Gazdaság

AUTÓVÁSÁRLÁSOK FINANSZÍROZÁSA – Szalonképesek

Egyre több hitelintézet és pénzügyi vállalkozás palettáján szerepel a használt vagy új gépkocsik vásárlásához kínált hitel, egyes márkakereskedőknél mégis meglehetősen magas a készpénzes vásárlások aránya. Ezt részben az magyarázza, hogy az utóbbi időben mind többen vesznek autót úgy, hogy az újért cserébe leadják a régi négykerekűjüket, amelynek ellenértékét a szalonban beszámítják, s így csak a különbözetet kell kifizetniük.

Míg korábban magasabb volt a hitelből gépkocsit vásárlók részesedése, ma ezen ügyfelek és a készpénzzel fizetők aránya körülbelül 50-50 százalékra tehető. Óvatos becslések szerint viszont – körvonalazta a Figyelőnek a hazai autópiacon tapasztalható szokásokat Bíró Gyula, az Opel Bank vezérigazgató-helyettese – akár még a 60 százalékot is elérheti az utóbbiak csoportja. E tényből tehát arra következtethetünk, hogy egyre több honpolgár pénztárcája bírja el a készpénzes autóvásárlást. Ám ezek a vételek gyakran a régebbi – nem éppen csúcsmárkájú – kocsi beszámított árát kiegészítő forintokat jelentik. A Merkantil Banknál ugyanakkor – tájékoztatott Oláh Tibor vezérigazgató-helyettes – egyértelműen a hitellel vásárlók viszik el a pálmát.

Míg az emberek nagy része szinte minden termék vásárlása előtt alaposan mérlegeli, hogy a szóban forgó portékáért mennyit is érdemes kiadnia, addig a személyautók esetében mintha elfeledkeznének erről. Tilcsik Ágnes, a Nissan gépkocsik hivatalos finanszírozójaként működő Summit Pénzügyi Rt. vezérigazgatója egyenesen azt állítja: az ügyfelek zöme azt a járművet veszi meg, amelyet a márkakereskedő ajánl.

Ez a gyakorlat – bár az ügyfelek részéről cseppet sem piaci, még kevésbé józan megfontolást takar – mindenképpen kedvező a kiterjedt márkakereskedő hálózatú bankok és lízingcégek számára. Mert a vevők – főleg vidéken – ahelyett, hogy a lehetőségeket gondosan mérlegelve kiválasztanák a legolcsóbb és legjobb szolgáltatást kínáló pénzügyi intézményt, általában azzal szerződnek, akihez az autókereskedő küldi őket. Pedig elvileg éppen eme döntésüket lenne hivatott megkönnyíteni az Európai Unió országaiban már régóta használatos teljes hiteldíjmutató, amely magában foglalja a hitel valamennyi költségét: a kamattól kezdve a kezelési költségen és a rendelkezésre tartási jutalékon át egészen az esetleges szerződéskötési díjig. A potenciális vevőnek tehát – legalábbis országhatárainkon túl – az egyes ajánlatok mérlegelésekor csak össze kell hasonlítania a kamatos kamattal kalkulált mutatókat.

Mifelénk azonban a teljes hiteldíjmutató még nem igazán váltotta be a hozzá fűzött reményeket, még ha túlzás is lenne azt állítani, hogy az emberek jó része éppen e jelzőszám nehézkes használata okán részesíti előnyben a készpénzes autóvásárlást a hitelkonstrukciókkal szemben. Pedig az a tény, hogy a kölcsön valamennyi költségét magában foglaló százalékos értéket több tényező – így a futamidő hossza mellett az az összeg, amit az ügyfél első részletként hajlandó befizetni – együttesen határozza meg, kétségtelenül könnyebbé teszi a kiigazodást az egyes konstrukciók között.

A Ford Credit Hungária Rt. (népszerűbb nevén: Ford Bank) gyakorlata is azt igazolja vissza, hogy az ügyfelek hadilábon állnak a teljes hiteldíjmutató használatával. Farkas Albert Zsolt üzleti igazgató szerint az érdeklődők szívesebben mérlegelik döntéseiket a hitelfeltételek hagyományos közlése alapján. A tavaly szeptember óta pénzügyi vállalkozásként működő Ford Credit Hungária – már több száz szerződéssel a tarsolyában – ma is elsősorban a tradicionális kamatszámítással kínálja konstrukciós táblázatait, amelyeken persze a teljes hiteldíjmutató is ott van. (Egyrészt a törvényi kötelezettség okán, másrészt viszont abból a megfontolásból, hogy esetleg valaki mégis az alapján dönt.)

Mindezek ellenére az autófinanszírozásra szakosodott intézmények köre időről időre bővül, aminek nem kis mértékben a piac alakulása az oka. Igaz, a honi gépjármű-értékesítés az 1994. évi csúcspontot követően visszaesett, ám az elmúlt két évben lassú növekedésnek indult, s a szakértők ezt vetítik előre a következő időszakra is. Jóllehet, az élénkülést jelző prognózis megalkotásakor az is sokat nyomhatott a latba, hogy a hazai járműpark “tisztes” kora eleve sürgetővé tette – és teszi folyamatosan – a cseréket. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete egyébként évente 10-15 százalékos piacbővüléssel számol. Míg tavaly a magyarországi autópiacon a kereskedők 95 ezer személyautót, illetve kisteherautót adtak el, az idén várhatóan 110-120 ezer új gépjármű talál gazdára.

A gépkocsivásárlások “támogatására” elsőként szakosodó Merkantil Bank 1990-ben, tehát még jóval az autópiac visszaesése előtt lépett színre. A ma már az OTP Bank kizárólagos tulajdonában lévő cég a hazai autófinanszírozási piac 25-30 százalékát mondhatja magáénak, s ezt a részesedést biztos kezekkel őrzi is. Szakmai körökben a Merkantilt amúgy is kicsit más szemmel nézik, mint azokat a versenytársakat, amelyek mögött nem áll egy méretesebb hitelintézet. Az OTP lakossági és vállalkozói folyószámlákon lévő olcsó forrásai révén ugyanis a Merkantil Bank képes viszonylag kedvező kamaton kínálni a hiteleit.

A tízéves OTP-családtaghoz valamelyest hasonlóként talán csak egyetlen cég említhető: a Budapest Autófinanszírozási Rt., amely a Budapest Bank százszázalékos leányaként annak stratégiai tulajdonosa, a General Electric Capital értékesítési módszereivel hódítgatja az ügyfeleket. De nem szabad megfeledkezni a tavaly piacra lépett Magyar Cetelem Bankról sem, amely, bár induló fogyasztási hitelkínálatában nem szerepeltette az autóvásárláshoz ajánlott konstrukciókat, azok bevezetését kedvező kamatfeltételekkel helyezte kilátásba.

A piac egyébként éppen e három autófinanszírozótól várja a legkedvezőbb hitelezési feltételeket az idén. Konkrét márkákra szakosodott társaik – a Porsche Bank, az Opel Bank, a Ford Bank és a Summit Pénzügyi Rt. – jelenleg még nem képesek a banki hátterű cégek hitelkondícióinál alacsonyabb ajánlatot tenni. De vélhetően amint üzletileg lehetőségük nyílik a feltételek enyhítésére, azzal majd élnek is.

A legtöbb finanszírozó általában nem szívesen ad a kocsi vételárának 70-80 százalékánál nagyobb arányban hitelt; ha ezt mégis megteszi, akkor arra borsos árat számít fel. Az általános gyakorlattól csak akkor térnek el, ha a vásárló vagy nagyon régi, megbízható ügyfél vagy olyan cég, amely egyszerre több autót, úgynevezett flottát vesz.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik