Gazdaság

A HILLTOP NESZMÉLY TÁRSTULAJDONOSA – Angol szájíz szerint

Keresztury Éva egy véletlennek köszönhetően fogott önálló vállalkozásba, s ma társtulajdonosa és egyik vezetője a hazai borpiac jelentős szereplőjének számító Hilltop Neszmély Rt.-nek.

Indulásakor egy lakás személyzeti szobája volt a “székhelye” annak a cégnek, amely Hilltop Neszmély Rt. néven az idén körülbelül 9 millió palack bort értékesít Nagy-Britanniában. Ezzel a négy magyar magánszemély kezében lévő társaság Európa egyik legnagyobb és legigényesebb borpiacán 1,5 százalékos részesedéssel dicsekedhet.

A cég fő tulajdonosa, kereskedelmi igazgatója és szőlőfelvásárlója Keresztury Éva, aki tízenegynéhány évvel ezelőtt külkereskedőként került kapcsolatba a borászattal. A mára borász körökben is elismert szakember nem tudatos döntés eredményeként kezdett önálló vállalkozásba. 1990 elején az Ágker Kft. londoni üzletkötőjeként borértékesítőként dolgozott, amikor egy általa összehozott üzlet meghiúsulni látszott. Sem a termelő, sem a kereskedő cég nem merte vállalni egy tétel palackozását, holott az árura már volt egy jó hírű angol vevő. Keresztury Éva ekkor barátai rábeszélésére és édesapja segítségével önállóan, bankhitelből vágott bele a már-már kútba eső üzletbe. Pedig – mint elmondta – számára semmi sem volt természetesebb, mint bérért, alkalmazottként dolgozni.

A sikeres ügylet nyereségéből indították el a céget, amely 1998-ig Interconsult néven működött, hiszen korábban – londoni kiküldöttként, bankárként dolgozó – férjével tanácsadó cég alapítására gondoltak. A már meglévő vállalkozás azonban kapóra jött, ezt használták borászati kereskedelmi tevékenységük keretéül.

A közgazdász végzettségű cégvezető borászati ismeretei nagy részét az Ágker angol vevőitől és magyar borászoktól szerezte még a nyolcvanas években, amikor a vevőkkel együtt kóstolták végig a magyar kínálatot.

A vállalkozást az Ágkertől kivált kolléganőjével vitték tovább, s keresztelték át Hilltop Neszmélyre. A működés színhelye egy darabig egyikük lakásának személyzeti szobája volt. Ekkor még kizárólag borok felvásárlásával, palackozásával és exportjával foglalkoztak, amihez a vevőiktől és a borászoktól elsajátított szakismereten kívül, határozott marketingstratégiára is szükség volt.

ÁRRAL SZEMBEN. Ez utóbbi kialakításában sokat segített az Angliában töltött idő, hiszen ismerték az angolok gondolkodásmódját, borral szembeni várakozásait, és föl tudták mérni a magyar borok ottani piaci helyzetét, megítélését is. Ami – ellentétben az itthoni illúziókkal – egyáltalán nem volt jó. A magyar borászat abban az időben nem volt képes igényesen elkészített, az évjárati különbségektől eltekintve állandó magas minőségű, a divatirányzatokkal lépést tartó borokkal piacra lépni. Éppen ezért magyar borok csak a legolcsóbb kategóriában fordultak elő, megítélésük ennek megfelelően rossz volt. Keresztury Éváék úgy döntöttek, hogy marketingmunkájukban nem a borok magyar jellegére, hanem modernségére helyezik a hangsúlyt. Ezt – amikor egy-két év múlva saját termelésbe fogtak – a korszerű technikán és technológián kívül egy ausztrál borász alkalmazásával is igyekeztek hitelesebbé tenni. (Nagy-Britanniában az ausztrál borok igen magas presztízsűek.) Sikerüket és boraik mai elismertségét az is jelzi, hogy erre már nincs szükség, 1994 óta kizárólag magyar borászok készítik a neszmélyi Hilltop borokat. Időközben – 1993 decemberében – első jelentős bankhitelükből a borászkodás és a borturizmus céljára egyaránt alkalmas létesítményhez jutottak: a termelőszövetkezetből kiváló tagoktól megvásárolták az egykori neszmélyi szövetkezeti pincét. Céljuk, hogy olyan bort állítsanak elő, amilyent a piac keres, mindezt magas minőségben, úgy hogy a termőhelyből és a fajtából adódó jellegzetességek megmaradjanak.

Erre a feladatra megfelelő szakembert találtak a társaság résztulajdonos főborásza, Kamocsay Ákos személyében, akire már az Ágker angol vevői is felfigyeltek; személye a minőségi, korszerű borkészítés garanciája számukra. Márpedig a borkereskedelemben a hitelességnek döntő szerep jut, a termék hosszú távú kapcsolatot igényel a termelő és a vásárló között. Keresztury Éva elmondta, azért is döntöttek a fent leírt marketingstratégia mellett, mert a magyar borok imázsának általános javítását nem tudták vállalni, arra szerinte csak egy jól átgondolt, és tapasztalt cég által megtervezett országmarketing program lenne alkalmas. De az is csak akkor, ha valóban az angolok igényeinek megfelelő borok jelennének meg a piacon.

Keresztury Éva szerint cégük sikerének titka, hogy a négy tulajdonos más-más szakképzettségű, eltérő mentalitású ember, akik azonban a cég filozófiáját mindannyian magukénak vallják, így közös célért dolgozva kiegészítik, segítik egymás munkáját. A már említett Kamocsay Ákoson kívül a cég másik fő tulajdonosa Török Imre, Keresztury Éva férje, aki a beruházási tevékenységet, a finanszírozást, valamint – 1995-től – a hazai marketing irányítója,. Negyedik társuk Storcz Judit, az egykori Ágkeres kolléganő, jelenleg a cég vezérigazgatója és a nagy lendülettel folyó szőlőtelepítés motorja. Keresztury Éva szerint társaságuk abban is különleges Magyarországon, hogy nemzetközi tőkeháttér nélkül, a fenti tulajdonosi és irányítási struktúrában sikert tudott felmutatni. Ehhez bizonyára szükség volt arra is, hogy a tulajdonos-vezetők mindegyike rajongjon a munkájáért, többé-kevésbé hobbinak tekintve azt.

MAGYAR TŐKÉVEL. Keresztury Éva a borkóstolás mellett szívesen foglalkozna főzéssel, síeléssel, fényképezéssel, ám ezekre – különösen szüreti időszakban – ritkán jut ideje. Három gyermekük közül a legfiatalabb, a 22 éves fiú jelenleg a neszmélyi birtokon lévő hotelt és éttermet vezeti, s élénken érdeklődik a borászat iránt is. Bátyja banki szoftverfejlesztő, a legidősebb (leány)gyermek pedig egy budapesti angol ügyvédi iroda munkatársa, így minden esély megvan a sikeres folytatásra.

KERESZTURY ÉVA 1975-ben végzett a Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetemen. Öt évig a Magyar Külkereskedelmi Banknál dolgozott, majd 1981-től 1986-ig a Konzumex élelmiszerosztályát vezette.

1986-ban követte férjét Angliába, aki ott bankárként tevékenykedett. 1988-tól az Ágkernél, az állami gazdaságok külkereskedelmi cégénél foglalkozott borexporttal.

Három társával 1990-ben alapította meg borok angliai exportjával foglalkozó saját vállalkozását, Interconsult néven. Az időközben Hilltop Neszmély Rt.-re keresztelt cégnél jelenleg a kereskedelmi és szőlőfelvásárlási feladatok tartoznak hozzá.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik