Gazdaság

IDEGENFORGALOM – Hazai mozgolódás

Több mint 5 millió külföldi érkezett hozzánk az első negyedévben; a forgalom enyhén visszaesett. A német látogatók száma mintegy 30 százalékkal csökkent. A vendégéjszakák több mint kétharmadát az Európai Unióból érkezett vendégek töltötték el. Ugyanezen időszakban 2,3 millió magyar utazott külföldre; a jugoszláv és a szlovák határszakasz forgalma csökkent.

A fizetésimérleg-adatok szerint az idegenforgalomból március végéig az egy évvel azelőttinél 9 százalékkal magasabb, 634 millió euró bevétel származott. Az aktívum az első negyedévben 392 millió euró volt.

Az első három hónapban 778 ezer vendég mintegy 2 millió éjszakát töltött el a kereskedelmi szálláshelyeken. Közülük 433 ezer hazai látogató volt, azaz míg a külföldiek száma 3 százalékkal, addig a belföldieké 7 százalékkal emelkedett. Változatlanul a magasabb osztályú szállástípusokban érezhető a forgalom emelkedése. A szállodai szobakihasználtság visszaesett, a negyedév átlagában 34 százalékos volt. A kereskedelmi szálláshelyek a tavalyinál 9 százalékkal magasabb, csaknem 11 milliárd forintos díjbevételt értek el. A belföldi vendégek az előző évinél majdnem 20 százalékkal többet költöttek szállásdíjra.

A szálláshelyek üzemeltetésében részt vevő mintegy ezer vendéglátóhelyen 13 százalékkal magasabb bevételt sikerült realizálni március végéig. Az 5,8 milliárd forint étel-ital forgalom mellett a szálláshelyek még mintegy 4 milliárd forint egyéb bevételre is szert tettek. –

GONDA ÁGNES, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége Kommunikációs és Marketing bizottságának vezetője: “Mind a kiutazás, mind a beutazás terén jók az idén a turisztikai ágazat kilátásai, ám, hogy a jövőben is így legyen, komoly lépések megtétele szükséges. A magyar lakosságnak nagy az utazási kedve, kicsit javult a fizetőképes kereslet, a választék is megvan, s ha a gazdaság tovább erősödik, jó évre számíthatunk. A beutazások is kedvezően alakulnak. Lendületben van tehát a turizmus, de számos olyan visszásság akad, amelyek megtörhetik ezt a spontán trendet. Az úthálózat szűkös és elmaradott, a határon a többórás várakozás sem ritka. Az ország szemetes, Budapesten katasztrofális a parkolási helyzet, gyönyörű épületeink elhanyagoltak. A legfontosabb azonban az lenne, hogy Magyarország olyan egyedi, színvonalas turisztikai kínálattal, attrakciókkal – modern kifejezéssel élve “téma parkokkal” – is rendelkezzen, amelyekért érdemes idelátogatni. Ehhez központi akarat, koncepció, marketing kell.”

Ajánlott videó

Olvasói sztorik