Magyarországon még nem jellemző sem az egységes, sem pedig a folyamat-alapú munkavégzés a több mint 3 ezer önkormányzati feladat és hatáskör ellátása során, ennek negatív következményeit mindannyian jól ismerjük. A szegedi önkormányzat az országban elsőként szánta rá magát a rendteremtésre. A cél: 2001 szeptemberétől a feladatok zömét egyablakos ügyintézés keretében, az internet lehetőségeinek kiaknázásával kívánják ellátni. Mindennek alapját természetesen informatikai fejlesztések adják, de sokkal többről van szó, mint hardverek és programok megvételéről. Olyan kezdeményezésről, amelyből a régió más önkormányzatai már most, a többi régió, s ezáltal pedig a közigazgatás egésze pedig a jövőben kamatoztathatnak. A szegedi önkormányzat ugyanis olyan modellt állított fel, amely némi adaptálást követően egységesen alkalmazható különböző településtípusok bármelyikének ügymenetében. A modell alapján az első lépés a folyamatok feltérképezése, ésszerűsítése, majd ezt követi az automatizálás. A projektet a Regionális Információtechnológiai Központ (RITeK) irányítja nem csak Szegeden, de Csongrád, Bács-Kiskun és Békés megye más településein is. A RITeK Rt. 65 százalékban – közvetett módon – a szegedi önkormányzat tulajdonában van, a maradék 35 százalékon pedig a Procont Kft., a Geoview Kft. és a Civis Management Kft. osztoznak. Azok az önkormányzatok, amelyek szintén adaptálni szeretnék a rendszert, tulajdonrészt szerezhetnek az rt.-ben. Drégelyi Zoltán, a RITeK Rt. igazgatóságának elnöke szerint módszertanuk az ország összes önkormányzatához eljuthatna, ha még négy regionális központ jönne létre. A közigazgatásnak az információs társadalomban szolgáltató jellegűvé kell válnia, vagyis egyre inkább közelítenie kell a vállalati szféra gondolkodásmódjához. Ez pedig az egyelőre igencsak hiányzó egységes szemlélet, egységes folyamatirányítás és informatikai háttér nélkül nem valósítható meg.
Szegeden a munka tavaly nyáron kezdődött, jelenleg az adatbázis normalizálása, az elektronikus adatok standardizálása folyik, miközben ezzel párhuzamosan végzik a szervezet átvilágítását és a szakemberképzést. Most a folyamatvezérlő rendszert tesztelik, s áprilisban már élesben is működik majd egy modul. Akkor már a lakosság is érezni fogja az eddig befektetett 360 millió forint hozadékát: a szociális ügyek követhetők és intézhetők lesznek az interneten, az igénylők meg tudják majd nézni, hogy ügyük kinél van és hol tart. Eddig több mint félszáz önkormányzat írt alá szándéknyilatkozatot, néhány helyen már meg is kezdődött az adatok elektronizálása, a standard adatbázis kiépítése. A kisebbek közül előrehaladottak a kapcsolatok a mórahalmi, a jánoshalmi és az algyői önkormányzatokkal, a nagyobbak közül pedig Gyula és Szarvas vásárolja meg a know-how-t és a rendszert. A gyulai önkormányzat már jelezte, hogy ők nem a szegedi menetrendet követik, ott elsőként az építési engedélyekkel kapcsolatos ügyeket kívánják internetesíteni.
A módszert – egy internet-protokoll alapú work-flow technológiát – a RITeK maga fejlesztette, méghozzá Linux operációs rendszerre. Drégelyi Zoltán szerint a megfelelő informatikai fejlesztésekkel akár 20 százalékkal is csökkenthető az alkalmazottak száma, miközben a folyamatok hatékonyabbá alakíthatók. Nem véletlen, hogy a rendszer iránt a vállalati szféra is érdeklődik. –