Gazdaság

DAIMLERCHRYSLER-NISSAN – Házasság lefújva

Bár Jürgen Schrempp részéről nem lett volna kis dobás a világ első igazán globális autógyárának elnökévé előlépni, a Nissan-ügylettől még a DaimlerChrysler ambícióhiányban nem szenvedő elnöke is visszarettent. Ígéretesnek induló tárgyalások után a két fél végül úgy döntött, hogy a német-amerikai cég nem szerez tulajdont igencsak gyengélkedő japán riválisában. A Nissan számára most a Renault tűnik komoly kérőnek.

Három hónapja folytak a tárgyalások a felek között, s bár a hivatalos tájékoztatás meglehetősen szűkszavú volt, annyi kiderült, hogy két lehetőség van napirenden: a DaimlerChrysler vagy megvesszi a Nissannak a Nissan Diesel haszongépjármű-gyártó cégben birtokolt 40 százalékos tulajdonrészét, vagy pedig – és ez látszott valószínűbbnek – 30 és 40 százalék közti érdekeltséget szerez a második legnagyobb japán autógyár egészében. A házasság hosszú távon mindkét fél számára kifizetődő lehetett volna. A Daimler-Benz és a Chrysler tavaly májusi fúziójával létrejött, a világ autóipari rangsorában jelenleg ötödik helyen álló DaimlerChrysler egy csapásra megerősítette volna jelenlétét a japán, s tágabb értelemben az ázsiai piacon – ahol riválisai (a General Motors, a Ford, a Volkswagen, a Toyota) egyaránt megelőzik -, miközben a fúzió komoly megtakarításokat is ígért. Ennél többet nyert volna a Nissan, hozzájutva a működése javításához nélkülözhetetlen, ám a cég pénzügyi állapota, illetve a japán bankszektor szanálása miatt pillanatnyilag elérhetetlen tőkeforrásokhoz.

Az ügylet meghiúsulásának végül épp a Nissan megroggyant pénz-ügyi helyzete volt a fő oka. A vállalat adósságállományát 4300 milliárd jenre (36 milliárd dollárra) becsülik – beszámítva a hivatalos kimutatásból nagy valószínűséggel kimaradt tartozásokat is -, és ez a “hozomány” végül elég volt ahhoz, hogy a kérő elálljon a házasságtól. Hanava Josikazu Nissan-elnökkel folytatott utolsó tokiói megbeszéléseit követően Jürgen Schrempp a kudarcot bejelentve utalt arra is, hogy kalkulációik szerint a szövetségből származó előnyök nem valósulnának meg olyan gyorsan, mint ahogy azt eredetileg elképzelték.

A piaci reakciókból ítélve a befektetők is jobbnak látják, hogy a DaimlerChrysler visszalépett a kockázatos ügylettől: a cég részvényeinek árfolyama jócskán erősödött Schrempp bejelentése nyomán. Tény ugyanakkor, hogy a tárgyalások eredmény nélküli lezárásával a német-amerikai konszern kilőtte az egyik fő lehetőséget, amellyel megvalósíthatta volna az ázsiai eladások számottevő növelésére vonatkozó célját. Elemzők ezért máris arról beszélnek, hogy a DaimlerChrysler a nagyságát tekintve negyedik japán autógyár, a Mitsubishi ajtaján fog kopogtatni új tulajdonszerzési ajánlattal.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik