Gazdaság

FORD HUNGÁRIA KFT. – Belevaló befektetés

A Ford meglehetősen óvatos volt gyártókapacitásainak Közép- és Kelet-Európába helyezését illetően. Egyelőre a székesfehérvári Alba üzemben is csak különböző részegységeket gyártanak. John A. Pearntől, a Ford Hungária Kft. ügyvezető igazgatójától egyebek közt arról érdeklődtünk, hogy a tengerentúli márka telepít-e autó- vagy motorgyárat a térségbe, s miként próbál bekapcsolódni a növekvő regionális piacért folytatott versenybe.

Székesfehérváron, az Alba üzem termékpalettáján milyen új alkatrész gyártása képzelhető el? Szerepel-e a tervek között például a Focus nevű modell motorja, avagy futóművek előállítása?

– A Ford Hungária Alba üzeme a benzinszivattyú és az önindító mellett az üzemanyagot a levegővel elegyítő gyújtótorkot is készít. Újabb fődarabok, alkatrészek itteni gyártása is elképzelhető, de ezek a tervek egyelőre szigorúan titkosak. Annyit azonban elárulhatok, hogy a közeljövőben döntés születik az ügyben.

Tervezi-e a Ford valamely más céggel közös fejlesztésű autó gyártását a keleti régióban, esetleg hazánkban? Olyan kisautó kooperációs előállítására gondolunk, mint amilyet a General Motors és a Suzuki készít elő.

– Nem, ilyen elképzelésekről nem számolhatok be. Az azonban biztos, hogy az Alba üzem eséllyel pályázhat különféle alkatrészprogramokra, hiszen a munkaerő nagyon jól képzett, s a gyár elhelyezkedése is feltétlenül előnyös. Az ország vonzó adottságai – a viszonylag alacsony termelési költségek, illetve a kedvezmények mellett – épp ezek azok a paraméterek, amelyek okán az alkatrészgyár végül Székesfehérvárra települt.

Mennyi magyar beszállítja van a Fordnak? Hol tartanak a beszállítási rendszer bővítésében?

– A Ford jelenleg néhány olyan nagy beszállítóval dolgozik, mint amilyen a Loranger, a Le Carbon Hungary, a Berva és a Bakony Művek. Az Alba üzembe szállított anyagok mintegy 20 százaléka származik itteni cégektől. A Ford az új beszállítói rendszerében – hogy lehetőleg ne keljen messziről hozni azt itt is beszerezhető alkatrészeket – igyekszik fokozatosan bővíteni a partnerek körét. Szigorú követelmény, hogy ezek a cégek tartósan tudjanak magas minőséget produkálni.

Elképzelhető-e, hogy a globalizáció miatti átszervezésnek áldozatul essen a magyarországi részegység-gyártás? Becsukhatja-e a Ford az üzemet, mint ahogy az Opel Astra összeszerelése is befejeződik?

– A globalizáció valóban nagy kihívás, nincs azonban olyan terv, amely valamit is változtatna az Alba üzem jelenlegi helyzetén. A gyár 1992-ben 80-90 millió dolláros invesztícióval létesült, ám napjainkban már 160 millió dollárnál tartunk; a felhasznált terület időközben 20 ezerről 40 ezer négyzetméterre nőtt, s több új gyártósort telepítettek az üzembe. Azt hiszem, ezek a tények magukért beszélnek.

John A. Pearn 42 éves, amerikai születésű, a Michigan-i Állami Egyetemen végzett gépész-üzemmérnökként, majd a Kelet-Michigan-i Egyetemen szerzett ipari technológiai diplomát. Különböző mérnöki munkák után, húsz évvel ezelőtt állt be a Fordhoz, ahol az üzleti tervezés és a gyártás számos területén tevékenykedett. 1996 áprilisában nevezték ki a Ford Hungária Kft. ügyvezető igazgatójává.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik