Gazdaság

AUTÓGYÁRI SZÖVETSÉG – Beszerzések az interneten

Egy eleddig példa nélkül álló szövetségkötés nyomán a jövőben közös internetes vállalkozáson keresztül kívánja lebonyolítani beszerzéseit a három nagy amerikai autógyár, a General Motors (GM), a Ford és a – félig német – DaimlerChrysler. Tavaly novemberben a GM és a Ford még külön részleget hozott létre ilyen célra, a február közepén megkezdődött tárgyalásokon azonban igen gyorsan egyezség született a két vállalkozás összevonásáról és a DaimlerChrysler csatlakozásáról. Brian Kelly, a Ford elektronikus kereskedelemért felelős alelnöke indoklásul elmondta, hogy együtt nagyobb hatékonyságot érhetnek el, mint külön-külön.

Az új cég neve és tulajdonosi szerkezete egyelőre nem tisztázott, az viszont már bizonyos, hogy a világ legnagyobb internetes üzlete van megvalósulóban. A három gyártó együttesen évi 240 milliárd dollár értékű beszerzést intéz majd az interneten keresztül, az alkatrészek megrendelésétől az irodai eszközök vásárlásáig. A várható megtakarításokról még nincs hivatalos becslés, de a GM által tavaly beindított TradeXchange jóvoltából az autógyárnál 90 százalékkal csökkent a megrendelésekhez kapcsolódó adminisztrációs költség.

A vállalkozás nagy jövő előtt áll, mivel a felek ki akarják terjeszteni az együttműködést részint más autógyárakra, részint beszállítóikra, sőt elképzelhetőnek tartják azt is, hogy idővel más ágazatok szereplői is csatlakoznak. A három alapító beszállítói jelenleg évi 500 milliárd dollár összértékű beszerzést bonyolítanak le. A Renault és az általa részben tulajdonolt japán Nissan már jelezték belépési szándékukat, s minden valószínűség szerint beszállnak a GM és a Ford japán partnerei is, vagyis az Isuzu, a Subaru és a Suzuki, illetve a Mazda. A terv az, hogy körülbelül egy év után az internetes vállalkozás leválik, és önállóan a tőzsdére kerül, amit az elemzők máris lelkesen üdvözölnek. –

Ajánlott videó

Olvasói sztorik