várja az elkövetkezendő időszaktól, hogy – bár némi késéssel – beköszönt a várva várt bumm. “Azt reméljük, hogy hamarosan megduplázódik az internetes tőzsdézők száma” – mondja Kiss Levente, a Quaestor Értékpapír Rt. “témafelelőse”, aki abból az adatból indul ki, hogy a különböző gazdasági témájú internetes oldalaknak is 3-4 ezer látogatójuk van naponta, akik potenciális ügyfeleknek számítanak, ráadásul az internet terjedésével újabb és újabb rétegek “kapnak rá” a kereskedésnek erre a formájára.

ÁLDÁSOS VERSENY. A felfokozott várakozásokat tükrözi az is, hogy – legalábbis a pletykák szerint – az eddig a piacnak ettől a szegmensétől igencsak ódzkodó kereskedelmi bankok is hamarosan beindulnak. A pénzintézeti hátterű brókercégek közül eddig csak az IE-New York Broker “eBroker” nevű szolgáltatása, a Bank Austria Creditanstalt “caibon” honlapja és a nyáron belépő Raiffeisen kínálata közül választhattak a befektetők, de a hírek szerint egy hónapon belül az OTP Bank támaszt majd új versenyt, s a Magyar Külkereskedelmi Bank és további pénzintézetek is nagyon készülődnek. A mostani szereplők úgy tartják, hogy a versenytársak számának növekedése csak jót tesz a piacnak. A szélesebb körű reklámkampányok ugyanis nem csak az új jövevényekre, hanem az eddigi szolgáltatókra is felhívják a figyelmet, vagyis sikerülhet majd új befektetőket megnyerni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik