Gazdaság

VÁLTÁS A DÉLHÚS RT. ÉLÉN – Polgármesteri székcsere

A húsipari válság hatására távozott a Délhús Rt.-től a korábbi elnök-vezérigazgató. A cégvezetést ügyvivői jelleggel Páva Zsolt, Pécs korábbi polgármestere látja el.

Megviselték a sorozatos kudarcok az ed-digi elnök-vezérigazgatót, nem tudott úrrá lenni a piaci zavarokon, nem érezte jól magát e számára idegen élelmiszer-ipari ágazatban. Ezzel indokolja Gerold Pankl, a cég osztrák főrészvényese azt, hogy a Délhús Rt. tulajdonosai szeptember elsejével közös megegyezéssel megszüntették Zentai László elnök-vezérigazgató munkaviszonyát.

A tulajdonosi testület egyúttal úgy határozott, hogy a jövőben nem kísérleteznek külső emberekkel, az első számú vezetőt is a “házon belüli” szakemberek közül választják ki az év végéig. Addig a cég képviseletét, ügyvivői jelleggel Páva Zsolt eddigi humánpolitikai igazgató látja el. A történet érdekessége, hogy Páva a rendszerváltást követően Pécs város alpolgármestere, majd az előző önkormányzati ciklusban négy éven át polgármestere volt. Nyolc évi városházi munka után úgy döntött, nem jelölteti magát újra. “Először is szeretnék egy félreértést tisztázni – mondja Páva Zsolt -, csak átmeneti jelleggel bíztak meg a cég vezetésével. A pályázati úton kinevezett új vezérigazgató a tulajdonosok elképzelése szerint 2000 januárjában áll majd munkába. A másik, hogy egyáltalán nem érzem magam ejtőernyősnek, mint azt sokan gondolják rólam. Mielőtt politikai pályára léptem, ennél a cégnél dolgoztam. Amikor úgy döntöttem 1998-ban, hogy nem indulok a polgármesterségért, felajánlottak egy állást a cég vezetői. Ezt elfogadtam, s mint humánpolitikai igazgató kezdtem el dolgozni, az elmúlt év őszétől.”

Beszámolója szerint egy teljesen új környezetbe kellett visszailleszkednie. Az évek során az egykori állami vállalatot privatizálták, s a cég technikailag is sokat fejlődött.

“Az első félévben azután a társaság nem érte el az év elején tervezett bevételeket” – folytatja Páva. A magyar húsipart az elmúlt egy esztendőben a túltermelési válság, a konkurenciaharc, a felvásárlási árak körül kialakult anomáliák jellemezték. A belföldi gondokat tetézte, hogy az elmúlt év nyarán az orosz export a nullára esett vissza, s az árharc rendkívüli módon felerősödött a húsipari cégek között. A koszovói háború is gondokat okozott, mert akadozva és csak nagy kerülővel juttathatták el árujukat délszláv partnereikhez. Jelentős raktárkészleteik halmozódtak fel.

A pécsi székhelyű húsipari cég a piaci helyzet miatt az első félévben negatív eredményt kényszerült elkönyvelni. Az exporttámogatás hatására az olasz, a német, a spanyol és a dél-koreai kivitelük nőtt ugyan, de ez már csak a második félév eredményeit javíthatja valamelyest, mostanra pedig már a belső piac is lassan elmozdult a mélypontról. Az elszenvedett veszteségek csökkentésére jelentős költségmegtakarító intézkedéseket vezettek be. Változtatásokat vezetnek be a receptúrákban is, ez azonban nem mehet a minőség rovására. Számításaik szerint mindezzel akár 30 százalékos megtakarítást érhetnek el. A költségcsökkentés mellett szükség volt hatékonyabb piaci magatartás kialakítására. Ennek része a Dáridó című tévéműsorral közösen indított új reklámkampány is. “Az apró sikerekért is keményen meg kell dolgozni” – állítja Páva Zsolt.

“Hogy mit hoz a jövő, még nem tudom. Az elkövetkező négy hónapban szerzett tapasztalatok is sokat számítanak majd a mérlegelésnél. Lehet, hogy megköszönöm a megtisztelő lehetőséget, de az is lehet, hogy megpályázom a vezérigazgatói állást.” –

Ajánlott videó

Olvasói sztorik