Gazdaság

MINŐSÉGDÍJAS SZOLGÁLTATÓ – Teljesítménytükör

Szolgáltatási minőségdíjat nyert a Matáv az AAM Vezetői Informatikai Tanácsadó Kft.-vel közösen egy 1998-as pályázaton.

Shoji Shiba japán professzor, valamint az International Institute for Applied Systems Analysis (IIASA) közös alapítványa immáron tizedik éve írja ki pályázatát a minőség fejlesztésében és terjesztésében eredményes munkát végző vállalatok, csoportok és egyének számára. Shiba professzor 1987 óta tevékenykedik Magyarországon, munkacsoportjával az ipar egészére kidolgozott rendszerszemléletű minőségfejlesztési kutatásokat végez, s mindennek legfőbb hatása a minőség ügyének központba állítása. Nevéhez fűződik a Total Quality Management (TQM) elnevezésű átfogó minőségvezetési rendszer magyar sajátosságokra alkalmazott programja, valamint az ISO 9000-es szabványsorozat bevezetésének előkészítése.

A Matáv minőségi fejlesztéseiben a technikai, technológiai invesztíciókra tízmilliárdokat, míg a minőségügyi menedzsmentre több százmillió forintot fordít évente. Tavaly márciusban az AAM-mel közösen indította meg azt a projektet, amely megalapozta a sikeresnek bizonyult pályázatot. A kft. 1994-ben alakult, ma 85 alkalmazottal a legnagyobb hazai informatikai tanácsadó cég, amely főként folyamatszervezéssel, informatikai rendszertervezéssel és kiválasztással foglalkozik.

A Matáv logisztikai területén a kiegyensúlyozott teljesítménymérő rendszer kidolgozását a Balanced Scorecard modell (BSC) felhasználásával végezték el. Ez a modell négy szempont alapján elemzi egy szervezet stratégiai céljait és rendel hozzájuk teljesítménymutatókat (lásd külön anyagunkat). A pályázat a projekt eredményeit és tapasztalatait összegezve azt vizsgálta, miként járul hozzá a kidolgozott teljesítménymérési rendszer a Matáv minőségpolitikájának megvalósulásához. A legfontosabb tanulsága, hogy a logisztikai igazgatóság információs és fizikai erőforrások kezelésével a Matáv belső szolgáltatójaként belső ügyfeleket szolgál ki, akiknek elégedettsége lényegesen befolyásolja a Matávról a lakosságban és az üzleti ügyfelekben kialakult képet. A belső működés kiválósága ilyen értelemben kihat a külső működésre, ami a felhasználókat érinti. Ennek érdekében a folyamatos kommunikáció során a cég legkisebb egységéig eljutva fel kell mérni, majd világosan definiálni az elvárásokat.

Az IIASA-Shiba díj elnyerésével a Matáv egyúttal felvételt nyert a ma 60 tagú hazai minőségi klubba. A BSC modell elemei megfeleltethetők a minőségügyi elvárásoknak, így a European Foundation for Quality Management (EFQM) modellnek is. Ez a modell kilenc kritériumot állít fel, és segítségükkel azt elemzi, hogy a szervezet hogyan és milyen tevékenységen keresztül, mely területeken érte el eredményeit.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik