Az orosz Gazprom tárgyalásokat kezdett a Gaz de France, a német Ruhrgas és Wintershall, valamint az olasz ENI-hez tartozó Snam gáztársaságokkal – fő vásárlóival – arról, hogy konzorciális formában közösen építsenek meg egy Belarusszon, Lengyelországon és Szlovákián keresztül Nyugat-Európába haladó új gázvezetéket. A projekt fő célja az volna, hogy az évi 170 milliárd köbméteres orosz földgázexport egy része elkerülje Ukrajnát, ahol a jelenlegi egyetlen nyugat-európai vezeték illegális megcsapolása miatt évente 10 milliárd köbméter földgáz vész el az áthaladó mennyiségből. A problémát minden szinten megvitatták már, érdemi változás azonban nem történt, és az orosz fél láthatóan nem hisz többé az ukrán ígéreteknek.
A megbeszélések Párizsban tartott első fordulójáról csak annyi tájékoztatást adtak, hogy az öt vállalat közös munkacsoportot hoz létre a beruházás technikai, gazdasági és pénzügyi aspektusainak megvizsgálására. Kiszivárgott információk szerint a 600 kilométer hosszú vezeték megépítése 1 milliárd dollárba kerülne, kapacitása pedig évi 25-30 milliárd köbméter volna.
A társaságoknak azonban szembe kell nézniük egy politikai akadállyal, azzal nevezetesen, hogy Ukrajna és a vele szoros kapcsolatokat fenntartó Lengyelország között feszültség forrása lehet a tervezett projekt. Pozsonnyal ellentétben Varsó mindeddig nem egyezett bele abba, hogy a vezeték lengyel területen haladjon át – a szakasz hossza körülbelül 400 kilométer volna -, sőt Janusz Steinhoff gazdasági miniszter a minap leszögezte: nem kívánják ilyen módon sérteni az ukrán érdekeket. Jerzy Buzek kormányfő nem utasította el ilyen kategorikusan a lengyel részvételt, de az ukrán érdekek szem előtt tartását ő is fontosnak nevezte. Megfigyelők elképzelhetőnek tartják, hogy Varsó valójában csak saját alkupozícióját akarja erősíteni, azzal a céllal, hogy a vezeték minél hosszabb szakasza Lengyelországon keresztül húzódjon, mivel így a tranzitdíj is magasabb lenne. –