Gazdaság

GYAKORLATI TAPASZTALATOK – Összetartó családok

Kölcsönös előnyök, nyereségesség, fejlődési lehetőségek - ezekkel a kifejezésekkel összegezhetők a franchise rendszerben működő vállalkozók tapasztalatai. A hálózathoz való csatlakozás adott esetben megtöbbszörözheti az árbevételt, míg a bukás valószínűségét erőteljesen csökkenti.

A nyereségesség mint közös érdek egybekovácsolja a franchise partnereket, ezért ez a vállalkozási forma a rendszergazdák és az átvevők számára egyaránt előnyös – állították egybehangzóan a Figyelő által megkérdezett vállalkozók. Az egységes arculat, az ismert márkanév segíti az átvevőt a piac megtartásában, sőt növelésében. A rendszergazda számára pedig minden egyes partner másodlagos reklámot jelent. Szőke Gábor, a padlóburkoló-kereskedelemmel foglalkozó Diego Kft. pécsi partnere szerint a szisztéma nagy előnye az, hogy részt vehetnek országos reklámkampányokban, egységes arculattal és a gyakorlatban már bevált marketinggel léphetnek fel. A megfelelő körültekintéssel elkészített üzleti terv és a rendszer sajátos működése folytán a pécsi kereskedő forgalma a többszörösére ugrott, miután franchise partnerként folytatta az addig önállóan űzött tevékenységet.

Szabó Lidia, a Diego Kft. hálózati igazgatója elmondta, hogy a partnereknek 35-40 százalékos árrést engedélyeznek, ebből a költségek kifizetése után 30-32 százalékos nyereség marad meg. Torzsa József, a Schriefers Hungaria Kft. franchise igazgatója arról számolt be, hogy – többéves átmeneti időszak után – mára minden partnere nyereségesen dolgozik. Az italautomaták üzemeltetésével foglalkozó cég 700-nál több automatát helyezett el országszerte. Egy átlagos gép havi 2200 adagos forgalomnál éri el a gazdaságosság határát; ekkor a vállalkozó bruttó 10 ezer forintos nyereségre számíthat, s ez már indulás után azonnal jelentkezik.

A franchise rendszerben tehát a vállalat fejlődésének, illetve terjeszkedésének lehetősége is előnyös. A Juxta Nyomtatványforgalmazó Kft. 1996-tól rendszergazda; 2 saját tulajdonú üzlettel és 5 partnerrel indult, ám ma már 27 partnerrel dolgozik. Mezei Sándor kereskedelmi tanácsadó szerint változatlanul nagy az érdeklődés. Főleg azok a vegyesboltot, kisebb üzleteket üzemeltető vállalkozók szeretnének partnerré válni, akik a bevásárlóközpontok működése miatt lehetetlenültek el. A vállalat célja az, hogy két év alatt 40 franchise partnerre tegyen szert. Ennek ellenére “szőrős szívűek” a választásnál: annyira telítődött a piac, hogy alaposan meg kell vizsgálni a jelentkező kereskedelmi tapasztalatát, az üzlet vevőkörét és konkurenciáját. Az eddig sikertelenül működő vállalkozókat nem támogatják. Taktikájuk bevált – eddig egy átvevő sem ment tönkre, és néhány kivételtől eltekintve elégedettek partnereik működésével. A forgalmat figyelemmel kísérve, indokolt esetben – például, ha kedvezőtlen helyen van az üzlet, vagy rossz a marketing – tanáccsal látják el a partnert.

A franchise jól tervezhetővé teszi az áru terítését is. Pergel Lászlóné, a Guiff Kft. üzletvezetője a Juxta partnereként úgy látja: azért kedvező a rendszer, mert a napi kapcsolat révén folyamatosan tájékoztatják a rendszergazdát a különböző árufajták mennyiségéről. A Juxtánál nagyrészt a jól kalkulálható piacnak tulajdonítják, hogy a tavalyi árbevétel 10-12 százalékkal bővült.

A franchise adott esetben kötöttséget is jelent: az egységes arculat, az időszakos ellenőrzés, a rendszeres megbeszélések és a pénzügyi beszámolók alkalmazkodást követelnek a partnertől. A Diego hálózati működése ezen a ponton volt sérülékeny – emlékezett vissza Szabó Lidia -, ugyanis a kezdeti időszakban nem vizsgálták meg kellőképpen, hogy a partner mennyire képes feladni a saját elképzeléseit, azaz mennyire tud csapatban dolgozni. Györffy László, a Schriefers Kft. területi képviselője ugyanakkor arra mutatott rá, hogy ha a rendszergazda túlságosan megköti az átvevő kezét, és alkalmazotti viszonyba kényszeríti partnerét, megbukik az egész rendszer.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik