Gazdaság

AZ ÉV LOGISZTIKAI MENEDZSERE – Megszállott szállítmányozó

Fülöp Zsoltot, a Trans-Sped céget nem egészen egy évtized alatt globális, logisztikai szolgáltatóvá fejlesztő debreceni vállalkozót választották az 1999. év logisztikai menedzserévé.

Egy alkalomal a Samsung ukrajnai vezetője keresett Magyarország keleti határvidékein teljes körű logisztikai szolgáltatást nyújtó céget, mert a nagy értékű árut az értékesítés előtt biztonságos környezetbe kívánta elhelyezni. Tájékozódása közben a Trans-Sped Kft.-hez is eljutott. Az ígéretes tárgyalások utáni vacsorán az árak is szóba kerültek, s a dél-koreai cég kijevi leányvállalatának vezetője nemcsak a 3 ezer négyzetméteres raktárterület bérleti díját szerette volna azonnal megtudni, hanem az összes költséget a rakodástól kezdve a vámkezelésig, mégpedig négyzetméterre vetítve. Ilyen igénnyel a magyar társaság még sohasem találkozott, a választ viszont azonnal meg kellett adni. A sarokba szorított Fülöp Zsolt, a cég társtulajdonos ügyvezető igazgatója rövid gondolkodás után – mint egy piros húsz-száz ulti terített redurchmarsot – kivágott egy árat, amelyet azután a tárgyaló fél 10-12 százalékkal lealkudott. Az így megkötött szerződés azonban nemcsak az adott üzlet szempontjából jelentett sokat a Trans-Spednek, de egyéb relációkban is referenciaként szolgált. A délkelet-ázsiaiak nem sokat tétováztak, a két-három órás tárgyalás után megszületett döntést követően vezetőjük azonnal elindította az árut Angliából, Hamburgból és Dél-Koreából, s pillanatok alatt felállt az ukrajnai terítőközpont. E történet is jól tükrözi, miként válhatott Fülöp Zsolt hivatalnokból egy nemzetközi porondon helyt álló magáncég alapítójává és motorjává.

LÁTVÁNYOS FEJLŐDÉS. Az ISO 9002 minőségbiztosítási tanúsítvánnyal rendelkező Trans-Sped Kft. 20 hektáros debreceni telephelyének eddig 25 százalékát építették be, s a szabad területek hasznosításánál a tervek szerint előnyt élveznek a logisztikai szolgáltatásokhoz kapcsolódó betelepülők, de ipari termelő cégek is helyet kaphatnak. A cég árbevétele az elmúlt nyolc év alatt 10,2 millióról 2,1 milliárd forintra, eredménye 1,2 millióról 106,6 millió forintra, vagyona 3,2 millióról 1,2 milliárd forintra emelkedett, s közben a vállalatcsoport túlnőtt a regionális méreteken. (Az évek során a tulajdonosok további öt kft.-t alapítottak, s azok immár közös holdinggá szerveződve működnek.)

“Koncepcionálisan gondolkodó vállalkozó, aki képes az operatív teendőket stratégiai összefüggésekben megjeleníteni, s ennek köszönhetően a kezdetben csak szállítmányozással foglalkozó cégét komplex logisztikai rendszerré fejlesztette” – jellemzi Fülöp Zsoltot Berács József egyetemi tanár, a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem marketing tanszékének vezetője.

Fülöp Zsolt eredetileg nem is saját vállalkozásban gondolkodott, hanem munkahelyén, a Volánnál szeretett volna elindítani egy intenzív fejlesztést, amihez külföldi befektetőt keresett, ám a fuvarozó társaság akkori vezetése erre alkalmatlannak bizonyult. Svájcba szakadt nagybátyja, Kékessy Dezső – aki szeptember óta Magyarország párizsi nagykövete – viszont úgy látta, rokonában minden együtt van ahhoz, hogy sikeres vállalkozó legyen, ezért felajánlotta: megteremti számára egy vállalkozás anyagi hátterét. “Nem mondhatom, hogy kapva kaptam az ötleten; nagybátyám végül azzal győzött meg, hogy ne rokoni támogatásként fogjam fel a segítségét, hanem semleges, objektív üzleti ajánlatként. Nekem van egy ötletem, amelynek megvalósítását ő hajlandó finanszírozni, mint egy nyereségre törekvő bank” – emlékszik vissza Fülöp Zsolt, akinek az induláshoz valóban szüksége volt a 3,5 millió forintos támogatásra, hiszen lakásán és kocsiján kívül semmilyen vagyonnal nem rendelkezett. A Volánnál már jó ideje önállóan dolgozott, megszerezte a szükséges tapasztalatokat, “csupán” a tőke és a biztatás kellett.

A nagybácsi nyilván azt is értékelte, hogy rokona sohasem költekezett, s már egész fiatalon kitűnt céltudatosságával. Fejébe vette például, hogy szüksége van egy motorkerékpárra, s – nyári kereseteit összerakosgatva – 17 évesen meg is valósította az álmát.

“Jó szervezőkészség, komplex látásmód, az emberekkel való megfelelő bánásmód és a várható tendenciák felismerése” – sorolja az üzletember azokat a tulajdonságokat, amelyek szerinte alkalmassá tesznek valakit egy cég vezetésére. Mint mondja, tudat alatt is a céggel való teendők “mocorognak” benne, ugyanakkor a Trans-Sped és érdekeltségei alkalmazásában álló több mint 350 munkatárs és a kiterjedt alvállalkozói kör iránti felelősség is motiválja. Voltak idők, amikor a fizetését sem vette ki, s külső segítséget – bankkölcsönt, üzlettársa pénzét – is igénybe kellett vennie, de azt sosem engedte meg, hogy a dolgozók ne kapják meg a bérüket. A cég egyes partnerek megkérdőjelezhető fizetési morálja miatt került néhányszor gödörbe. Ennek kivédése érdekében ma már a számítógépes rendszerük limitet szab a tartozásnak, s amennyiben valamelyik megbízó azt eléri, a komputer jelez, s nem engedi, hogy az üzletkötők rendelést vegyenek fel tőle.

JÓ CSAPATBAN.”Versenyelőnyt jelent számunkra a Trans-Speddel való stratégiai kapcsolatunk” – állítja Bálint Tibor, az Egri Dohánygyár Kft. logisztikai és beszerzési vezetője. Szerinte a cégvezető egy jó kedélyű társaságot kovácsolt össze, s ez sokat elárul. Mint mondja, Fülöp Zsolt időben és nagyon jól érzett rá a lehetőségekre, pedig azokra sokan csak most kezdenek felfigyelni.

“Megtalálta a megfelelő munkatársakat, s megteremtett egy menedzsmentet – nem maga alá, hanem maga mellé. Döntési joggal ruházta fel őket, ami azért fontos, mert a középvállalkozásoknak éppen az a fő rákfenéjük, hogy a tulajdonosok csak magukban bíznak” – jellemzi a vállalkozót Ruszkabányai György, a Hajdú-Bihar Megyei Ipari és Kereskedelmi Kamara elnöke, aki alkotó embernek, gyarapítónak tartja az okleveles logisztikai menedzsert. Nagyra értékeli, hogy a Trans-Sped ügyvezető igazgatója folyamatosan képzi magát, jól ötvözi a gyakorlatot az elmélettel. A kamarai elnök számára az sem elhanyagolható, hogy Fülöp Zsolt a tisztesség megtartása mellett képes a cégét állandóan bővíteni.

A debreceni vállalkozó hitvallásából kiderül, hogy nem rabja a pénznek: “A pénz, akár a lapát vagy a kapa, csupán eszköz; nem gyűjtöm, hanem más eszközöket veszek rajta.”

FÜLÖP ZSOLT 42 éves, az érettségi után a MÁV-nál helyezkedett el adminisztrátorként, majd a Borsod Volán Vállalatnál dolgozott. Ezt követően tizenkét éven át a Hajdú Volán alkalmazásában állt, ahol kirendeltség-vezetői, később nemzetközi előadói, végül nemzetközi irodavezetői munkakört töltött be.

1990-től a debreceni székhelyű Trans-Sped Logisztikai Szolgáltató Központ Kft. ügyvezető igazgatója és társtulajdonosa. Vezetése alatt a főleg szállítmányozással, raktározással, vámügyintézéssel foglalkozó cég mára országos szállítmányozói hálózattal és korszerű logisztikai központtal rendelkező társasággá fejlődött, amely az alvállalkozói körrel együtt mintegy 150 kamiont mozgat. Debrecenen kívül jelenleg Budapesten, Miskolcon, Nyíregyházán, Pécsett és Nagyváradon működik irodája.

Fülöp Zsolt egy 16 és egy 13 éves fiú apja. Elmondása szerint a család támogatása nélkül nem ért volna el ilyen eredményt. Pedagógus felesége hozzá hasonló megszállottsággal végzi a munkáját; meglehet, tudat alatt ez is befolyásolta a választásban.

A Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság a tagjai és a magyar logisztikai társadalom széles körében végzett közvélemény-kutatás alapján Fülöp Zsoltot választotta az 1999. év logisztikai menedzserévé.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik