Hivatalos vizsgálatot indított az Európai Bizottság az óév utolsó napjaiban annak tisztázására, vajon összhangban áll-e a közösségi szabályokkal az a 230 millió eurós regionális támogatás, amelyet a brit kormány kíván nyújtani a BMW-tulajdonban lévő Rover longbridge-i beruházásához. A tisztességes verseny szabályainak betartásán őrködő uniós tisztviselőknek ugyanis komoly kételyeik támadtak azzal kapcsolatban, vajon a támogatás valóban elengedhetetlen volt-e ahhoz, hogy a német autógyár ne Magyarországra helyezze át az 1,13 milliárd euró összértékű beruházást. A brit kormány ezzel a veszéllyel indokolta a nagyvonalú támogatást, amikor – eleget téve bejelentési kötelezettségének – tájékoztatta tervéről a brüsszeli versenyhivatalt.
Az autógyártó szektorra érvényes támogatási szabályok szerint az állami segélyben részesülő cégnek – jelen esetben a BMW-nek – kell meggyőzően bizonyítania, hogy a beruházás megvalósítására máshol valós alternatíva kínálkozott, és kizárólag a fogadó ország által nyújtott támogatás miatt tekintett el ettől a megoldástól.
Éppen ez az, amit az első információik és benyomásaik alapján az Európai Unió (EU) szakértői megkérdőjeleznek. Brüsszel ezen, úgynevezett “mobilitási feltételnek” való megfelelés mellett azt is górcső alá veszi, hogy a támogatás mértéke arányban áll-e a kezelendő regionális probléma súlyával. A bizottság szakértői a kérdés eldöntésére egy bonyolult költség-haszon számítási módszert alkalmaznak. Úgy tudni, az unió végrehajtó szerve ebből a szempontból sem találja teljesen helyénvalónak a segélykonstrukciót.
A német autógyártó cég 100 százalékos tulajdonában lévő Rover-csoportnak a szóban forgó, Birmingham melletti üzemében állítják elő az angol márka 200-as és 400-as modelljeit. A BMW jelentős tőkeinjekcióra készül az angliai városban, ahol a fenti két modell jelenlegi típusait felváltó új széria gyártását tervezi. A német autógyár korábban ígéretet tett arra, hogy a következő öt évben évi 15 milliárd eurós beruházási keretének egyharmadát a szigetországban fekteti be. Megvalósulása esetén a projekt 9 ezer munkahelyet mentene meg a Rover longbridge-i telephelyén. A csomag része egy 17,7 millió euró értékű képzési támogatás, amely már megkapta az Európai Bizottság jóváhagyását.
Az európai autógyártók lélegzetvisszafojtva figyelik, mi lesz a támogatási csomag sorsa. Az uniós döntés körülbelül 18 hónapot vehet igénybe. Elutasítás esetén a hasonló szubvenciókban reménykedő vállalatoknak a jövőben várhatóan sokkal nehezebb lesz bebizonyítaniuk, hogy jogosultak a támogatásra. Bár nincs két egyforma eset, rossz előjel: a bizottság éppen a napokban akadályozta meg, hogy a Fiat 16 millió euró segélyben részesüljön Mirafiori-üzeme számára, ahol új motorok gyártását tervezték. Brüsszel szerint a támogatás az érvényes követelmények egyikének sem felelt meg teljesen.