Gazdaság

NISSAN PRIMERA KONTRA TOYOTA AVENSIS – Angolos japánok

A Nissan Primera és a Toyota Avensis láttán érthetően mindenki "japán" márkákra gondol, pedig mindkettő ma már legalább annyira európai, mint japán, hiszen egy másik szigeten, Angliában készülnek.

Kihelyezett gyártással spórolja meg a nyolcivanas évektől az uniós beviteli vámokat, és szállítási többletköltségeket a Nissan és a Toyota is – ahogyan az az amerikai piacon évtizedekkel ezelőtt bevált. A globalizáció jegyében ma már a Nissan Micra és a Primera (Sunderlandben), illetve a Toyota Avensis (Burnestonban) is az autóipar (egyik) őshazájában, Angliában készül. A sunderlandi Primera-gyártást egyelőre az sem érinti, hogy a Nissant is elérte a fúziós hullám, március végén állt össze a Renault-val.

Az elődjénél 92 milliméterrel hosszabb harmadik generációs Nissan Primera formatervét az angliai Cranfieldben alkották meg, a kocsit nem kevesebb mint 600 ponton újítottak meg a mérnökök. A piaci bevezetése csak szeptembertől várható itthon, s azután évi 800-1000 darabot szeretnének eladni belőle. A Primera 1,8 Elegance jelenlegi – még csak kalkulált – listaára 5,35 millió forint, ami csábítónak tűnhet, mert szinte az összes létező extrát magában foglalja: az ABS-től az automata légkondicionálóig, a fékasszisztenstől az ülésfűtésig (mindazt ami a jelenlegi Primera Fullban megtalálható). A Nissan csodafegyvere a hazai márkapiaci versenyben az az ötéves teljes körű garancia, aminek utolsó két évét a Summit “saját zsebből” állja, ismerve a minimális meghibásodási esetet. A Primera piaci részesedése így az eddigi 5-6 százalékról, bővülő piacon 6-7 százalékra emelkedne. A magyarországi importőr – a Summit Motors Hungary – a felső-középkategóriás kocsival nem titkoltan az egész “D” szegmenssel akar birokra kelni, bár nem vitás, hogy elsősorban az Avensisszel kell megvívnia.

Toyota Avensis 2,0 linea sol 5,71 millió forintos alapára több mint a Priemeráé, de nem szabad elfelejteni, hogy ennyiért a nagyobb, kétliteres motor és gazdag alapfelszerelés jár. (Az importőr Toyota Motor Hungary a tesztben szereplő 1,8 literest ugyanis nem forgalmazza Magyarországon, helyette a kétliterest ajánlja.) Az Avensist négy felszerelési csomaggal kínálják itthon.

Az új Toyota Avensist 1998 februárjában vezették be Európában, egyidejűleg Magyarországon is. A következő generációs Avensisig – sőt még a “ráncfelvarrásig” is – tehát még évek telhetnek el, ami a mai vásárlóknak előny az értékállóság terén. Az Avensis a népszerű, s három generációt megélt Carina sorozatot váltotta fel. Piaci részesedése Magyarországon 7,8 százalék.

Az Auto Bild című német szaklap tesztje kiemeli az Avensis linea sol változatban széria felszerelésként adott fej légzsák előnyeit. Az Avensis olyan jól gazdálkodik a térrel, hogy azt már egyenesen művészinek értékeli az Auto Bild.

A szintén tágas Primera a kettős gyújtásának, változó vezérlésének köszönhetően a 2400-4800 fordulattartományban adja le a nyomatéka 97 százalékát. A hi-tech motor fogyasztása azonban nem különlegesen jó: 9,2 liter száz kilométerenként, és az utastérben is hallhatóan “morgós”, ami kevéssé dicséretes az értékelés szerint. A fékasszisztens segítségével viszont azonban fékútja rövidebb, mint a Toyotáé. –

Ajánlott videó

Olvasói sztorik