Gazdaság

MEGÚJULÓ PIACI STRATÉGIA – Tarifatérkép

A Pannon GSM Rt. tulajdonosi szerkezetében megindult módosulások lezárása csak áprilisban várható. Hogy miért van szükség egyáltalán e változásra, arról György Miklóst, a mobiltelefon-szolgáltató társaság vezérigazgatóját kérdeztük, aki felvázolta a cég új megközelítésű stratégiáját is.

Gazdaságunk egészében és a távközlésben különösen gyorsan alakul át manapság a piaci környezet, érthető hát, hogy minden cég a maga stratégiai szempontjait tartja elsődlegesnek.

– Eltérő módon, de a Pannon tulajdonosait is érintik ezek a változások. Mielőtt a részletekről beszélnék, rögzíteni szeretném, hogy továbbra is megmarad egy stratégiai főtulajdonosi kör, amelynek tagjai – tekintettel az alapításkor kialakított elővásárlási jogrendre – a jövőben valószínűleg tovább erősítik pozícióikat. A részvényeik eladását fontolgató cégek közé a Mol, az Antenna Hungária és a Tele Danmark tartozik. A tőzsdére került és a második privatizációs forduló előtt álló olajtársaság portfoliotisztításra hivatkozva jelentette be 8,65 százalékos pakettjének értékesítését. A műsorszóró vállalat viszont az alternatív távközlési szolgáltatásban és az 1800-as GSM-tenderben kíván érdekeltséget szerezni, ebben az esetben tehát inkább a tevékenységbeli összeférhetetlenség elkerülése áll az 1,25 százalékos részvénycsomag eladásának hátterében. Ami pedig a papírok 23,21 százalékát kezében tartó Tele Danmarkot illeti, a dán társaság és az Ameritech fúziója már közismert. Miután az amerikaiak – a németek oldalán – a Matávnak, s így közvetve a Westel 900-nak, azaz a Pannon versenytársának fő stratégiai befektetői, a párhuzamos tulajdonlás szintén összeférhetetlen lenne. A részvényesek közötti széthúzásról tehát szó sincs; a cél éppen az, hogy ne rendezetlenül, fölösleges áldozat vállalásával kerüljön sor a tulajdonosi szerkezet módosítására.

A rendkívüli közgyűlés áprilisban folytatódik; akkor majd kiderül, milyen összetételű lesz az új Pannon-csapat. Lesz-e megújulás a piaci stratégiában is?

– A korábbi marketing-tevékenységen már az elmúlt hónapokban is változtattunk. Teljesen világos ugyanis, hogy a mennyiségi növekedésnek előbb-utóbb a társadalom különböző rétegeiben mutatkozó fizetőképes kereslet határt szab majd. Egy darabig bizonyosan lesz még mód a terjeszkedésre, de már most fel kell készülnünk arra, hogy a meglévő előfizetői kört új marketing-eszközökkel tartsuk meg. A cégnél úgy fogalmazunk: mindenkinek olyan szolgáltatást kell kapnia, amilyet igényel és megfizet. A növekvő beszédigény miatt ezért tovább építjük a hálózatot. Ameddig tudunk, addig terjeszkedünk a 900 megahertzes frekvencián rendelkezésünkre álló sávban.

Ez a lehetőség azonban véges…

– Így van, ezért fűzünk nagy reményeket az 1800-as megahertzen belátható időn belül meghirdetendő pályázathoz. De még ezt a sávot sem tisztították meg, úgyhogy erre a lehetőségre még egy kicsit várnunk kell. Az előfizetői szokások felmérése azt mutatja, hogy főként a nagyvárosokban, különösen Budapest egyes részein – például a Nagykörúton belüli területeken – időszakosan már most telített a frekvenciasáv. Emiatt fordulhat elő a térerő átmeneti csökkenése, végső esetben pedig a vonalvesztés. Szóval a szakhatóságoknak teret kell biztosítaniuk a jövőben a mobilszolgáltatás növekedéséhez. Nem beszélve arról, hogy új társaságok is megjelenhetnek a későbbiekben piacon.

A hatósági emberek azt mondják, hogy idehaza piackövető szabályozás van. Az 1800-as sáv megnyitását is az igények kényszerítik majd ki. Ez a mennyiségi növekedési lehetőségeket kínálja. A Pannon legújabb reklámjaiban azonban nemcsak ezt ígéri, hanem azt is, hogy ügyfelei testre szabott szolgáltatásra számíthatnak. Mit jelent ez a minőségi váltásra utaló kampány?

– A magyar piacon a GSM-technika megjelenésével valami egészen újat, mást szoktak meg az emberek, mint amivel korábban találkoztak. A piackutatók is jelezték, de anélkül is érezhető, hogy lassan telítődik ez a piac. Ennek megfelelően szemléletet kell váltanunk az értékesítési stratégiánkban. Teljesen világos ugyanis, hogy hosszú távon csak az a cég lesz sikeres, amelyik megtalálja a piaci réseket, amelyekbe aztán gyorsan behatolhat. Ezért a Pannon most figyel: felméréseket végez arról, hogy ki, mikor és mennyit beszél, milyen irányultságuk van a hívásoknak az országon belül és az országon kívül. Ennek megfelelően különböző térképeket készítünk, amelyeken majd láthatóakká válnak a tapasztalati úton szerzett benyomások.

Mit mutat ez az előfizetői magatartási térkép?

– A mobiltelefonálásban is ugyanolyan felhasználói igényekkel számolhatunk, mint bármely más szolgáltatásnál. Talán a vasút történelmi hagyományokra épülő hálózati felépítésére utalva érzékelhető igazán, hogy mire gondolok. Ez a sugaras, legfeljebb regionálisan terjeszkedő hálózat pontosan mutatja, hol zajlik az üzleti élet, mely területek a frekventáltabbak. Ugyanilyen tradicionálisan meghatározhatók a külföldi kapcsolatok is. Nyilván tehát a főváros, a megyeszékhelyek, a gazdaságilag fejlettebb térségek jöhetnek számításba itthon. A roamingolásnál pedig – a szomszédos államok mellett – a németek a legnépszerűbbek a hívásoknál, bár egyre többen tartanak kapcsolatot a britekkel és a tengerentúliakkal is. Elemzéseink alapján térképet fogunk rajzolni, és elképzeléseink szerint ennek megfelelő tarifarendszert alakítunk ki a jövőben. Magyarán, a jelenleginél jóval nagyobb tarifaválasztékot kínálunk ügyfeleinknek. A Pannon árai ma is a legkedvezőbbek, nemcsak Magyarországon, de az egész közép- és kelet-európai térségben is. Ezt a módszert követjük ezután is a finomításokkal, a választási lehetőségek bővítésével.

A tarifák egyharmada fölött ma nem rendelkezhetnek a mobilszolgáltatók, hiszen azt az összekapcsolásokért az egyelőre monopolhelyzetben lévő Matávnak adják. Hogyan befolyásolhatja ez a Pannon tarifarendszerét?

– Véleményem szerint tarthatatlan, hogy a mobilszolgáltatókat a Matáv-vonalak használatára kötelezik. Ezek ugyanis – ellentétben a helyi vezetékes társaságokkal – igénybe tudnának venni külső, független szolgáltatókat is. A Matáv irreálisan magas összekapcsolási díjakat számol fel, ami fölöslegesen drágítja és ezzel korlátozza a mobiltelefonok piacát. Miután riválisaink Matáv-tulajdonban vannak, nyilván az ő esetükben ez a kérdés másként vetődik fel, mint nálunk. A jelenlegi helyzetet a szabad piaci versennyel, sőt az Európai Uniós harmonizációs kötelezettségek vállalásával ellentétesnek tartom. Biztos vagyok azonban abban, hogy a hírközlési kormányzat e téren hamarosan megteszi a szükséges lépéseket. A különböző vállalásokat figyelembe véve nyilván csak fokozatosan szűnhet meg ez a helyzet, amit persze társaságunknak tudomásul kell vennie.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik