Gazdaság

INTERNETES SZOLGÁLTATÁSOK – Virtuális árvadászat

Ugyanaz a termék gyakran a legkülönbözőbb áron köszön vissza ránk jártunkban-keltünkben. A virtuális árvadászok fotelben ülve is megtalálják közülük a legolcsóbbat.

Ferenciék tavaly a nyakukba vették a várost, hogy elhasználódott vasalódeszkájuk helyett újat vegyenek. Találtak is egy megfelelőt a Pólus Centerben lévő Vasedénynél, de annyira bosszantotta őket a termék 14 ezer forintos ára, hogy otthagyták. Átszelvén a várost, a Gyáli úti Metro áruházban ismét ráakadtak a kiszemelt háztartási eszközre, ezúttal 7 ezerért. Nem haboztak, megvették, a családfő fejében pedig szöget ütött egy új szolgáltatás ötlete, egy olyan árnyilvántartó adatbázis létrehozása, amely lehetővé teszi a különféle helyeken fellelhető, de azonos termékek árának összehasonlítását.

A gondolatot hamarosan tett követte, Ferenczi Csaba üzlettársával, Baranyi Andrással három hónappal ezelőtt elindította internetes Price-info szolgáltatását, a múlt év közepén alapított Központi Árnyilvántartó Közös Vállalat (KÁKV) keretein belül. Ennek háttereként a Magyar Tudományos Akadémia Számítástechnikai és Automatizálási Kutató Intézete olyan virtuális árkatalógust feljesztett ki számukra, amely képes naprakész információkkal szolgálni a hazai piacon hozzáférhető termékekről, azok áráról, gyártóiról, forgalmazóiról.

Az ötlet persze nem teljesen új, hiszen a magyar piacon mintegy három évvel ezelőtt volt már egy hasonló próbálkozás. Az akkor – Németországból vásárolt licenc felhasználásával – közel egy évig működő árösszehasonlító cég azonban nem volt sikeres. Holott meghökkentő árkülönbségekkel akkoriban is gyakran szembesülhettek a vevők. Volt például olyan televízió – emlékszik vissza az egykori szolgáltató cég neve mellőzését kérő menedzsere -, amely Budapest két különböző pontján 170 illetve 380 ezer forintos áron várta vevőjét. Az apró sikerek dacára a hozzáértők szerint akkoriban azért nem lehetett virágzó a vállalkozás, mert a cég túl korán indult. Az internet előtti időkben például rendkívül körülményes volt az árak összegyűjtése, a potenciális felhasználói kört pedig jelentősen szűkítette, hogy az adatokhoz csak csak egy zárt láncon keresztül lehetett hozzáférni.

A szolgáltatás elindításába eddig több tízmillió forintot ölő KÁKV tulajdonosai azonban optimisták a Price-info életképességét illetően. Az internetes hozzáféréssel rendelkezők 700 ezer főre becsült táborának rohamos növekedése mellett saját előfizetőik számának ütemes emelkedése is derülátásra ad okot. A gyártók és kereskedők mintegy 240 ezres célcsoportjából eddig mintegy 2 ezret kerestek fel, ezek többsége rendkívül hasznosnak ítélte a szolgáltatást, s közülük egyelőre 220 előfizetőt sikerült gyűjteniük, potenciális adatszolgáltatókat és árvadászokat vegyesen. Ami persze rögtön rámutat a vállalkozás jelenlegi gyenge pontjára is, nevezetesen: az összehasonlítható termékek listája ma még korántsem teljes. Ezt a hiányosságot a tulajdonosok is elismerik, de egyúttal arra is felhívják a figyelmet, hogy már egy ilyen szűk adatbázissal is komoly eredményeket lehet elérni. Nemrégiben például egy épülőfélben lévő nagyméretű ház komplett tetőanyagának megvásárlásakor a megrendelő mintegy 700 ezer forintos megtakarítást ért el az árvadászat eredményeként az eredeti árajánlatban foglaltakhoz képest. A teljeskörűség hiányából fakadó problémákat azzal is ellensúlyozni tudják – mondja Ferenczi Csaba -, hogy külön megbízás esetén 48 órán belül képesek megtalálni a katalógusban nem szereplő termékek 10 legolcsóbb fellelési helyét. Kaptak már megbízást többek között olcsó atombombabiztos ajtó felkutatására is. A tulajdonosok reményei szerint egyébként a kiugró árkülönbségek egy-két éven belül eltűnnek a magyar piacról, nem utolsósorban az ő szolgáltatásuk árletörő hatásának köszönhetően. Arra számítanak, hogy a magas, helyenként 150 százalékos haszonkulccsal dolgozók végképp kikopnak a hazai kereskedelemből, s a 20-40 százalékos árrés válik jellemzővé.

Az egyelőre néhány fős vállalkozás ma már önfenntartó. A tervek szerint a jövő év folyamán az adatrögzítőkből és a szolgáltatást értékesítő ügynökökből álló alkalmazotti gárdát mintegy 100 főre duzzasztják, ami a költségeket ugyan megemeli, de reményeik szerint a naponta karbantartott adabázisban rejlő információk igen kelendők lesznek, nemcsak hasznosságuk, de olcsóságuk miatt is. A szolgáltatás díjának alacsonyan tartását ugyanis alapstratégiának tekintik. Ferenczi szerint a 74 ezer forintos éves alapdíj és a figyelt termékek számától függő 5-40 ezer forintos havi előfizetési díj eltörpül a nagyobb tételek vásárlásánál elérhető megtakarítás mellett, a termékek értékesítésében érdekeltek számára pedig a szokásos hiredetési tarifákhoz képest is rendkívül kedvező a megjelenés. A cégtulajdonosok – kihasználva a világháló adottságait – Price-info szolgáltatásukkal 2000 januárjától az Európai Uniót is megcélozzák. A tagországokban az itthonihoz hasonló helyi adatbázisok kiépítését tervezik franchise rendszerben, azokat első lépésben külön-külön a Magyarországon működővel kötnék össze, végül pedig (többnyelvűvé téve) teljesen átjárhatóvá tennék a rendszert.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik