Gazdaság

VÉGET ÉRT A KERESKEDELMI TÉVÉK PERE – A béke ára

A TV2 és az RTL Klub a TV3 reklámbevételeinek megszerzésével és az árak emelésével megkeresheti azt a pénzt, amibe a csatorna megvásárlása, vagyis az ellenük folyó per megszüntetése került.

Karikatúrájává vált a magyar jogszolgáltaitásnak a kereskedelmi televíziós frekvenciapályázat eredményének megsemmisítését célzó per. A két és fél évig tartó huzavona alatt a körülmények olyannyira megváltoztak, hogy a Legfelsőbb Bíróság aligha hozhatott volna megnyugtató ítéletet, hacsak a megoldást nem kínálják tálcán. A külső szemlélő igazságérzetét az elégítette volna ki, ha a bíróság megsemmisíti a pályázat eredményét, mert az elbírálás szabálytalan volt – ezt egy korábbi határozat ki is mondta. Ám a vesztes Írisz TV fő tulajdonosa, a Central European Media Enterprises (CME) anyagi helyzete időközben vészesen megromlott, s aligha tudott volna indulni egy újabb pályázaton.

KERÜLŐ ÚTON. Az Írisz TV által az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) mellé alperesnek ültetett TV2 és RTL Klub számára világossá vált, hogy nekik kell lépniük. A helyzetet már korábban megoldhatta volna, ha a TV2 fő tulajdonosa, a Scandinavian Broadcasting Systems (SBS) a tervek szerint fúzióra lép a CME-vel, hiszen ekkor az Írisz tulajdonosává válva visszavonhatta volna a keresetet. Ám mivel a kétes hírű cseh tévémogul, Vladimir Zelezny megfosztotta a CME-t kelet-európai tévébirodalmának gyöngyszemétől, a Nova TV-től (Figyelő, 1999/37. szám), s a fúzió meghiúsult, kerülő úton jutottak el a megoldáshoz. E szerint az SBS a fúzió felmondását rögzítő szerződésben kompenzációképpen egyebek mellett vállalta, hogy megveszi a CME magyarországi érdekeltségeit, azaz a TV3-at és az Írisz TV-t. Az SBS azonban nem kívánta egymaga finanszírozni a per befejezését, amelynek versenytársa, az RTL Klub lehetett volna az igazi vesztese, hiszen az Írisz szerint e társaság pályázatát nem lett volna szabad befogadnia az ORTT-nek. Mint az SBS sajtóközleményben tudatta, érvényes megállapodása van arról, hogy a 16 millió dollárért megszerzett TV3 felét továbbadja az RTL Klubnak, de nem az ár feléért, hanem 9 millió dollárért.

Az ügyletet nem Magyarországon kötötték, legalábbis sem Pintér Dezső, a TV2 elnöke, sem Dirk Gerkens, az RTL Klub vezérigazgató-helyettese nem vett részt a tranzakcióban, s nem is nyilatkozott a részletekről. A múlt szerdára kitűzött tárgyaláson mindenesetre a felperes Írisz TV visszavonta keresetét, ehhez az alperesek – az ORTT, az RTL Klub és a TV2 – hozzájárultak, perköltséget nem kértek, azt viszont igen, hogy a Legfelsőbb Bíróság az ügyben első és másodfokon hozott ítéleteket is helyezze hatályon kívül. Ezek közül a másodfokú ítélet volt veszélyes, az ugyanis kimondta, hogy az ORTT jogellenesen járt el a pályázat elbírálásánál. Igaz, a bíróság nem semmisítette meg a pályázat eredményét az ORTT helyett. A felülvizsgálatban az Írisz eredetileg éppen azt kérte, hogy ezt a Legfelsőbb Bíróság tegye meg, de hogy miként döntött volna a bíróság, azt már sosem tudhatjuk meg, mert a testület eleget tett a fel- és alperesek kérésének.

SIETŐSEN. Az új tulajdonos SBS egyébként már az ítélet előtt két nappal bezárta a TV3-at. Korábban ugyan arról volt szó, hogy tematikus csatornaként tovább működteti, ám – indokol most Pintér Dezső – időközben “sokat romlottak a TV3 anyagi kondíciói”. Üzletileg kétségtelenül rossz döntés volt, hogy a CME 1997 őszén százmillió forintos nagyságrendű összeget fizetett a TV3-at birtokló – s addigra közel egymilliárd forintos tartozást felhalmozó – Budapesti Kommunikációs Rt.-ért (ráadásul az adósság egy részét is átvállalta). A vételárat hivatalosan sosem közölték, de korabeli sajtóhírek szerint a könyvvizsgálók a névérték 20 százalékára értékelték a részvényeket; ennek mintegy háromszorosát fizették ki értük. Nemzetközi tapasztalatok szerint az országosnál jóval alacsonyabb lefedettség – a TV3-at az ország 40-45 százalékán lehetett fogni – behozhatatlan hátrányt jelent, ilyen csatorna általános programmal nem üzemeltethető gazdaságosan. A CME tehát túl sok pénzt ölt abba, hogy a per esetleges megnyeréséig jelen legyen a magyar piacon, ráadásul várakozása meghiúsult.

A TV3 vagyonán tartozik a Hűvösvölgyi út 64. szám alatti ingatlan, a Videovox Stúdió – amelyet szintén bezártak -, számos berendezés, valamint a CME által annak idején több mint 45 millió dollárért megvásárolt filmcsomag. A Figyelő információi szerint utóbbinak javát a TV2 hasznosíthatja majd. “A TV3 legnagyobb sikereit többnyire amerikai filmeknek köszönhette” – tudtuk meg Vörös Csillától, az AGB Hungary ügyvezető igazgatójától. Mint rámutatott, sikeres volt a Nap-kelte is, amely kábeles, illetve AM-Mikro terjesztésben a legnézettebb reggeli műsor volt, országosan pedig harmadik helyezést ért el. Összességében 1998 eleje óta tavaly nyárra 3 százalékról átlagosan 5 százalékra emelkedett a TV3 közönségrészesedése, ezt megszüntetéséig tartotta.

Ebből az 5 százalékból szeretnének minél többet meghódítani az országos kereskedelmi csatornák. Az RTL Klub saját célcsoportjában, a 18-49 éves korosztályban egész nap 36-37 százalékos, az esti főműsoridőben pedig 40 százalékos közönségarányt kíván elérni, megelőzve a TV2-t – mondta Gerkens. A TV2 az idén is tartani szeretné az RTL Klubbal szemben elért mintegy tízszázalékos előnyét a teljes népesség körében és a 18 éven felüli korosztályban – tudtuk meg Koperveisz Ágnes kutatási és markeningvezetőtől. A 18-49 közötti korosztályban ugyanolyan, vagy kissé jobb eredmény a célja, mint az RTL-nek.

TITKOK. A TV3 becslések szerint tavaly 1,2 és 1,4 milliárd forint közötti reklámbevételt ért el. Dirk Gerkens úgy látja, e bevétel 60-65 százaléka az RTL Klubhoz folyik majd be, ugyanis ez a csatorna a TV3-hoz hasonlóan fiatal közönséget vonz. Tavaly az RTL Klub reklámbevétele mintegy 13 milliárd forint volt – közölte Gerkens -, s összességében 32-35 milliárd forint lehetett a teljes televíziós reklámpiac. “A TV2-nél üzleti titokként kezelik a reklámbevételt” – szögezte le Sárosi István ügyfélkapcsolati igazgató. A Figyelő becslése szerint a TV2 reklámbevétele közel lehet versenytársáéhoz, mert a teljes lakosságot tekintve közönségaránya ugyan egész évben magasabb volt, ám a kereskedelmileg értékes 18-49 éves korosztályban, főműsoridőben (este hattól tízig) az év legnagyobb részében az RTL Klub vezetett. Sárosi a tavalyi televíziós reklámpiacot 31-32 milliárd forintra becsüli. Várakozásai szerint a teljes torta 15-20 százalékkal nőhet, s a TV2 bevételei is hasonló arányban fognak emelkedni.

“A bevételek bővülését segíti – mutatott rá Dirk Gerkens -, hogy korábban a TV3 igen komoly árengedményeket adott, leszorítva a többi csatorna árait is, s a bezárással ez a hatás megszűnik.” Független szakértők ennél élesebben fogalmaznak: szerintük ezentúl a két nagy csatorna diktálhatja az árakat a televíziós reklámpiacon.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik