Gazdaság

NAPIRENDEN A JÁRMŰPARK-REKONSTRUKCIÓ – Volánvásár

A Volán Egyesülés az idén 15-17 milliárd forint értékben tervez új autóbuszokat vásárolni. A rekonstrukció keretében több száz új busszal akarják javítani a járműpark nem éppen alacsony átlagéletkorát. Az első ötmilliárd forintos beszerzésre már meghirdették a pályázatot a szakmai értesítőben. Maguknak a Volán-vállalatoknak az eladása azonban egyre csúszik. A vagyonkezelő 1999-ben sem tervezi a Volán-cégek értékesítését (ahogyan a Mahartét és a Malévét sem); erre az évre csak a rekonstrukció marad.

Nagy erőpróba lesz a Volán-vállatoknak a rekonstrukciós program végrehajtása, a imintegy 350 új autóbusz beszerzése. Arról, hogy a kormány anyagi támogatást ad a 24 érintett társaságnak autóbuszparkjuk rekonstrukciójához, eredetileg még az előző ciklusban, 1998 májusában született döntés. Az akkori elképzelés szerint a cégek mintegy 4,5 milliárd forintnyi saját forrásához az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. reorganizációs büdzséjéből 5 milliárd forintot, költségvetési keretből pedig 2,1 milliárd forintot tettek volna hozzá. Az így rendelkezésre álló, összesen 11,6 milliárdból körülbelül 450 autóbusz vásárlására nyílt volna lehetőség. Időközben azonban a számok és az autóbuszárak is változtak.

A rekonstrukció azonban halaszthatatlan, ezért a társaságok pénzügyi nehézségeik ellenére maguk is 6 milliárd forintos alapot képeznek az új járművek vásárlására. Emellett a központi költségvetés hozzájárulására is szükségük van. A megcélzott 350 busz soknak tűnik, mégis eltörpül a Volán-vállalatok 6500 darabos, több mint felerészben tízévesnél idősebb példányokból álló parkjához képest. Igaz, az érintettek szerint még több új buszhoz juthatnának a Volánok, ha – amint azt javasolták – visszatérítést kapnának a felhasznált üzemanyag jövedéki adójából, és ezt a járműrekonstrukcióra fordíthatnák. A szakemberek szerint ugyanis legalább 600 új járművet kellene a Volánoknak csatasorba állítani ahhoz, hogy a szolgáltatásuk színvonala ne romoljon és versenyképesek maradhassanak a piacon. (Éppen ennyit tudnának megvásárolni, ha a kormány elfogadná a jövedékiadó-visszatérítési indítványt.) Ahhoz, hogy 6-7 éven belül modernizálhassák a járműparkot, évi legalább 18-20 milliárd forintra lenne szükség.

A Volán Egyesülés az eddigi történések ismeretében mindenesetre nem késlekedik az államtól kapott mintegy 3,2 milliárd forint felhasználásával, így már az első buszszállítmány beszerzésére meghirdetett csomagban helyt kapott a költségvetési forrás. Az ügylet sikeréhez ebben a fázisban az üzemeltető Volánok 1,9 milliárd forinttal járulnak hozzá. Az egyesülés első körben mintegy száz buszt szeretne vásárolni, köztük csuklósokat, illetve elővárosi és helyi célra szolgálókat egyaránt. A pályázatok beadási határideje március végén jár le, és a szállításokat még a idén (december közepéig) kell teljesíteni. Az érdeklődés meglehetősen nagy, legalábbis az Ikarus, a MAN, a Mercedes, a Setra és – új, saját licencbuszában bízva – a Rába is megvette a tendert.

Az esélyes Ikarus mellett a jelek szerint tehát ringbe száll a Rába is, amely hetven év után ismét komplett autóbusszal igyekszik kamatoztatni a járműgyártásban szerzett sok évtizedes tapasztalatait. Tavaly az Industria Szakkiállításon be is mutatták azt a Rába emblémás járművet, amelyet – noha a prototípus még Belgiumban készült – a győri gyártó immár szériában állít össze csarnokaiban. Az első, tavalyi zártkörű bemutatón már részt vettek a Volánok vezérigazgatói. A néhány száz darabos évi kapacitással elsősorban ezeket a vevőket célozza meg a cég. Buszcsaládjának Contact elnevezésű elővárosi jellegű tagját a saját önjáró alvázra (Rába futóművel és D10, Euro II. motorral, csepeli sebességváltóval) belga Jonckheere Bus and Coach licence alapján készített karosszériával szerelik össze. Az Ikarusok részeiként, fődarabjaiként a Rába-gyártmányok már ismertek, beváltak a felhasználóknál.

A buszcsaládnak városi, elővárosi, távolsági, emeletes turista tagja is lesz a tervek szerint. Az utóbbiba már a D10-nél nagyobb teljesítményű vásárolt erőforrást is építhet a Rába. Az igényesebb kivitelhez a vevő választhat különbö-ző “külső” márkájú erőforrást, sebességváltót, egyéb kiegészítőket. A gyártó ugyanis minőségben, színvonalban a nyugat-európai márkákkal akarja felvenni a versenyt, de azokénál 20-25 százalékkal alacsonyabb árakkal. A kis szériaszám miatt mégsem akar konkurálni az Ikarus buszaival.

Az országutakon közlekedő 6500 sárga busz 95 százaléka mindenesetre ma még Ikarus-márkájú. A váltás hosszabb távon ugyan indokolt lehetne, de a következő években – már csak az új alkatrészek beszerzése és készletezése miatt is – jelentős többlet-kiadással járna.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik