Gazdaság

VITA AZ E-BUSINESS JÖVŐJÉRŐL – Hullámtörés

Az e-business divathulláma a Gartner Group szerint két éven belül eléri csúcspontját.

Sok mindenre nem alkalmas az elektronikus üzletvitel, számos gondot nem old meg, s ezt hamarosan be fogják látni a gazdasági szereplők is – kommentálja a Gartner Group által készített e-business életgörbét (lásd az ábrát) Kornai Gábor, az amerikai IT-tanácsadó és elemző cég magyarországi képviseletének vezetője. A Gartner Group elemzésének ugyanis az az alaptétele, hogy miként minden divat elmúlik, az elektronikus üzletelésbe vetett túlzó és indokolatlan illúziók is szertefoszlanak, s helyét az internet józan, a valódi lehetőségeket figyelembe vevő üzleti kiaknázása veszi át. A csalódás időpontját az elemzők igen korai időpontra, 2001-re prognosztizálják, az e-business “végét”, vagyis a hagyományos üzleti tevékenységbe való beágyazódását, teljesen mindennapossá válását valamikor 2006 és 2008 közé. Akkorra ugyanis minden üzlet valamilyen módon e-business lesz.

Alexander Drobik, a Gartner alelnöke a hamarosan bekövetkező üzleti kudarcokat nem annak tudja be, hogy az elektronikus irányba való fordulás alapvetően elhibázott ötlet lenne, hanem annak, hogy nem megfelelő üzleti modellben, hibás stratégiával és implementációval próbálnak hasznot húzni a behálózottságból.

Biztos jövedelmezőséget az internetre való csatlakozás akkor fog hozni, ha a webes alkalmazásokat integrálják a vállalati működés minden területével. Ez annyit tesz, hogy nem elég ha egy cég webhelyet hoz létre, amelyen át kommunikál vagy akár kereskedik, hanem mindezt össze kell kötnie a vállalaton belüli és a partnerekkel való intranetes kapcsolattartással (extranettel), az ügyfelek önkiszolgáló webes rendszerével, a vállalatirányítási rendszerrel, illetve különböző “adatbányászati” megoldásokkal – hogy az internet “gyémántjának” csupán néhány oldalát csillogtassuk itt meg. Addig azonban a netből hasznot húzni kívánó próbálkozások háromnegyede kudarcot fog vallani. Ebből a szempontból teljesen mindegy, hogy a technológiailag agresszív cégekről (a kifejezetten online jelenlétre alakultakról) van-e szó, vagy azokról, amelyek sokkal konzervatívabban közelednek az internethez, s minden kockázatot megpróbálnak kikerülni (ezek a hagyományos vállalatok, a “téglák”). Az eddig vázoltakból kikövetkeztethető, hogy a Gartner Group szerint a sikeres üzlet kulcsa a kevert stratégia, hangzatos szakkifejezéssel a brick-and-click (tégla és klikkelés) keverék megalkotása. Drobik ugyanakkor optimista: hosszú távon arra számít, hogy a cégek tanulni fognak más szervezetektől, olyanoktól, amelyek több időt hagytak maguknak az átállásra. Az első esztendő, amely a brick-and-click cégek megjelenését hozza magával, a 2004-es lesz, attól fogva lehet majd “valódi elektronikus üzletvitelről” beszélni.

Szekfű Balázs, a Carnation Consulting igazgatója szerint nem vehető komolyan, hogy a Gartner-szakértők évszámokat rendelnek az egyes eseményekhez, mivel eddig minden, az internetre vonatkozó becslés alálőtt a valódi trendnek. Hogy minden divat elmúlik, abban nincs semmi meglepő, s kétségtelen, hogy számos próbálkozás kudarcba fullad, hiszen az internet kiaknázására ma már nehéz jó márkastratégiát kialakítani. “Megfigyelhető ugyanis az a folyamat – mondja Szekfű Balázs, ezzel is ellenkezve a Gartner Group megállapításaival -, hogy második generációs brandek már nincsenek az elektronikus kereskedelmi piacon. Az olyan jól menő cégek, mint az Amazon.com vagy az America Online oligopol helyzetbe hozták magukat, nem lehet a pozíciójuktól megfosztani őket.” Ezzel szemben a Gartner Group szakértői úgy látják, hogy jól kiépített üzleti stratégiával a semmiből is az élre lehet törni. Európában és Magyarországon az internetes cégek még nagyon alulértékeltek, így itt a “befektetők kijózanodását” ellenkező előjellel kell értelmezni. A Carnation, e száz százalékban magyar tulajdonú internetes tanácsadó cég vezetője úgy látja, hogy akik itthon próbálnak meg beszállni az elektronikus kereskedelembe, csak akkor számíthatnak sikerre, ha globális piacon nyújtják szolgáltatásaikat, nem pedig csak a magyar relációban.

Akárcsak az előző becslést, az európai e-business irányára vonatkozó prognózisát is a november elejei Szimpózium ’99-en adta közre a Gartner Group. Eszerint az idén az internethasználat kontinensünkön 70 százalékkal növekszik, s az előfizetések száma átlépi majd a 60 milliót. Ezzel ugyan nem érjük utol az Egyesült Államokat, de a fejlődés dinamikája nagyobb lesz, mint a tengerentúlon.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik