Gazdaság

MALÉV – Eladósorban

Októberben megkezdődhet a kormány által a múlt héten elfogadott stratégia szellemében a Malév Rt. magánosítása. Az elképzelések szerint az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. több szakaszban, részvényeladással és ezzel párhuzamosan tőkeemeléssel, stratégiai befektető bevonásával privatizálja majd a céget. A folyamat első szakaszában az ÁPV Rt. jelenleg 97 százalékos tulajdoni hányada legfeljebb 50 százalék plusz egy szavazat erejéig csökkenhet. A privatizáció második fázisában az állami tulajdoni rész tovább apadhat, a társaság 25 százalék plusz egy szavazatnyi részesedésének azonban tartósan állami kézben, 50 százalék plusz egy szavazatnyi részesedésének pedig nemzeti tulajdonban kell maradnia. Az ÁPV Rt. és szakmai tanácsadója, az ING Barings szeptember végére készítik el a többfordulós nemzetközi pályázat kiírását.

Szakértői vélemények szerint a Malév megvásárlására legesélyesebb a Swissair. Mindenesetre a kormány az ÁPV Rt.-től azt várja, hogy a légi közlekedésben jártas vállalkozásokat vonjon be a működtetésbe. Csak ilyen tőkeerős befektetők lennének képesek ugyanis a magyar légitársaságot egy globális légi szövetség tagjai közé emelni és végrehajtani a cég tőkebefektetéssel együtt járó privatizációját.

A Malév tulajdonosai között 1992-ben jelent meg az első külföldi szakmai befektető. Részvényeinek egy részét akkor az Alitalia szerezte meg. Az olasz légitársaságnak azonban – miután összeállt a KLM-mel – az Európai Bizottság döntése nyomán 1997-ben meg kellett válnia 35 százalékos részvénycsomagjától. Így a Malév ismét magyar tulajdonba került. Fejlődését jelenleg nehezíti, hogy megfelelő tőke hiányában nem tudja végrehajtani flottájának egyre időszerűbbé váló fejlesztését. –

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik