Gazdaság

NÖVEKEDÉS ÉS MUNKAHELYEK – Elnapolt teremtés

Újabb év telt el anélkül, hogy a gazdasági növekedés a munkahelyek számának gyarapodásában, a foglalkoztatottság emelkedésében is testet öltött volna. A visszaesés mélypontjához képest a regisztrált munkanélküliek száma csökkent ugyan, mintegy 200 ezer fővel, ennek oka azonban nem a foglalkoztatás növekedése, hanem a munkaerőpiacról való tömeges kiszorulás volt: a munkavállalási korú inaktív népesség 1993 és 1997 eleje között több mint félmillió fővel - 40 százalékkal - növekedett.

Vigasztalhatjuk-e magunkat azzal, hogy a munkahelyeket nem teremtő növekedés csupán átmeneti, a “transzformációs válság” természetéből fakadó jelenség, amely abból adódik, hogy a szocializmusból nehezen kilábaló gazdaságban csak az átlagosnál sokkal termelékenyebb vállalatok tudnak piacra lépni és növekedni? Kétségtelen, hogy ez önmagában is elégséges ok, hiszen a gazdasági szerkezet eltolódása a magasabb munkatermelékenységű vállalatok felé természetszerűleg vezet oda, hogy a nemzeti jövedelem pótlólagos munkahelyek teremtése nélkül növekszik. Előbb-utóbb azonban – hangozhat az optimista érv – átesünk a rendszerváltás krízisén, s a növekedés az állások számát is gyarapítani fogja.

Úgy tűnik, a polgárok – mint annyi másban – e kérdésben is borúlátóbbak a gazdaságpolitikusoknál. A Mareco Kft., a Gallup magyar tagja által végzett, az 1998. évi várakozásokra vonatkozó közvélemény-kutatás szerint az emberek hozzávetőlegesen 35 százaléka változatlan, ugyancsak 35 százaléka pedig növekvő munkanélküliséget vár erre az esztendőre (a legtöbb volt szocialista ország polgárai még ennél is pesszimistábban ítélik meg a munkaerőpiac közeljövőjét). Vajon nekik van-e igazuk, vagy a munkaügyi miniszternek, aki egy rádiónyilatkozatában 3 százalékos munkanélküliség elérésével kecsegtetett, ha a növekedés a vártnak megfelelő ütemű lesz az ezredfordulóig?

Közismert közgazdasági feltevés, hogy ha leszorítjuk az inflációt, csökkentjük a kamatokat, stabilizáljuk az árfolyamot, és egyensúlyba hozzuk a költségvetést, azzal a foglalkoztatás növekedésének feltételei is megteremtődnek. E feltételezéssel kapcsolatban azonban eleve óvatosságra int, hogy hosszabb távon laza kapcsolatot találunk egy-egy ország nemzeti jövedelmének és foglalkoztatásának szintje, vagy a két változó hosszabb idő átlagában érvényes növekedési üteme között. A legtöbb ország GDP-je a sokszorosára növekedett az elmúlt fél évszázadban, miközben a foglalkoztatás alig változott, a munkanélküliség pedig inkább növekedett, mint csökkent.

De vajon nem úgy van-e, hogy a foglalkoztatás a GDP visszaesésének periódusaiban kerül a hosszú távú – lényegében konstans – átlagértéke alá, és a gyors növekedés korszakaiban tér vissza a trendhez, vagy kerül akár a fölé is? Ha legalább ennyi igaz, akkor mégsem alaptalan a meginduló növekedéstől az álláshelyek szaporodását remélni.

Nos, ez minden bizonnyal egyike a lehetőségeknek, ám bekövetkezése egy sor feltételtől függ. Hogy létezik munkahelyteremtés nélküli növekedés, azt jól mutatja a nyugat-európai tapasztalat az elmúlt negyedszázadban, amikor a visszaesések azonnal és nagymértékben csökkentették, a fellendülések azonban csak kismértékben és késedelmesen növelték a foglalkoztatást. Nehéz megmondani, hogy azok a feltételek, melyek ezért a “racsni-effektusért” felelősek, milyen mértékben érvényesülnek Magyarországon, de a kutatás és a statisztika azért bizonyos támpontokkal szolgál.

A keresleti oldal

A foglalkoztatás nagyfokú tehetetlensége az elmúlt évtizedek európai fellendüléseikor nagymértékben összefüggött azzal, hogy a megelőző válságok strukturális jellegűek voltak. A klasszikus, mára szinte elfeledett “túltermelési” válságokban piacképes kapacitások kerülnek parlagra. A krízis vége felé, amikor az aggregált kereslet növekedésnek indul, a leállított üzemek egy része ismét termelni kezd, s az elbocsátott munkások egy részét visszahívják. Ebben a folyamatban katalizátorként működik a már meglévő tőkejavak és a munka közötti kiegészítő viszony: az egyik tényező mennyiségének növelése emeli a másik határtermelékenységét, és – változatlan árak esetén – a keresletét.

Ám ha a válság strukturális természetű, vagyis azért tör ki, mert a gazdaságot valamilyen árrobbanás vagy piaci átrendeződés szerkezeti átalakulásra kényszeríti, akkor a komplementaritás jótékony hatása kevéssé érvényesül, hiszen a termelésből kivont kapacitások jó részével egyszerűen nem lehet eladható terméket gyártani. Ugyanakkor nincs garancia arra, hogy az új beruházások érdemi munkahelyteremtéssel járnak. Efféle krízisek esetén a foglalkoztatás gyors helyreállását segítő másik alapvető mechanizmus sem működik hatékonyan: a fellendülés nem teremt erős árupiaci túlkínálatot, mely segíthetne lenyomni az inflációt, s ezzel mérsékelni a munkanélküliségnek a nem gyorsuló inflációval még összeegyeztethető, kritikus szintjét.

Hogy a közép- és kelet-európai “transzformációs recesszió” – jellege szerint – a strukturális válságok csoportjába tartozik, sőt annak szélsőséges esetét képviseli, azt aligha kell bizonygatni. Mégis sokan hajlamosak elfelejteni, hogy ilyen típusú visszaesés után a foglalkoztatás növekedése – a fent említett pozitív visszacsatolások hiányában – nehézkesen indul el.

A foglalkoztatott létszám, a rendelésállomány és a beruházások együttes vizsgálata mutatja, hogy a foglalkoztatásnövekedés hazánkban milyen nagymértékben tapad új kapacitások létesítéséhez, s mennyire kevéssé magyarázható önmagában a konjunktúra alakulásával (lásd a táblázatot a 36. oldalon). Az adatok az Országos Munkaügyi Módszertani Központ (OMMK) féléves gyakorisággal megismételt Prognózis-felvételéből származnak. A táblázat az 1992-96. évi hullámokban szereplő 4-5 ezer vállalatot a rendelésállomány alakulása alapján, valamint aszerint csoportosítja, hogy az adott év második félévében tervezték-e valamilyen beruházás (gép, épület vagy mindkettő) üzembe helyezését. Látható, hogy érdemi foglalkoztatásnövekedésre kizárólag abban a vállalati csoportban került sor, melyben a rendelésállomány növekedésével párhuzamosan egyszersmind a fizikai tőkeállomány is bővült. A rendelések növekedése önmagában nem (illetve 1995-96-ban csak nagyon kis mértékben) vont maga után foglalkoztatásbővülést.

Az okság nem feltétlenül a beruházástól mutat a foglalkoztatás felé. Az adatokat úgy is értelmezhetjük, hogy új munkahelyek csak olyan erős piaci impulzusok hatására keletkeznek, melyek a vállalatokat a két termelési tényező együttes bővítésére késztetik. Hogy oksági viszonyról, vagy közös függésről van-e szó, azt a rendelkezésre álló adatok alapján nehéz lenne eldönteni. Ez azonban nem érinti a gondolatmenetünk szempontjából fontos állítást: jelesül azt, hogy a magyar viszonyok között fizikai tőke bevonása nélkül végbemenő foglalkoztatásbővülésre igen kevéssé számíthatunk.

Ehhez járul, hogy az új beruházások igen nagy része munkamegtakarító jellegű, amit jól mutat a külföldi tulajdonban lévő vállalatok példája. 1995-96-ban az összes beruházás közel 60 százalékát ebben a vállalati körben teljesítették, ugyanakkor az invesztíciók munkaerő-vonzata mindmáig igen alacsony maradt. Az egy forint nettó árbevétel előállításához szükséges létszám 1995-ben 44 százalékkal, az egy forint értékű (nettó tárgyi) eszközállományra jutó foglalkoztatás 58 százalékkal volt alacsonyabb a nem tisztán magyar tulajdonú vállalatoknál, a tisztán hazaiakhoz viszonyítva. (Nagyságrendjében hasonló különbség áll fenn egy-egy ágazaton és vállalati méretkategórián belül is.)

A termelő kapacitások és az alkalmazotti kör kiépítése után közvetlenül a külföldi vállalatok a termelés bővítéséhez sem igényelnek komoly többlet-létszámot: 1995-nél maradva: vállalati mérlegadatokon alapuló munkaerő-keresleti becslésekből megállapítható, hogy míg 1,0 százalékos termelésbővítés hozzávetőlegesen 0,1 százalék többletlétszámot implikált a magánvállalatoknál, a külföldi cégeknél a két változó között nem volt szignifikáns kapcsolat (miként az állami vállalatok körében sem).

A kínálati oldal

A munkahelyek számának szaporodását a kínálati oldalon is több tényező, köztük mindenekelőtt a népesség iskolázottsága korlátozza. A kereseti arányok változása, valamint a munkanélküli statisztikák jól érzékeltetik, milyen nagymértékben tolódott el a magyar gazdaság munkaerő-kereslete az iskolázottabb rétegek felé. A középiskolát végzett szellemi dolgozók kereseti előnye az általános iskolát végzett fizikaiakkal szemben 1986-95-ben 17 százalékkal, a diplomásoké 29 százalékkal emelkedett. E csoportok állásvesztési esélye – 1993-ra vonatkozó számítás szerint – 26, illetve 56 százalékkal volt alacsonyabb, mint az általános iskolát végzetteké (azonos nem, életkor és lakóhely esetén).

A keresleti átrendeződéshez való alkalmazkodás – túlzás nélkül állítható – megdöbbentő mértékű volt. 1991 és 1995 között a 15-16 évesek körében közel 20 százalékkal, a 17 évesek között több mint 30 százalékkal, a 18 éveseknél 95 százalékkal, a 19-25 évesek körében 35-53 százalékkal nőtt az iskolába járók aránya. Ám bármilyen nagyfokú is az alkalmazkodás, időbe telik, amíg a hatása érzékelhetővé válik, s addig a szűkösen rendelkezésre álló és drága szakképzett munkaerő tőkeigényes, munkamegtakarító technológiák választására ösztönözheti a vállalatokat.

Hasonló problémák merülnek fel a kereslet és kínálat regionális eltérései kapcsán. Az ország gazdagabb térségeiben növekvő kereslethez a népesség – a migráció és az ingázás magas költségei miatt – csak kevéssé tud alkalmazkodni. Annak viszont, hogy a tőke hatoljon be az elmaradottabb régiókba, gátat szab ezen térségek közlekedési peremhelyzete, valamint alacsony iskolázottsági színvonala.

Az ország 170 kistérségére (munkaügyi irodakörzetére) vonatkozó számítás szerint például 1995-ben a külföldi vállalkozások sűrűségében mutatkozó különbségek közel 45 százalékát magyarázta a kistérség-központnak Budapesttől és Hegyeshalomtól mért átlagos távolsága, valamint a népesség iskolázottsága.

Az iskolázottabb népességű, centrális helyzetű régiókban lassanként újra megjelenő munkaerőhiány különféle reakciókat válthat ki. Egyelőre úgy tűnik, a meghatározó válasz nem a bérek nagymértékű emelése (a regionális bérkülönbségek 1993-tól 1996-ig meglehetősen stabilnak mutatkoznak), hanem a vállalati növekedés megtorpanása. Ezekben a régiókban az éleződő munkaerő-piaci verseny viszonylag több vállalatot kényszerít erőn felüli (a termelékenység-növekedés ütemét meghaladó mértékű) béremelésre. Biztató jel, hogy egyes nyugat-magyarországi vagy budapesti vállalatok válaszképp az elmaradottabb régiók felé tapogatóznak. Látni kell azonban, hogy az aggregált foglalkoztatásra tett hatás szerény maradhat, ha az országon belül terjeszkedő cégek a fejlettebb régiókba települt külföldi vállalkozásokhoz hasonló stratégiát követnek: magyarán, a munkaerő-állomány “krémjének” lefölözésére szorítkoznak, és viszonylag tőkeigényes technológiákat telepítenek.

Az intézményi oldal

Végezetül, a növekedés foglalkoztatási hatása függ a béreket és egyéb foglalkoztatási költségeket meghatározó intézmények működésétől is. Ha ezek a költségek a fellendülés megindulásával párhuzamosan emelkednek, az kevéssé munkaigényes technológiák és munkaszervezeti formák választására ösztönözheti a vállalatokat, és hosszú ideig fenntarthatja a növekvő GDP és stagnáló foglalkoztatás (látszólagos) ellentmondását.

Efféle veszéllyel fenyeget, ha nem a munkanélküliség szintje, hanem a foglalkoztatás szintjének változása hat az alkuban ténylegesen részt vevő dolgozók bérköveteléseire. Ilyen esetben, ha a foglalkoztatás jelentős növekedésére lehet számítani az aggregált kereslet növekedése miatt, akkor a bennfentesek magasabb bérekért indíthatnak harcot anélkül, hogy állásban maradási esélyeik romlanának. (Legfeljebb nem javulnak a lehetséges legnagyobb mértékben). Minél kevésbé befolyásolja a bennfentesek bér-aspirációit a munka nélkül lévők tömege, minél inkább a saját állásban maradási esélyeik függvényében alakítják a bérköveteléseiket, annál kevésbé számíthatunk arra, hogy a fellendülés a foglalkoztatás jelentős növekedését eredményezi.

Hasonló hatással jár, ha a rövid távú munkanélküliség a hosszú távúnál erősebb befolyást gyakorol a bérekre. Fellendülésben a hosszú távon munkanélküliek aránya a teljes állományon belül általában növekszik, s gyakran csupán a rövid ideig állás nélkül lévők újraelhelyezkedési esélye javul. Emiatt az állásokért folyó verseny kevésbé kiélezett, konjunktúrában a bérfelhajtó tendenciák erősödnek, a foglalkoztatás lassan növekszik. A hazai adatok is megerősítik azt az európai tapasztalatot, hogy a hosszabb ideje állás nélkül lévők tömege korántsem készteti olyan óvatosságra a “bennfentes” munkavállalókat, mint mikor a frissen állást vesztettek száma magas – s ez tovább szaporítja a foglalkoztatás jövőjével kapcsolatos kételyeket.

Mindent egybevetve, a fentiek “üzenete” nem az, hogy a foglalkoztatás nem fog növekedni az előttünk álló években. Nem árt azonban emlékeztetni, hogy a növekedés munkaerő-vonzatát egy sor keresleti, kínálati és intézményi feltétel szabályozza. Ma is készülnek olyan prognózisok, elhangzanak olyan nyilatkozatok, amelyek nincsenek tekintettel a munkaerőpiac megváltozott jellegére; arra, hogy ez is igazi piaccá vált, amelyet alapvetően “árjelzések” szabályoznak. Ha ezt az előrejelzők nem veszik tekintetbe, akkor igen kellemetlen meglepetésekre kell felkészülniük.

(A szerző az MTA Közgazdaságtudományi Intézet főmunkatársa)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik