Ősztől újabb komoly árkedvezményekkel telefonálhatnak a németországi hálózatokhoz tartozó mobiltelefon-tulajdonosok. Az elmúlt néhány hét során bejelentett úgynevezett „helyi tarifák” mellett a korábbi szerződések díjtételeit is nagymértékben csökkentik a már piacon lévő régi szolgáltatók, s az ígéretek szerint igen olcsó lesz a most piacra lépő új mobilcég is.
Az augusztus végétől, illetve szeptembertől a Deutsche Telekom (DT) és a többi szolgáltató által bevezetendő „helyi tarifa” lényege, hogy a mobiltelefon gazdája egy általa előre megjelölt körzetszámra vonatkozóan a vezetékes hálózathoz tartozó minden telefonszámmal a korábbiakhoz képest több mint 50 százalékkal olcsóbb percdíjakért beszélhet. Ha például valaki a szerződésben Berlint jelöli meg „otthoni” körzetként, mert legtöbbet oda szokott telefonálni, akkor az ország bármely pontjáról csak a rendkívül kedvezményesnek számító „helyi hívás” díját kell lerónia, akármelyik berlini vezetékes számot tárcsázza is. Az illető körzetet mindenki szabadon választja meg, annak nem kell a lakhelyének megfelelő körzetszámmal megegyeznie.
A DT-hez tartozó D1 nevű hálózat esetében – amely először jelentette be az akciót – mindez annyit tesz, hogy az adott körzetben a mobil gazdája az eddigi 1,89 márka helyett mindössze 0,68 márkát fizet percenként. Ezután természetesen a többi szolgáltató is kialakította a maga hasonló rendszerét, köztük a Mannesmannhoz tartozó, s jelenleg piacvezető D2-hálózat is, amely ezzel egyidejűleg ugyancsak számottevő árleszállítást jelentett be az üzleti partnereknek kínált díjtételeinél. Szintén látványos ármérséklést helyezett kilátásba a GSM 1800-as rendszert Németországban egyedül használó E-Plus; itt az olcsóbb díjakat – a konkurenciához igazítva – egy későbbi időpontban határozzák majd meg.
A kibontakozó árversenyt tovább erősíti, hogy a Viag Interkom a múlt héten közzétette: októbertől induló új mobil-hálózatában 30 pfenniges percdíjat tervez, s emellett egy szerződés nélkül igénybe vehető tarifarendszer kialakításán is gondolkodik. A Viag azt szeretné, hogy az E2 hálózat indításához kapcsolódó agresszív taktika eredményeképpen már az év végére 350 ezer előfizetőre tegyen szert, két éven belül pedig már 2,5 millióra.
A piac bővülésének jelenlegi ütemét tekintve az elképzelés egyáltalán nem tűnik irreálisnak. A Daimlerhez tartozó Debitel igazgatója, Joachim Dreyer szerint ugyanis a németországi mobilelőfizetők száma – a jelenlegi mintegy 10 millióról – a 2000. év végére akár 20 millióra is emelkedhet. A mobilhálózatok által lebonyolított forgalom, amely jelenleg évi 9 milliárd márka körül alakul, egyelőre csak egy kisebb részét adja a teljes, mintegy 100 milliárd márkára becsülhető német telekommunikációs piacnak. Dreyer ugyanakkor kijelentette: semmi sem indokolja, hogy a mobilhálózat drágább legyen a vezetékesnél, s meggyőződése szerint e helyzet rövidesen meg is fog szűnni.
