számos nagy projekt megvalósítása, bármennyire is szeretnénk. Állami támogatás nélkül a magyarországi Forma-1 sem lenne életképes. A “száguldó cirkusz” gyakorlatilag Európa nyugati felén is mindenütt kap valamit a versenyek színhelyéül szolgáló országok kormányzatától. A logika egyszerű: egy ilyen nagyszabású rendezvény mindig országos jelentőségű, a bevételek nagy része nem a versenyt szervező, a pályát üzemeltető cégeknél csapódik le. Így önmagában ezek vesztesége nemhogy valami működési rendellenességre utalna, de egyenesen törvényszerűnek is tekinthető. Magyarországon mindenesetre már évtizedes “vastörvény”, hogy az autóversenyt rendező cég folyamatosan veszteséges.
Csakhogy: támogatni lehet úgy is, hogy egy feneketlen hordóba öntjük a pénzt, illetve úgy is, hogy párhuzamosan áttekinthető viszonyokat teremtünk. Olyan modellt dolgozunk ki, amelyben mindenki jól tudja, hogy mivel kalkulálhat. Az osztrák modellben például a pálya tartományi tulajdonban van; ők gondoskodnak a létesítmény fenntartásáról és fejlesztéséről. Az üzemeltető cég pedig bérlőként jön be a képbe, ám e minőségében értelemszerűen a minél jobb, minél nyereségesebb hasznosításban érdekelt.
Persze a Lajtán túl valamivel könnyebb helyzetben van egy ilyen verseny lebonyolítója, hiszen a komoly fizetőképes kereslet miatt sokkal több jövedelmező szolgáltatást lehet “rátelepíteni” a Forma-1-re, mint nálunk.
A Forma-1 hazai kezelésével az a baj, hogy mind ez idáig a javulás jelei sem voltak érzékelhetőek. Nem igazán megnyugtató az sem, amikor a Hungaroring Rt. új vezetésének elképzeléseiből csak annyi kerül nyilvánosságra, hogy autós rendezvények mellett családi programokat is kínálnak majd a látogatóknak. Nehéz ugyanis elhinni, hogy érdemi bevételt hoznak majd a gyermekek számára majdan kínált gokartos programok, illetve a hölgyeket megcélzó divatbemutatók. Magyarországon egyelőre csak az első – igaz, csak a verseny idejére – hivatalosan kijelölt vigalmi negyed kecsegtet igazán jövedelmező járulékos szolgáltatással…
Egyelőre úgy fest a helyzet, hogy nemcsak a jól működő modell kialakítása várat magára, de még az olyan életképes tervekből is hiány van, amelyek megvalósítása révén az eddiginél lényegesen jobb hasznosítást lehetne felmutatni. –