Több mint 10 százalékkal, 27 euró fölé emelkedett a német BMW autógyár árfolyama a frankfurti tőzsdén annak a hírnek a hatására, hogy a Ford felvásárlási ajánlatot tett a vállalatra a részvények 48 százalékát birtokló Quandt-családnál. A befektetők lelkesedése némiképp megcsappant, amikor a család szóvivője bejelentette, hogy nem tárgyaltak a világ második legnagyobb autógyárával, a Ford részéről pedig szintén nem erősítették meg az információt.
A tőzsdét ezzel sem lehetett azonban meggyőzni. Elemzők szerint a BMW jelenlegi helyzete nehezen fenntartható, részint azért, mert a rohamosan konszolidáló nemzetközi autóiparban a kisebb szereplők egyre kevésbé versenyezhetnek a domináns cégekkel, részint pedig azért, mert a BMW-nél mindezt tetézi még a két évvel ezelőtt felvásárolt brit Rover gyengélkedése. A részleg – amelyet a német sajtó csak az “angol beteg” néven emleget – 1998-ban 1,87 milliárd márkás veszteséget produkált, tavaly pedig a várt javulás helyett 2,5 milliárd márkát meghaladó mínuszba került. Ily módon a BMW várhatóan csak nullszaldó körüli eredményt jelenthet 1999-re. A Rovernek tudható be az is, hogy a BMW-részvények árfolyama messze nem tükrözi az anyavállalat értékét. A felröppent hír szerint egyébként a Ford 50 eurót kínált egy részvényért, azaz a jelenlegi piaci árfolyam csaknem kétszeresét.
Az amerikai székhelyű autógyártó a napokban drámai bejelentést tett: európai termelésének rossz hatékonysága miatt 15 százalékkal csökkenti a kapacitásokat a kontinensen. Az európai részleg az 1999. évi 30 milliárd dolláros forgalom után mindössze 28 millió dollárnyi profitot produkált. A lépés komoly elbocsátásokat von maga után, s a társaság ebből reméli elérni a csoportszinten kitűzött évi 1 milliárd dolláros megtakarítás túlnyomó részét. –